היסטוריה בבירה: שגרירות ארה"ב עברה לירושלים

בצל המהומות בגבול עזה, הגיעו נשיא המדינה, ראש הממשלה, משפחתו של הנשיא טראמפ ובכירים בממשל האמריקני, כדי להשתתף בטקס החגיגי לציון האירוע ההיסטורי. טראמפ: "הרבה שנים לא הכרנו במובן מאליו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/05/18 16:23 כט באייר התשעח

היסטוריה בבירה: שגרירות ארה"ב עברה לירושלים
איוונקה טראמפ ושר הכלכלה האמריקני לאחר הסרת הלוט, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בעוד בגבול עזה מתרחשים עימותים קשים שהובילו לעשרות הרוגים פלסטינים, ראשי הנהגת המדינה הגיעו היום (ב') לירושלים כדי להשתתף בטקס העברת השגרירות האמריקנית לבירה. במהלך הטקס שודרה ברכה מצולמת של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, והוסר הלוט מעל שלט השגרירות.

נתניהו בטקס חניכת השגרירות האמריקנית בירושלים

נתניהו בטקס חניכת השגרירות האמריקנית בירושליםצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בברכה המצולמת ששלח אמר טראמפ: "ישראל היא אומה ריבונית עם זכות כמו של כל אומה ריבונית אחרת, לקבוע את בירתה. אולם במשך הרבה שנים לא הכרנו במובן מאליו, במציאות הפשוטה שבירת ישראל היא ירושלים.

"העיר הזו והאומה כולה הם עדות לרוח הבלתי ניתנת לשבירה של העם היהודי. ארה"ב תמיד תהיה חברה גדולה של ישראל ושותפה במטרה לחופש ולשלום".

ג

ג'ארד קושנר נואם בטקס החגיגיצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

הסרת הלוט מעל סמל השגרירות החדשה

הסרת הלוט מעל סמל השגרירות החדשהצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

"כולנו נרגשים מאוד, כולנו אסירי תודה, בשבילי להיות כאן - זה מחזיר זיכרונות נפלאים מהילדות שלי. גדלתי פה עד גיל שלוש. הייתי הולך פה בשדות עד גבול ידוע כי פה היה אסור ללכת. לכן זה יום גדול, יום גדול לירושלים, יום גדול למדינתי ישראל, יום שייחרט בזיכרוננו הלאומי לדורות", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו.

"בירושלים המלך דוד ייסד את הבירה לפני 3,000 שנה. המלך שלמה בנה את המקדש שעמד מאות ארוכות. יהודים שחזרו מהגלות בנו את המקדש מחדש. המכבים הקדישו את המקדש מחדש והחזירו ריבונות בארץ הזאת. מכאן בירושלים, 2,000 שנה לאחר מכן, חיילי ישראל אמרו שלוש מילים אלמותיות: 'הר הבית בידינו'. מילים שהרימו את רוחה של האומה. אנחנו בירושלים ואנחנו כאן כדי להישאר", הוסיף. 

השגריר פרידמן מרוצה

השגריר פרידמן מרוצהצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

"ב-1995 אושר חוק השגרירות. הצביעו לו ברוב גדול בשני הבתים והוא הובל על ידי סנטור ג'וזף ליברמן שנמצא כאן היום. החוק הזה הכריז על ירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות. 30 שנה ויותר עברו, והיום אנחנו מקיימים את הבטחתנו לעם האמריקני ונותנים לישראל את אותה זכות שאנו נותנים לכל אומה, הזכות לקבוע את עיר הבירה שלה. עיר בירה עם היסטוריה של 3,000 שנים, מאז שדוד המלך הפך אותה לבירת ישראל העתיקה", אמר שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, בפתיחת הטקס.

"אלוהים, אנו עומדים לפניך, מודים לך שהבאת אותנו לרגע האדיר הזה בחיי העם שלך ובהיסטוריה של העולם שלנו. לפני 4,000 שנה אמרת למשרתך אברהם שתהפוך אותו לאבי אומה גדולה, שדרכה כל העולם יבורך, ועכשיו אנחנו רואים שישראל היתה ברכה לכל העולם, דרך הטכנולוגיה, החדשנות והאנרגיה. ויותר מכל - ישראל בירכה את העולם כשהפנתה אותנו אליך, האל האמיתי", הוסיף.

אדלסון בטקס העברת השגרירות

אדלסון בטקס העברת השגרירותצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

נשיא המדינה ראובן ריבלין הודה לטראמפ על העברת השגרירות לירושלים, ואמר: "העם בישראל מודה לך על קיום הבטחתך, על אומץ הלב והנחישות, על עמידתך האיתנה והבלתי מתפשרת לצד ישראל.

"אנו מקווים ומצפים שבעקבותיך ובעקבות הנהגתך ילכו מדינות נוספות באותה הדרך. אנו נמשיך לשמור על ירושלים כעיר של שלום, ביתם של כל המאמינים, עירם של כל תושביה ואזרחיה, בני כל הדתות והקהילות, החולקים יחד עיר אחת, אהובה מאוד. תודה לכולכם, היו ברוכים".

יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, אמר: "אני כה גאה להיות כאן היום בירושלים, לבו הנצחי של העם היהודי. ויש לי כבוד מיוחד להיות כאן היום כנציג הנשיא ה-45 של ארה"ב, דונלד ג'יי טראמפ. אני גם רוצה להודות לראש הממשלה נתניהו ושרה שהם כאן איתנו לחגוג את האירוע ההיסטורי הזה. תודה לכם".