טל רוסו: "גוש קטיף היה מסדרון נפץ"

"תידרש תכנית התנתקות נוספת" טוען האלוף לשעבר. "אני לא מדבר על גבולות 67', אבל בסוף צריך יהיה להיפרד בהסדר". ח"כ מוטי יוגב: "דעותיו מנותקות מהמציאות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/03/19 09:37 כד באדר א'

טל רוסו: "גוש קטיף היה מסדרון נפץ"
טל רוסו, צילום: פלאש 90, תומר נויברג

מפקד פיקוד דרום לשעבר, האלוף במיל' טל רוסו, ששוריין במקום השני ברשימת מפלגת העבודה, תמך בתכנית ההתנתקות ותומך בה גם היום. רוסו אומר כי במקרה של הסדר מדיני יהיה צורך לפנות יהודים כדי ''להכניס את היישובים הקטנים לגושי ההתיישבות''.

רוסו התייחס בראיון לעיתון ידיעות אחרונות להתנתקות בשנת 2005 ואמר כי הוא היה מעורב בעיקר בהתנתקות בצפון השומרון, אבל ראה גם מה קורה בעזה. "זו הייתה ההחלטה נכונה מבחינה ביטחונית. זה לא שיצאנו מעזה, היינו בגוש קטיף במסדרון קטן, שהפך להיות מסדרון הנפץ. כמות הנפגעים בתקופה שלפני ההתנתקות הייתה עצומה. בראי הזמן, אני חושב שאריק שרון הציל אותנו מהכאוס שהסתמן אז בגוש קטיף ונצרים".

באשר להסדר מדיני בעתיד, רוסו טוען כי תידרש תכנית התנתקות נוספת: "הסדר שלום ידרוש מאיתנו גם פינוי יישובים. צריך יהיה למצוא תהליך של פינוי־פיצוי ולהכניס את היישובים הקטנים לגושי ההתיישבות. אני לא מדבר על גבולות 67', אבל בסוף צריך יהיה להיפרד בהסדר".

הפינוי מגוש קטיף

הפינוי מגוש קטיףצילום: Pierre Terdjamn/Flash90

''בתפיסה שלי, גושי ההתיישבות הגדולים — אין מצב שמפרקים אותם, אבל גם אין מצב שלא עושים כלום והופכים עם הזמן להיות מדינה לא דמוקרטית.

"יש היום הזדמנות לשיתופי פעולה עם העולם הערבי, עם הסעודים והמצרים. צריך לנצל את זה. אבל ברור שלעולם הערבי חשוב שנפתור קודם כל את הבעיה הפלסטינית. הבעיה היא שהיום מי שמדבר על שתי מדינות הופך להיות שמאלני, ושמאלני הפך להיות קללה, אבל אין מנוס אלא להיפרד בביטחון.

''היום, אבו מאזן וחמאס שונאים הרבה יותר אחד את השני מאשר אותנו. זה תהליך מורכב שייקח זמן, אבל בסופו אני כן רואה שתי מדינות לשני עמים. צריך להתחיל בשיח הזה. אין לי ספק שנצטרך להוריד התנחלויות מבודדות. אני חושב שגדר גבוהה זו שכנות טובה, אבל הדברים צריכים להיעשות בהסכמה של שני הצדדים. כבר שנים שאנחנו לא עושים כלום. גם עם עזה".

מכחיש חבירה לליכוד. יוגב

 "גוש קטיף לא היה מסדרון נפץ, אלא מסדרון התיישבות" | ח"כ מוטי יוגבצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

רוסו, לשעבר אלוף פיקוד הדרום, נשאל על מצבה הנוכחי של רצועת עזה ואמר כי "בקטע ההומניטרי, נכון לשנות את מה שקורה בעזה. עכשיו המצב על סף קריסה. שולחים להם כסף רק כדי לשמר את מצב ה'אין'. כשהייתי בפיקוד דרום הצלחנו בעזרת גורמים אירופאים להעביר ליזמים וקבלנים שם חומרי בנייה שישמשו רק אותם, ולא את חמאס.

"הציל אותנו" | ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון

"הציל אותנו" | ראש הממשלה לשעבר אריאל שרוןצילום: פלאש 90


''היו לי במעבר ארז פגישות עם מגזרים שונים מהרצועה. הם היו מעבירים לי מסרים מחמאס, הייתי מעביר אליהם מסרים לחמאס, אבל הם גם סיפרו לי על המצוקות שלהם. מהניסיון שלנו, הדבר הכי גרוע זה הייאוש. הוא יכול לפעול נגדנו. אנחנו צריכים לעצור את הייאוש הזה, ואפשר".

רוסו מודע גם לייאוש של תושבי עזה, אבל סבור שעליהם לנהוג אחרת. "אני זוכר כילד בחולתה את הישיבה במקלטים, היינו נתונים להפגזות של הסורים, אבל לא תפסנו את זה כמו שתושבי עוטף עזה תופסים את מצבם היום", הוא אומר. "נכון, זו הייתה תקופה אחרת. התחושה הייתה שכל פעם מישהו אחר נושא בנטל וסובל, אבל גם תושבי עוטף עזה אולי צריכים לזכור שלפני כן היו האוטובוסים המתפוצצים בירושלים, חיפה ותל־אביב, שגבו מחירים לא פחות גבוהים.

הליכוד
29
הליכוד
כחול לבן
38
כחול לבן
שס
6
שס
ישראל ביתנו
2
ישראל ביתנו
הרשימה המשותפת
1
הרשימה המשותפת
יהדות התורה
7
יהדות התורה
זהות
3
זהות
העבודה-גשר
7
העבודה-גשר
המחנה הדמוקרטי
0
המחנה הדמוקרטי
ימינה
0
ימינה
נעם
0
נעם
הסקר נערך על ידי ישראל היום בתאריך 1/03
בחירות 2019 - מאגר הסקרים המלא

''אני חושב שהיה נכון שתושבי עוטף עזה יגלו קצת יותר חוסן. הייתי מופתע מסוג הבכיינות סביב טרור העפיפונים. חשוב שהתושבים יידעו שהבעת חולשה משפרת את המוטיבציה של הצד השני. זה סובב ומסובב. כשהייתי אלוף פיקוד דרום היה לי מזל שהייתי עם שלישייה מנצחת – אלון שוסטר, חיים ילין ודוד בוסקילה. הם ידעו להקרין עוצמה".

רוסו נשאל מה הדבר החשוב ביותר, בעניין, שעשית בתקופת שירותו הצבאי, והשיב: "זכיתי לעשות לא מעט דברים למען המדינה, אבל אני הכי גאה בסגירת הגבול עם מצרים. זה היה מענה ברור לאיום של גורמי טרור בסיני שיכלו להיכנס ולבצע פיגועים, וגם עצר את שטף ההגירה לתוך ישראל".

ח"כ מוטי יוגב (איחוד מפלגות הימין), חבר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת תוקף את רוסו, ממפלגת העבודה, בעקבות הכתבה ואומר: "האלוף במיל' טל רוסו, שהצטרף למפלגת הנסיגות, בוחר משום מה לבסס את מעמדו המדיני-ביטחוני על ידי ניתוק מהמציאות".

"רצועת עזה לא חייבת להיות ארץ טרור, היא חלק מארץ ישראל. גוש קטיף לא היה מסדרון נפץ, אלא מסדרון התיישבות יהודית פורחת. חשוב להזכיר, מי שהגה את גוש קטיף היה ממנהיגי תנועת העבודה - יגאל אלון. אלון ידע שהתיישבות וביטחון הולכות יד ביד, ומיד אחרי מלחמת ששת הימים קידם את 'אצבעות ההתיישבות', שעצרו את הרצף הטריטוריאלי של הטרור הערבי ברצועה". אומר ח"כ יוגב.

יוגב, ששירת כראש מטה אוגדת עזה במילואים, מכיר את הזירה העזתית היטב: "שירתתי כראש מטה אוגדת עזה במילואים במשך שבע שנים. מעבר לתפיסותיי האידיאולוגיות, אני מכיר את השטח ואת המציאות ברצועת עזה היטב".

"אם נאלצנו להתנתק מגוש קטיף ולספוג טילים ורקטות על תל אביב, בן גוריון וחיפה, מנהרות תקיפה, איומים בלתי פוסקים ומצב הומניטרי קשה של תושבי הרצועה, זה בשל הדעות המנותקות מהמציאות, של רוסו וחבריו החדשים בשמאל. רק בית יהודי גדול, יחזק את החברה בישראל, את ההתיישבות ואת הביטחון".