ח"כ מועלם: האם ישראל נמנעה ממבצע בעזה בגלל חוסר המוכנות של צה"ל?

לאור מכתבו של האלוף בריק לחברי ועדת החוץ והביטחון, בו התרה על חוסר מוכנות מחסני החירום, דרשה יו"ר סיעת הבית היהודי מח"כ דיכטר לקיים ביקורי פתע בבסיסי צה"ל, "נתקן את הליקויים, גם אם מדובר במסקנות אישיות כלפי קצינים שמסרו במודע דיווחים שגויים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/11/18 09:52 יד בכסלו התשעט

ח"כ מועלם: האם ישראל נמנעה ממבצע בעזה בגלל חוסר המוכנות של צה"ל?
מועלם-רפאלי , צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

על רקע הטענות החמורות של נציב קבילות החיילים היוצא, אלוף במיל' יצחק בריק, לפיהן מחסני החירום של צה"ל אינם מוכנים למלחמה, פנתה הבוקר (חמישי) ח"כ שולי מועלם רפאלי ליו"ר ועדת חוץ וביטחון, בדרישה שחבריה יקיימו ביקורי פתע ביחידות הצבא.

במכתבה לח"כ אבי דיכטר מהליכוד כתבה יו"ר סיעת הבית היהודי וחברת הועדה, על דברי בריק, כי "בשל חומרתם יש לקוות שדבריו אינם נכונים, אחרת יש לתהות אם העובדה שישראל נמנעה מביצוע מבצע רחב בעזה קשורה לליקויים עליהם הצביע". 

השר ליברמן והנציב בריק

השר לשעבר ליברמן והנציב בריקצילום: דוברות משרד הביטחון

נציב קבילות החיילים בעשור האחרון, הגיש בחודשים האחרונים דו"ח מקיף ובו טען כי צה"ל אינו מוכן כראוי לאתגרים הביטחוניים העומדים בפניו, בכל הקשור למחסני החירום, מצבת כוח האדם ועוד. כתוצאה מהדברים הוא הותקף על ידי בכירי צה"ל, ולצד זה מינה הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, ועדה מיוחדת שתבחן את הממצאים.

מוקדם יותר פורסם ב'ידיעות אחרונות' כי האלוף בריק שיגר לחברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת מכתב ובו כתב בין היתר כי "ההתנהלות בימ"חים מזכירה למידה למבחן הפסיכומטרי - רוצים רק 'להעלות ציונים'. כל העבודה נעשית במחשב הנייד. מעגלים פינות".

טנקים בגבול רצועת עזה. ארכיון

צה"ל לא מוכן? טנקים בגבול רצועת עזה. ארכיוןצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

עוד אמר כי הוא "מוצא כי אצל חלק ממפקדי צה"ל - הפה והלב אינם שווים". בנוסף הוא הפציר בחברי הוועדה "לרדת לשטח" ולדבר עם אנשי הקבע במקום, "אמירותיהם יודעי דבר, והן אמת", זאת במקום להסתמך רק על דיווחי בכירי צה"ל.

ח"כ מועלם רפאלי ביקשה לאמץ את המלצתו של הנציב וקראה לדיכטר לבדוק את הנושא לעומק ובדחיפות, "לאור זאת כגוף המפקח על עבודתה של מערכת הביטחון ובתוכה צבא הגנה לישראל, חובה עלינו לבדוק את הדברים לעומקם. על כן אני קוראת לך לערוך מטעם הוועדה שורה של ביקורי פתע בבסיסי צהל השונים, כך נוכל לבחון מקרוב את טענותיו. בהתאם נוכל לדרוש את תיקון הליקויים ככל שיידרש, בין היתר גם אם מדובר במסקנות אישיות כלפי קצינים שמסרו במודע דיווחים שגויים".