חוק התרבות והאמנות יעלה לאישור במליאת הכנסת

חוק התרבות והאמנות, שנודע בכינוי 'חוק הנאמנות בתרבות', של השרה מירי רגב, אושר בוועדת החינוך והתרבות ויעלה לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת. בימין מברכים, בשמאל מגנים: "מירי רגב עסוקה בסתימת פיות"

חדשות כיפה יהונתן קליין 20/11/18 14:53 יב בכסלו התשעט

חוק התרבות והאמנות יעלה לאישור במליאת הכנסת
השרה מירי רגב, צילום: יונתן סינדל פלאש 90

ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת אישרה את הצעת התיקון לחוק התרבות והאמנות, המכונה חוק "הנאמנות בתרבות", ברוב של 8 נגד 6. השלב הבא של ההצעה היא העלאתה לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת, דבר האמור לקרות בשבוע הבא.

בהודעת הוועדה נאמר: "הצעת חוק התרבות והאמנות (תיקון מס' 2) קובעת הסדר ייחודי לעניין הפחתה או שלילה של תמיכה הניתנת מתקציב משרד התרבות והספורט, לגופי תרבות אשר ביצעו פעילות הנוגדת את העילות המנויות בהצעת החוק: שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית; הסתה לגזענות, לאלימות ולטרור; תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל; ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל; מעשה של השחתה או ביזוי פיזי הפוגע בכבוד דגל המדינה או סמל המדינה (פעילות שאינה נתמכת).

"הסדר זה בא להחליף לעניין הגופים האמורים את ההסדר הכללי הקבוע בחוק יסודות התקציב לפיו לשר האוצר בהסכמת השר המופקד על סעיף התקציב הרלוונטי, נתונה הסמכות להפחית את התמיכה הניתנת לגוף עד פי שלושה מההוצאה עבור הפעילות שאינה נתמכת, כך שסמכות ההפחתה תהיה נתונה לשר התרבות והספורט והוא יוכל, בתנאים הקבועים בהצעת החוק, להפחית מסכומי התמיכה הניתנים לגוף בעד הפעילות שאינה נתמכת. כל זאת אם ראה כי הפעילות שאינה נתמכת מהווה חלק משמעותי ומהותי מכלל פעילותו של הגוף באותה שנה, רשאי הוא להפחית מסכומי התמיכה שלהם הוא זכאי את סכום התמיכה בעד כלל פעילותו באותה שנה, כולו או חלקו."

חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) אמרה בתגובה:"חבל שמירי רגב לא עסוקה בנאמנות לערכי מגילת העצמאות כמו שהיא עסוקה בסתימת פיות. בשום מקום בעולם אמנות לא יכולה לשרוד בלי תמריצים ממשלתיים, ותפקידה של אמנות לאתגר את הפוליטיקאים. אם אתם סוגרים את הברז אתם סותמים את הפה. חבל על כל התירוצים. למרות העוצמה של ישראל, כל פעיל חרם, כל ארגון זכויות אדם וכל סרט שאינו לטעמה של השרה רגב והממשלה בה היא חברה, מוביל לחוקים שחושפים עד כמה מפחדים.
זאת ממשלה היסטרית, והדבר האחרון שיביא ביטחון ושלמות לחברה הישראלית זו החקיקה הזו".

מארגון "חזון לאומי" שהפיק יחד עם ארגון 'בצלמו' את נייר העמדה שהוכיח כי ישנו צורך אמיתי בהעברת הסמכויות של שלילת תקציבים ממוסדות תרבות שחותרים תחת מדינת ישראל ופועלים נגדה למשרד התרבות נמסר: "זהו צעד בדרך לתיקון המצב הקיים בו מעולם לא נאכף החוק החשוב. הוא לא נאכף רק כי הוא ישב במשרד האוצר שם שלטון הפקידים הוא מסואב ומנטרל כל יכולת להשפיע על מדיניות. בנייר העמדה שהפקנו, הוכחנו כי ישנה חובה להעביר את הסמכויות ממשרד האוצר למשרד התרבות על מנת לאכוף את החוק, ולשלול תקציבים ממוסדות תרבות שחותרים תחת מדינת ישראל ופוגעים בחוסנה של החברה הישראלית".