ח"כ סמוטריץ': "התערבות בחופש הביטוי ההלכתי של רבנים - בלתי מתקבלת על הדעת"

בעקבות לחץ של המרכז הרפורמי, הוצא צו על תנאי לרב שמואל אליהו. ח"כ סמוטריץ': "הצו מהווה פגיעה קשה בעצמאותם של הרבנים בחופש הביטוי"

חדשות כיפה גלעד כהן 29/10/18 19:48 כ בחשון התשעט

ח"כ סמוטריץ': "התערבות בחופש הביטוי ההלכתי של רבנים - בלתי מתקבלת על הדעת"
"מדובר בפייק ניוז". ח"כ בצלאל סמוטריץ', צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

בשנת 2016 עתר המרכז הרפורמי לדת ומדינה נגד הרב אליהו, בדרישה להעמיד את רב העיר צפת לדין, לאחר שורת דברים שאמר בנושאים שונים כמו השכרת דירות לערבים, להט"בים ועוד. בעקבות העתירה נדרשה שרת המשפטים לנמק מדוע היא לא תעמיד לדין את הרב. בסוף, השופטים נענו לעתירת הרפורמים והורו לשרת המשפטים וליועמ"ש לנמק מדוע לא יועמד לדין משמעתי רבה של צפת הרב שמואל אליהו.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי אמר על הצו שהוצא כי מדובר בפגיעה קשה בעצמאותם של הרבנים. "לצו על תנאי שהוציא בג"ץ בעניינו של הרב שמואל אליהו: התערבות בחופש הביטוי ההלכתי של רבנים היא בלתי מתקבלת על הדעת. הצו על תנאי שהוציא בית המשפט העליון היום מהווה פגיעה קשה בעצמאותם של הרבנים ובחופש הביטוי ההלכתי שלהם. רבנים מחוייבים מעצם תפקידם ואחריותם ולבטא דעת תורה ולפעול על פיה ללא מורא וללא התערבות של מי שאינם מבינים דבר וחצי דבר בתורה ובהלכה."

עוד אמר סמוטריץ' כי צר לו על שבית המשפט בחר, שוב, להיות שופר של ארגוני הקרן לישראל חדשה ולשרת אג'נדות שמאל קיצוניות. "רבני ישראל אמונים על הציווי "לא תגורו מפני איש" וחזקה עליהם שלא יגורו מפני איש וימשיכו לשאת בגאון את קולה של תורה במדינת ישראל. בכוונתי לקדם בע"ה הצעת חוק שתעניק חסינות לרבנים במסגרת מילוי תפקידם, בדיוק כפי שיש לשופטים. עצמאותם של רבנים אינה חשובה פחות מעצמאותם של שופטים ובדיוק כפי שאיש אינו מעלה בדעתו להצר את צעדיהם ולהגביל את עצמאות הפסיקה שלהם, כך לא ניתן להגביל את עצמאותם של הרבנים. אני קורא לשרת המשפטים וליועץ המשפטי לממשלה להמשיך בקו שבו הם נקטו עד כה, להתנגד נחרצות לפגיעה בעצמאותו ובכבודו של רב העיר צפת ולהתנגד להעמדתו לדין."

 הרב שמואל אליהו

הרב שמואל אליהוצילום: רוני חי

באה כוחו של המרכז הרפורמי לדת ומדינה, עו"ד אורלי ארז-לחובסקי, אמרה בדיון  כי הסיבה שקראו לחידוש הדיון היא שהרב אליהו לא חדל מלהתבטא בנושאים שונים למרות ששקד קיימה עימו שיחת הבהרה.

לדבריה, הרב "התבטא הרבה התבטאויות שיש בהם הסתה לציבורים שלמים. שרת המשפטים לא נענתה כלל ובקיץ החליטה שלא להעמיד לדין משמעתי והסתפקה בשיחת הבהרה בטלפון ב-2017. כפי שרואים, ההתבטאויות מראשית 2018 ועד היום נמשכו וההבהרה לא הועילה".