טענה: צה"ל ניסה לבטל את כנס הרבנים בשדרות

מארגני הכינוס טוענים גם כי הודעת ההתנערות של הרב דרוקמן הגיעה בעקבות פניית הצבא. הרב אליקים לבנון: "גם אני שייך לאגוד ישיבות ההסדר ואני חושב שהכינוס צריך להתקיים. אותי לא שאלו לפני שהוציאו את ההודעה". באגוד הכחישו את הדברים

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/02/18 14:31 ג באדר התשעח

טענה: צה"ל ניסה לבטל את כנס הרבנים בשדרות
מתנער מהודעת ההתנערות של האגוד. הרב לבנון, צילום: פלאש 90. נתי שוחט

בתקופה האחרונה לא מעט אמירות של רבנים, בגנות שילוב לוחמות בצה"ל, חוללו סערות ציבוריות גדולות. עם זאת, כנס שמתוכנן להיערך היום (ראשון) בישיבת ההסדר בשדרות מצליח לעורר אמוציות רבות עוד לפני שהחל.

"אני חושב שהכינוס הזה הוא חשוב מאוד", אומר רב היישוב אלון מורה, רב המועצה האזורית שומרון וראש ישיבת ברכת יוסף הרב אליקים לבנון.

לדבריו, לכנס יש תכלית ממוקדת, "מתן קריאת כיוון מאוד מאוד ברורה שהיא לחזק את הרבנות הצבאית. למרות שאולי נראה לרבנות ולרבצ"ר שאין לו כוח, אנחנו רוצים לומר שיש לו הרבה כוח וגיבוי מאחוריו".

היום צפוי להתחיל כנס "למתגייסים ולחיילים" בישיבת ההסדר בשדרות. בין הנואמים יהיו ראש הישיבה הרב דוד פנדל, הרב יגאל לוינשטיין, הרב דב ליאור, הרב חיים ברוך, הרב צבי קוסטינר והרב דרור אריה שהכינוס יהיה בסימן השקת ספרו החדש "והיה מחנך קדוש".

בשבוע שעבר סיפר הרב אריה על הנסיבות שהובילו לקיום האירוע וביניהן ביקורת חריפה על הרבצ"ר תא"ל הרב אייל קרים, "יש תחושה קשה, תחושה שאין לחיילים כתובת חזקה ברבנות הצבאית. אנו דורשים מהרבנות הצבאית למלא את תפקידה, לא לפחד להשמיע אמירות ערכיות ברורות".

כלל הדוברים צפויים להציג את השקפת עולמם המתנגדת לשילוב לוחמות ביחידות הקרביות ומארגני הכנס טענו בפני 'כיפה' כי בצה"ל פנו אליהם בבקשה לבטלו.

וותים מעורבים בשריון

וותים מעורבים בשריוןצילום: פלאש 90. יוסי אלוני

מי שגם חוששים מהכנס הם אנשי אגוד ישיבות ההסדר, שבסוף השבוע פרסמו הודעת התנערות ממנו וביקשו לחזק את הרבנות הצבאית, "איגוד ישיבות ההסדר יצא בקריאה לחזק את הרבנים הצבאיים העושים מלאכתם באמונה". 

בהמשך אף נכתב כי "הרב חיים  דרוקמן, יושב ראש מועצת איגוד ישיבות ההסדר, שוחח בעניין עם הרב הראשי לצה"ל, הרב אייל קרים  וביקש לחזק את ידיו ואת ידי כלל הרבנים הצבאיים הפועלים במסירות כדי לאפשר לכל חייל בצה"ל לשמור על ההלכה ולמלא את שירותו באמונה".

עוד נמסר כי הרב בירך על שיתוף הפעולה בין הרבנות הצבאית לראשי הישיבות שמביא לשירות מוגן ומשמעותי של בני הישיבות בצה"ל". כמו כן הוסיף הרב דרוקמן כי "הרבנות הצבאית היא בשר מבשרו של עולם התורה ואנשיה ראויים לחיזוק גדול".
 
בסיום ההודעה נכתב בפירוש כי לאיגוד ישיבות ההסדר "אין כל קשר לכנס הכנה לגיוס לצה"ל שיש בו פגיעה ברבנות הצבאית". יש לציין כי טענה נוספת של מארגני הכנס היא שלאחר שבצה"ל הבינו כי לא יצליחו לבטל את האירוע, הם פנו לאגוד ישיבות ההסדר בבקשה שיתנערו ממנו.

באגוד ישיבות ההסדר הכחישו כי הודעת ההתנערות שלהם מהכנס הגיעה לאור פניית צה"ל, אך מבקשת התגובה לא ברור אם הרב דרוקמן הוא זה שפנה מיוזמתו לרבצ"ר הרב קרים. גורמים צבאיים מסרו ל'כיפה' כי "הרבנות הצבאית מודעת לכנס בשדרות אך לא פעלה במטרה למנוע אותו".

לא ישנה את הפקודה. איזנקוט עם הרבצ"ר

הרבלבנון טוען שהם באים לחזק את הרב קרים. איזנקוט עם הרבצ"רצילום: פלאש 90. מארק ישראל סלם

לרב לבנון, ראש ישיבת הסדר וחבר הארגון בעצמו, יש לא מעט ביקורת על ההודעה שיצאה, "גם אני שייך לאגוד ישיבות ההסדר ואני חושב שהכינוס צריך להתקיים. אנחנו דורשים מצה"ל לשנות כיוון. לא מתוך מטרה לדאוג רק לחיילים הדתיים. להפסיק את המאבק שלו לשלב בנות כלוחמות".

עוד הוא ציין: "גם אני חלק מהאגוד ואני לא מתנער מהכינוס הזה. אותי לא שאלו לפני שהוציאו את ההודעה. אנחנו לא תוקפים את הרבצ"ר אלא מחזקים אותו ורוצים שיבין שיש לו גיבוי". לדבריו, "יתכן שצה"ל חושש מהכינוס הזה שיבוא בדרישה לצה"ל לשנות מדיניות. יש לנו דעות עצמאיות ואנחנו לא שפוטים של צה"ל בנושא הזה.

"אנחנו בשטח ואנחנו מקבלים דיווחים על בעיות שצצות. אני כאיש ישיבות ההסדר צה"ל חשוב לי ומותר לי להביע את דעתי ודעתי היא שהדברים לא מתנהלים בנושא כמו שצריך".

על אמירות הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, לפיהן מה שמניע אותו אלו שיקולים מבצעיים בלבד אמר הרב: "אנחנו מבקשים שהצבא יתייחס לטענות הענייניות שלנו, לגופו של עניין ולא לאמירות כאלה ואחרות. אנחנו בטוחים שביטחון המדינה לנגד עיני הרמטכ"ל, אבל הוא צריך להתייחס לטענות כמו של אל"מ במיל' רז שגיא. אנחנו גם מבקשים שבצבא יסביר מה היה רע בפקודת השילוב הראוי שהיה צורך לבטל אותה ויצור את פקודת השירות המשותף".

דוחה את דברי הרב קלנר. יו"ר בית הלל

תוקפים את עצם קיום הכנס. יו"ר בית הלל הרב נהוראיצילום: בית הלל

בתוך כך גוף נוסף שיצא נגד הכינוס היום הוא ארגון רבני ורבניות בית הלל שטען כי "מתקפת הרבנים כנגד הצבא והרבנות הצבאית פוגעת בצה"ל. על הרבנים לתת דוגמא אישית, ועל הרבנות להיות קשובה לקולות השטח".

לדברי אנשי הארגון "בית הלל עוקב בדאגה אחר התבטאויותיהם של גופים תורניים ורבנים חשובים אשר תוקפים את הצבא על החלטות שונות שלו. ברי לנו שהתקפות אלה נובעות מאהבה ודאגה, ונאמנים פצעי אוהב, ועם זאת, בראייתנו אין הצר שווה בנזק המלך, והפגיעה במעמדו של הצבא אינה הולמת את מאמצי הצבא ומפקדיו לנהוג כצבא ממלכתי של מדינה יהודית ודמוקרטית".

עוד טענו בבית הלל כי בכנס הקרוב עתידים הרבנים לתקוף את הרבנות הצבאית וערער על הרלוונטיות שלה עבוד החיילים הדתיים, "כרבנים ורבניות המלווים את התלמידים והתלמידות שלנו במהלך שירותם הצבאי אנו תמהים על הטענות הללו. מטה הרבנות הצבאית והסגלים הפרושים ביחידות השדה והשטח - רבנים, משגיחי כשרות ומש"קים בשירות חובה - עושים לילות כימים לדאוג לשמירת הכשרות וההלכה ביחידות, ולליווי רוחני לחיילים והחיילות המעוניינים בכך. בוודאי, קשה להגיע עד אחרון החיילים, ובארגון כה גדול וסבוך כנראה שיש תקלות, אך *מניסיוננו, הרבנות הצבאית עושה כל שיש בידה לטפל בליקויים".

בהמשך נכתב בהודעה כי הם נותנים ,"אמון ברבנות הצבאית בפרט, ובהנהגת הצבא בכלל. אין זה אמון עיוור, אלא אמון הבנוי על קיום של שיח פתוח ורצוף בנושאים העומדים בליבה של היהדות ומשיקים ללב העיסוק הצבאי.

"אנו קוראים לעמיתינו הרבנים לתת דוגמה אישית לכך ש'דברי חכמים בנחת נשמעים', ומצפים מהרבנות הצבאית להמשיך להיות קשובה לקולות המושמעים על ידי רבנים ורבניות הפועלים בשדה האזרחי. רבנות צבאית חזקה משרתת את כל חיילי צבא ההגנה לישראל, ורבנות צבאית קשובה תזכה באמון הציבור שכה חשוב לפעילותה".