'חוק משפחת עטר' יעלה לוועדת השרים

הצעת חוק של ח"כ סמוטריץ' קובעת הפחתה של 50% במס על קניית רכבים למשפחות. ההצעה תעלה לוועדת השרים לחקיקה ביום א'. סמוטריץ': "המיסוי הגבוה על רכבים גורם לכך שלמשפחות רבות פשוט אין כסף לרכב בטיחותי"

חדשות כיפה יהונתן קליין 09/11/18 09:52 א בכסלו התשעט

'חוק משפחת עטר' יעלה לוועדת השרים
רכבם של בני משפחת עטר שנספו בתאונה בים המלח, צילום: דובורת זק"א

ביום א' צפויה לעלות לועדת שרים לענייני חקיקה הצעת חוק של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' הקובעת הפחתה של 50% במס קניה על רכבים למשפחות.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר: "אסור לנו בשום אופן להישאר אדישים ולחכות לטרגדיה הבאה, למשפחה הבאה שתעלם ברגע אחד בגלל כסף. לא מדובר כאן בכסף גדול. זה לא מליארדים לתשתיות. זה כסף קטן שישפר בצורה דרמטית את רמת הבטיחות של הרכבים בכבישי ישראל ויצמצם ביחס מקביל את חומרת הפגיעה במקרה של תאונה חלילה.
המיסוי הגבוה על רכבים גורם לכך שלמשפחות רבות פשוט אין כסף לרכב בטיחותי והתוצאה היא נסיעה בגרוטאות ישנות וחסרות מערכות בטיחות בסיסיות.
הצעת החוק שלי שתקבע מס מופחת לרכב שבעה מקומות מבקשת לתת פיתרון להמנעות של הצרכן ממעבר לרכב גדול ובטיחותי שקיים היום בשוק בשל קשיים כלכליים. המציאות מלמדת שמשפחות רבות נמנעות מסיבות כלכליות מרכישת רכב בטיחותי ומתאים לגודל המשפחה. הצעת החוק קובעת כי משפחות עם מעל 4 ילדים יזכו להנחה של 50% ממס הקנייה בקניית רכב מקטגורייה של רכב 7 מקומות כמובן שלא כלול בכך רכבי יוקרה.
החוק אינו מתייחס לשוק של ה"יד שניה" אבל ברור שההפחתה במס תגרור עליה של קנייה של רכבים מותאמים למשפחות עם מעל ארבעה ילדים ולכן תגרור גם הפחתה של המחירים בשוק יד שניה של רכבים אלו. במצב הזה למרות שהצע"ח תגרור 50% אובדן הכנסות למדינה ממס הקניה של רכבים אלו, בטווח הארוך העליה ברכישת רכבים חדשים ובטוחים לאחר ההנחה תפצה על אובדן ההכנסה."

בדברי ההסבר לחוק נכתב:
"בניגוד לשאר הילדים, בתכנון הבאת ילד רביעי מצטרפים שיקולים כלכליים שלא היו קודם. מלבד ההוצאות השוטפות על חינוך, בריאות ומזון מצטרפים שיקולים כמו הגדלת הרכב המשפחתי הרגיל לרכב גדול, המסוגל להכיל את כל המשפחה. מדינת ישראל כמדינה בעלת אחוזי ילודה הגבוהים בעולם לא השכילה לעשות מהלכים משמעותיים על מנת להקל על משפחות אלו.
הצעת החוק מבקשת להקל ולו במעט על אותן משפחות בעלות ארבעה ילדים או יותר, ולקבוע כי ישולם להן מענק מאוצר המדינה בגובה ההפרש שבין שיעור מס הקניה החל כיום על רכב (נכון לשנת 2016 – כ-83% בתוספת ציון ירוק) לבין שיעור שלא יעלה על 40% ממחיר הסיף של הרכב (כלומר, עלות היבואן מהיצרן בתוספת תשלומי הובלה לארץ וביטוח). כיוון שהגורם החייב במס קניה הוא יבואן הרכב, אשר מגלם את מחיר מס הקניה במחיר הרכב, מוצע לזכות רוכש, שהוא תושב ישראל או האזור ולו ארבעה ילדים לפחות, במענק בגובה ההפרש שבין שיעור מס הקניה המלא החל כיום לגבי רכב לבין שיעור המס המוטב (כלומר, 40% ממחיר הרכב).
התיקון המוצע מוגבל לכלי רכב ברמה בסיסית להבדיל מרכבי יוקרה."