עימות עם הבית היהודי? ח"כ אוחנה נגד סעיף המשפט העברי בחוק הלאום

יו"ר הוועדה לקידום החוק הבטיח שלא יאפשר לסעיף לעבור, "אפילו לא בקריאה ראשונה". הסיבה: חששו מפגיעה אפשרית בקהילת הלהט"ב, שעליו הוא נמנה. ח"כ סלומינסקי: "החששות מיותרים, ננסה להגיע לנוסח מתון יותר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/01/18 11:53 טז בטבת התשעח

עימות עם הבית היהודי? ח"כ אוחנה נגד סעיף המשפט העברי בחוק הלאום
אמיר אוחנה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד יוצא נגד סעיף המשפט העברי בחוק הלאום. יו"ר הוועדה לקידום החוק בכנסת, מתכוון לבלום את קידום הסעיף בהצעת החוק זאת מכיוון שלטענתו הוא עלול לפגוע בקהילת הלהט"ב שעליהם הוא נמנה, כך פורסם הבוקר (ד') ב"הארץ". "לא אאפשר לסעיף כזה לעבור, אפילו לא בקריאה הראשונה, בשל הפגיעה האפשרית בקהילה", אמר אוחנה בדיון שהתקיים בנושא..

הסעיף המדובר מפנה שופטים לשאוב השראה מההלכה - שמתנגדת ליחסים חד מיניים - במקומות שבהם החוק הקיים לא מספק להם מענה, מה שמעלה לטענת אוחנה חשש מפני פגיעה בלהט"בים. התנגדותו של אוחנה לקידום הסעיף עלולה לעורר עימות קואליציוני עם מפלגת הבית היהודי, שמתעקשת על קידומו.

ח"כ ניסן סלומינסקי מהבית היהודי השיב לדבריו ואמר כי "לאחרונה הסכמים קואליציוניים מתממשים גם אם חלק מהמצביעים לא מצביעים בלב שלם אבל זה הסיכום. לא כולנו אהבנו את חוק ההמלצות או חוק הפריימריז אך זו טיבה של קואליציה והצבענו".

עוד הוא אמר כי "לכל מפלגה יש הסכם קואליציוני ואם נתעקש על הנוסח, הוא שיהיה. אם ח"כ מתנגד ומקבל אישור מהקואליציה זה בסדר ואם לא אז לא. עם זאת, החששות מיותרים, ננסה להגיע לנוסח מתון יותר. 700 שנים של מלכות עבדו לפי המשפט הזה, לבוא עכשיו לומר שהוא לא שייך לחוק הלאום?".

אוחנה דורש למתן את הנוסח הנוכחי ולאמץ אחת משתי חלופות לסעיף המשפט העברי, לפיהן הנוסח יכלול גם התייחסות לאופייה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית.

סגן יו"ר הוועדה לקידום החוק, ח"כ סלומינסקי מהבית היהודי, מוביל את קידום סעיף המשפט העברי, ומקדם במקביל הצעת חוק זהה בוועדת החוקה שבראשה הוא עומד.

נכון לעכשיו החוק צפוי לעלות להצבעה בקריאה ראשונה ללא שינוי ממתכונתה הנוכחית, זאת בעקבות החלטתו של השר המקשר בין הממשלה לכנסת, יריב לוין, לפיה השינויים שגיבשה הוועדה ודרישותיהן של הסיעות לשינויים נוספים, יוכנסו להצעת החוק רק לפני הקריאה השנייה והשלישית. עם זאת, בשל המחלוקות סביבו, ייתכן שהחוק יוקפא אחרי הקריאה הראשונה ולא יקודם עוד בקדנציה הנוכחית.

בחודש יולי אמר השר יריב לוין בדיון על חוק הלאום בכנסת כי "החוק הזה בא לומר את המובן מאליו שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. מאז חקיקת חוקי היסוד שנתנו ביטוי ליסוד החשוב מאוד שישראל היא מדינה דמוקרטית שיש בה זכויות אדם וזכויות אזרח, נוצרה מציאות שיש בה חוסר איזון כשהמדינה שותקת ביחס לזהותה היהודית ונותנת ביטוי לזכויות אחרות".