"טעיתי בניסוח": סמוטריץ צייץ על יגאל בשן והתנצל

חבר הכנסת יצא נגד מעשה הזמר,ששם קץ לחייו, אך מאוחר יותר ניסה לחדד את המסר. "יגאל בשן היה אחד מנכסי התרבות של החברה הישראלית", אמר והוסיף כי הוא "היה ויישאר גיבור תרבות בחייו. רק בחייו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 11/12/18 20:30 ג בטבת התשעט

"טעיתי בניסוח": סמוטריץ צייץ על יגאל בשן והתנצל
ח"כ בצלאל סמוטריץ', צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הביע הערב (שלישי) את התנצלותו על דברים שכתב מוקדם יותר, ביחס לזמר יגאל בשן, ששם שלשום קץ לחייו.

"אין הנחות סלב", צייץ הבוקר סמוטריץ בטוויטר וציין כי "קדושת החיים היא ערך עליון והתאבדות היא דבר נורא שאסור לקבל. אנחנו לא דנים אף אדם אבל את המסר הציבורי צריך להעביר בצורה ברורה ביום הזה ואסור לטשטש אותו בחסות האהבה הגדולה לאיש ולשיריו".

הערב, הוא כבר נשמע מעט יותר מסוייג, בעיקר בנוגע לנוסח, וכתב בפייסבוק כי קיבל על הציוץ "קיטונות של ציניות ובוז. לכך אני כבר רגיל ומתעלם. אבל קיבלתי גם הרבה הערות והארות חשובות מאנשים רבים שאני מעריך. בעיקר על שהציוץ הזה נוסח חריף יותר מידי ורגיש פחות מידי. אני מקבל את הביקורת הזו ומבקש בשורות הבאות להסביר ולתקן. תודה מראש לכל החברים שאכפת להם והאירו את עיניי".

הציוץ שעליו התנצל סמוטריץ

הציוץ שעליו התנצל סמוטריץצילום: צילום מסך מטוויטר

לדבריו, "יגאל בשן היה אחד מנכסי התרבות של החברה הישראלית. הוא היה אמן מוכשר מאוד כבר מילדותו, וברבות השנים שיריו הפכו לפסקול של מדינה שלמה. קשה למצוא עוד אמן שנוגע במגוון גדול כל כך של קהלים וגילאים. מילדים קטנים, דרך נערים, ועד מבוגרים.

"בכתיבתו ובלחניו הוא ידע למצוא מסילות אל הלב בעיקר כי הוא כתב ויצר מהלב שלו, שהיה טוב וישר. השירים שלו היו עדינים וערבים לאוזן ונעדרו מילים קשות וגסות המאפיינים למרבה הצער לא מעט מהיצירה הישראלית. יש כאן געגוע לשירה נדירה. יגאל אהב מאוד ילדים, ואהב מאוד לשמוח איתם ולשמח אותם. הוא הופיע בפסטיגלים ובסדרת הילדים המוצלחת הופה היי, ועוד ועוד. הוא היה ציוני, אוהב אדם ועם, מסור למשפחתו וילדיו".

לצד זה ציין כי "דווקא בגלל ההערכה הרבה שלי ושל רובנו אליו ולפועלו יש בי כאב וצער גדול על האופן שבו הוא סיים את חייו. היה חשוב לי שלמרות, ואולי דווקא בגלל שראינו בו מודל לחיקוי בחייו, לא נלמד ממנו את מה שבחר לעשות בסופם.

"אינני שופט אותו ואת הנסיבות שהביאו אותו לכך. אבל חשוב לי להדגיש את ערך קדושת החיים, את החשיבות של כל דקה ושנייה שהשם נותן לנו בחיים, גם אם הם קשים ויש בהם סבל. חשוב לי להדגיש שהתאבדות אינה, ואסור שתהיה, 'פתרון' לגיטימי, גם לקשיים שלפעמים נדמה שהם גדולים מאיתנו.

יגאל בשן

יגאל בשןצילום: CC BY-SA-Amir Gilad

עוד הוא כתב כי "כשאישיות בסדר גודל כזה, ועם השפעה כזו, עושה מעשה נורא כזה, החשש מלגיטימציה ואף האדרה וחיקוי גדול. מול התעלמות תקשורתית וציבורית מההיבט הזה והסכנה הגלומה בו ראיתי לנכון לומר אמירה ערכית וציבורית ברורה. טעיתי בניסוח ועל כך אני מצר ומתנצל בפני מי שנפגע. חשוב שאנחנו כחברה נשים יותר לב לאנשים שסביבנו - לחברים, למשפחה ולשכנים - נגלה עירנות למצוקותיהם ונעזור להם לבחור בחיים. יגאל היה ויישאר גיבור תרבות בחייו. רק בחייו".

אתמול התראיינה רעייתו של הזמר, מיקה בשן, בגלי צה"ל וסיפרה על הרגעים הקשים שליוו את בעלה בשנים האחרונות, "אלה חמש שנים של דיכאון שהתפתח כתוצאה מכאבים עזים ומתמשכים עד שיגאל החליט לבחור את סופו. זה היה באוויר, אך העיתוי היה הפתעה".

על התחושות שלה ביחס להחלטתו של בשן לשים קץ לחייו אמרה כי "יש כעס על יגאל, ברור שיש. למה להשאיר אותי לבד? למה? נתתי לך את כל כולי, ויתרתי על הכול בשבילך. הוא היה חלק מגופי ונשמתי. זה כואב וקשה עד מאוד לחיות לצד אדם שאינו מוצא עוד טעם בחייו".