חוק המרכולים עבר בקריאה ראשונה

ברוב של 59 בעד מול 54 נגד, עברה ההצעה לפיה רשויות מקומיות יצטרכו אישור משר הפנים ככדי לאשר למרכולים להיות פתוחים בשבת

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/12/17 09:29 כד בכסלו התשעח

חוק המרכולים עבר בקריאה ראשונה
שר הפנים אריה דרעי, צילום: אלכס קולומויסקי POOL

בתום דיון לילי סוער בכנסת, עבר לפנות בוקר (שלישי) בקריאה ראשונה חוק המרכולים ברוב של 59 בעד ו-54 נגד. לפי החוק, רשויות מקומיות לא יוכלו לאשר למרכולים להיות פתוחים בשבת רק מכוח חוקי עזר עירוניים, אלא יצטרכו גם את אישורו של שר הפנים.

טרם ההצבעה הפעילו בליכוד לחץ לגבש רוב, זאת בעקבות איומיו של יוזם החוק, שר הפנים אריה דרעי, לפיהם יתפטר מתפקידו במקרה שהחוק לא יעבור, ולנוכח הודעתה של יראל ביתנו שתצביע נגד. הלחץ כוון גם כלפי ח"כים מהליכוד שאיימו שלא לתמוך בחוק.

במהלך הדיון הסוער הוצא ח"כ חזן כמה פעמים מהאולם לאחר שהפר את הסדר. במהלך נאומו אמר חזן: "הדבר היחיד שמחבר בינינו זה שאנחנו יהודים – ואתם רוצים למחוק את זה? השתגעתם? לא טוב לכם פה - טוסו למדינה אחרת, לכו מפה", ועורר סערה.

מלבד חוק המרכולים אושר הלילה בקריאה ראשונה גם חוק הפריימריז, שיאפשר לממן מסעות בחירות של מתמודדים בבחירות המקדימות במפלגות. מטרת החוק היא לאסור תרומות חיצוניות למועמדים, זאת כדי למנוע תלות בלתי רצויה בינם לבין תורמים. לפי החוק, ח"כ שיתמודד בבחירות המקדימות יקבל מימון מהכנסת, ואם לא ייבחר לכנסת, יצטרך להחזיר את הכסף שקיבל.