ח"כ כבל לשמאל: הגיע הזמן להתפכח

חבר המחנה הציוני טען כי מדיניות הימין והשמאל לא מתחשבת במציאות המשתנה, ופירט את תפיסתו המדינית שלדעתו תציל את ישראל, "הורי היקרים לא עלו מתימן כדי לחיות במדינה עם רוב ערבי: את זה היה להם בתימן"

חדשות כיפה משה ויסטוך 25/05/18 14:48 יא בסיון התשעח

ח"כ כבל לשמאל: הגיע הזמן להתפכח
מבקש משמאל להתפכח. ח"כ כבל, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ח"כ איתן כבל מהמחנה הציוני ידוע בהשקפת עולם מואכבת שלא תמי עולה בקנה אחד עם דרכה של מפלגתו. אמש (חמישי) במאמר שכתב ל'הארץ' הוא קרא לחברי בשמאל "להתפכח" והציג את חזונו המדיני שלדעתו יבטיח את עתידה של מדינת ישראל.

כבל ציין בראשית מאמרו כי "ההנהגה בישראל שבויה בקונספציות מדיניות כושלות, וכתוצאה מכך גם אוחזת באסטרטגיה צבאית שגויה.

לדבריו, "את המפעל הציוני לא יחסל צבא זר, שהטנקים והנגמ"שים שלו ישעטו לתוך ערי ישראל. במאה ה–21 לא עומדת בפנינו סכנה שניאלץ להניף דגל לבן בתום קרבות. הסכנה האמיתית להמשך קיומו של המפעל הציוני ברוח האבות המייסדים היא בכך שאנחנו הופכים, במו ידינו, מאומה וממדינה ריבונית לקהילה יהודית המחזיקה בטריטוריה".

בהמשך הוא טען כי התחושות הטובות שאופפות את הציבור בישראל, לאור ההתפתחויות האזוריות השונות, עלולת לפגוע בעתיד במדינה במידה והממשלה לא תפעל במישור המדיני, "הקיפאון המדיני והתמורות הרבות שמתחוללות בשני העשורים האחרונים, הן בהיבט הדמוגרפי בגדה המערבית והן בהיבט הגיאופוליטי במזרח התיכון, מקרבים אותנו לנקודה מסוכנת, שממנה ואילך דמותה של ישראל תשתנה לדורות הבאים".

כבל הזהיר מפני התרבות ערביי הסביבה לכדי רוב במדינה והדגיש כי לא רק בימין שוגים באשליות, אלא גם במחנה שלו, "עלינו להתפכח ולהתנער מקונספציות שבעטיין לא רק מנהיגי הימין מכורים לאשליות, אלא גם מנהיגים מתנועתי שלי". עוד הוא כתב כי בדומה לתפיסות המוטעות לפני מלחמת יום הכיפורים כך גם תפיסת השמאל מאז הסכמי אוסלו, "שלפיה ניתן להגיע במזרח התיכון להסכמי שלום נוסח אירופה, עם גבולות פתוחים".

לנוכח הסכנה לדבריו שהימין הישראלי יוביל את ישראל להפוך למדינה דו לאומית, הסביר כבל כי "דווקא בנקודה קריטית זו עלינו להציג תפישה מדינית פרגמטית, שמתכתבת באופן ישיר עם המציאות המתגבשת לנגד עינינו. זו לא רק אחריותנו, זו חובתנו.

גינוי מגומגם. חברי המחנה הציוני

כבל קורא לחבריו לשנות כיוון. חברי המחנה הציוניצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

"חייבים להתפכח מן הרעיון של ויתור על שטחים תמורת הבטחות לשלום ומשאלות לב, ולעבור ליוזמה מדורגת ועצמית, שתבטיח את המשך ההתיישבות היהודית בגושים, אך בעיקר את המשך קיומנו כאן כביתו הדמוקרטי של העם היהודי".

בהמשך הוא פירט את עיקרי תפיסתו ויוזמתו המדינית וכתב כי יש להתאים את השקפת העולם של השמאל למציאות, "צו השעה הוא לאמץ אסטרטגיה חדשה, שבבסיסה ההבנה וההפנמה שבעת הזאת אין בצד הפלסטיני מנהיגות שבאמת רוצה או יכולה להיות שותפה להסכם שלום עמנו".

בנוגע להתיישבות ביהודה ושומרון הוא נקב בשטחים שיוגדרו גושי התיישבות ומספר המתיישבים שלדעתו ייאלצו להתפנות מבתיהם, " מתוך כ–400 אלף מתנחלים, כ–300 אלף (שהם כ–75%) חיים בגושי ההתיישבות. למעשה, מדובר ברוב מכריע של היהודים המתגוררים בשטחי יהודה ושומרון. לכן, יש להגדיר כי גושי ההתיישבות יכללו את הגושים הבאים: גוש עציון, מעלה אדומים, קרני שומרון, אריאל ובקעת הירדן.

"מדינת ישראל תחיל את החוק הישראלי על גושי ההתיישבות שהוגדרו בסעיף הקודם: לאחר הגדרה מחייבת של גושי ההתיישבות, יש להחיל עליהם את החוק הישראלי במלואו... אין סיבה מהותית שבגינה יוחל דין אחד על תושב גוש עציון ודין אחר על תושב חולון".

לטענתו, יש לתכנן תכנית מתאר לאותם גושי התיישבות ולהקפיא באופן מוחלט את "כל תהליכי התכנון והבנייה בהתנחלויות שמחוץ לגושי ההתיישבות...ולקדם מהלך של פינוי־פיצוי לתושבי ההתנחלויות המבודדות. כפועל יוצא של חיזוק גושי ההתיישבות תיעצר לגמרי כל בנייה פרטית וציבורית באותן התנחלויות, מלבד דאגה לשירותים ולמתקנים ציבוריים בסיסיים".

כבל הדגיש כי הוא אינו מוותר על חלום השלום אך ציין כי הוא "סבור שלנוכח המציאות שנוצרה בשטח בעשור האחרון, ישראל חייבת להתפכח. איננו יכולים להמתין לצד הפלסטיני, כיוון שאבו מאזן כבר ויתר על רעיון שתי המדינות, וכל רצונו הוא למנוע הקמה של מדינה פלסטינית חלשה לצד ישראל".

מבקש מראש הממשלה להחיל ריבונות. בנט ונתניהו

חבר המחנה הציוני חושש מתפיסתם המדינית. בנט ונתניהוצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

לשיטתו, על מפלגת העבודה להבין כי אין זה צירוף מקרים שהשמאל לא מצליח לעלות לשלטון כבר תקופה ארוכה, "הגיעה העת שאנחנו, בתנועת העבודה, נראה את התמונה המלאה ונתפכח מבחינה פוליטית. שמונה פעמים מאז רצח רבין הלכנו לקלפי. שבע פעמים הפסדנו. זו האמת הכואבת. אנחנו לא מצליחים לגרום לציבור הישראלי להצביע לנו".

"כל הניסיונות של כל ראשי הממשלה לאחר רצח רבין להוביל להסכם עם הפלסטינים, נכשלו", אמר ותהה, "מדוע? האם רק בגלל בעיות בצד שלנו? אינני סבור כך. אני מאמין שכולם, פרט לנתניהו בעשור האחרון, שלא יזם אף מהלך מדיני, באמת ניסו לקדם הסכם עם הפלסטינים. אבל כיום אין בצד השני מנהיג שיוביל את בני עמו אל השלום, וגם בצד שלנו אין כיום מנהיג שייזום, ולכן קונספציית אוסלו איננה רלוונטית עוד. ללא יוזמה שלנו וללא שותף רציני בצד השני, ולאור השינויים הדרמטיים שהתחוללו בשני העשורים האחרונים בשטח, אין לאוסלו זכות קיום".

כבר חזר והשווה בין מצבה של ישראל כיום לזה של לפני מלחמת יום הכיפורים, "הכלכלה משגשגת, סטארט־אפים ישראליים נמכרים במיליארדים, ישראל מצליחה למגר את הטרור, ובסך הכל התחושה היא שטוב במדינה. המציאות כיום דומה למציאות שהיתה ב–1972, ערב מלחמת יום הכיפורים, כשאי אפשר היה לדמיין משהו אחר.

"קשה לנו לדמיין כיצד חיינו כאן ייראו לאחר שנאבד את הרוב היהודי. כשאני מדבר על רוב ערבי, איני מתכוון ל–50% ערבים ועוד אחד שדי בהם כדי לאבד את האיזון המתקיים כיום. דמיינו לעצמכם כיצד תיראה הכנסת כשיהיו בה 45 חברי כנסת ערבים, או אפילו 30. זו לא פנטזיה, אלא מציאות שמתגבשת לאטה מתחת לאפנו. הורי היקרים לא עלו מתימן כדי לחיות במדינה עם רוב ערבי: את זה היה להם בתימן".

לסיום סיכם כי "מבלי לוותר על השאיפה לשלום, אני סבור שלנוכח המציאות שהתגבשה בשטח בעשור האחרון, ישראל חייבת ליזום מהלכים חדשים ופורצי דרך בכדי לשנות את המצב".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן