חיות הזהירה: פסקת ההתגברות - סכנה לדמוקרטיה

הפגישה המשולשת בין רה"מ, שרת המשפטים ונשיאת ביהמ"ש העליון הסתיימה. לשכת נתניהו: "הושמעו העמדות והיה דיון מעמיק ורציני"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/04/18 11:39 יד באייר התשעח

חיות הזהירה: פסקת ההתגברות - סכנה לדמוקרטיה
אסתר חיות, צילום: פלאש 90

פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת המשפטים איילת שקד ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בעניין חקיקת פסקת ההתגברות הסתיימה. 

במהלך הפגישה חוותה חיות את דעתה בפני נתניהו, ואמרה כי פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת היא סכנה לדמוקרטיה ולבית המשפט. עוד הוסיפה חיות כי התערבותו של ביהמ"ש בחקיקה בכנסת הוא דבר שקורה רק במקרים קיצוניים.

הפגישה, שנערכה במשך כשעתיים, התקיימה בניסיון להגיע לפשרה בנוגע לנוסח של פסקת ההתגברות, שאמורה להגביל את יכולתו של בג"ץ לפסול חוקים שעברו בכנסת. מלשכת ראש הממשלה נמסר לאחר הפגישה כי "הושמעו העמדות והיה דיון מעמיק ורציני".

עו"ד אהרון גרבר מהמחלקה המשפטית בפורום קהלת, התייחס לנושא ואמר כי "התגברות ברוב של יותר מ-61 לא תפתור את המשבר החוקתי שמדינת ישראל נקלעה אליו. סמכויות בג"ץ חריגות ביחס לשיטות ממשל דמוקרטיות בעולם - מינוי שופטים שכפוף ל-וטו של השופטים, עילות התערבות רחבות אפילו כשלא מדובר בהגנה על זכויות אדם,

"ביקורת שיפוטית שפוסלת חקיקה בהיעדר חוקה, ופתיחת דלתות בית המשפט בפני כל דורש ובכל נושא - כל אלה הפרו את האיזון החוקתי בישראל. השלב הראשון באיזון, הוא להשיב לכנסת את יכולת התגברות על התערבות בית המשפט. הסעיף שיובא מהמודל הקנדי, מאפשר התגברות על ביטול חקיקה  אפילו ברוב רגיל. חברי הכנסת יכולים לקבוע אפילו חוקה וחקיקת יסוד ברוב רגיל, אין סיבה שעבור התגברות על פסיקת בג"ץ יצטרכו לגבש רוב מיוחד הגבוה מרוב חברי הכנסת".
 
הוא הוסיף כי "מודל ההתגברות הוא לגיטימי, ועולה בקנה אחד עם מודל הפרדת הרשויות וכבר קיים בחוק יסוד חופש העיסוק. נראה שמי שמנסים להביא לאימוצו ברוב של 65 או 70 חברי כנסת אינם מעוניינים בפתרון המשבר החוקתי אלא בשמירת חוסר האיזון הקיים".