חדש בצה"ל: מגבלות על שימוש חיילים ברשת

צה"ל מפרסם פקודה חדשה, המסדירה את שימוש החיילים ברשתות החברתיות ומטילה עליהם מגבלות כגון פרסום מידע מסווג ופעילות פוליטית ברשת - כולל סימון לייקים

חדשות כיפה יהונתן קליין 09/10/18 08:36 ל בתשרי התשעט

חדש בצה"ל: מגבלות על שימוש חיילים ברשת
מסדירים את השימוש ברשתות, צילום: pixabay

לראשונה: צה"ל מסדיר את השימוש ברשתות החברתיות. ע"פ הפרסום ב'ישראל היום' הבוקר (ג'), מהיום ייאסר על חיילים להעלות פוסטים בנושאים פוליטיים, מדיניים או צבאיים, להגיב בעמודים פוליטיים או אפילו לסמן 'לייק' בעמודים מסוג זה. כמו כן נאסר להעלות מידע לרשת בסיווג 'שמור' ומעלה. כל זאת במסגרת פקודת 'שימוש חיילים במרחב הרשתי' שמפרסם הצבא.

על פי הפקודה החדשה, מטרתה היא "לקבוע עקרונות להתנהגות חיילים במרחב הרשת, בהתחשב בכבוד האדם, בערכי צה"ל, במגבלות החלות על חיילים במרחב הציבורי, בצורכי ביטחון המידע ובצורך לשמור על הביטחון האישי של משרתי צה"ל". זו הפעם הראשונה שצה"ל מפרסם פקודה בנושא ומסדיר את התחום שהיה פרוץ מאז נכנסו הרשתות החברתיות לחיינו.

עוד נאמר בנוסח הפקודה, כי "התנהגות לא הולמת של חיילים במרחב הרשתי הפומבי, אשר חורגת מערכי צה"ל או אשר פוגעת בכבוד האדם, משפיעה על תדמית צה"ל ועל תפיסתו בעיניי הציבור. פרסום של מידע מסווג במרחב הרשתי עלול לפגוע בביטחון המדינה. התנהגות כאמור עשויה להוביל, במקרים המתאימים, לנקיטת צעדים נגד החייל במישור המשמעתי או הפלילי". 

בצבא אומרים כי ההחלטה לפרסם פקודה חדשה בנושא, נבעה מסיבות שונות, בעיקר מהצורך לשמור על בטחון המידע, בעיקר על רקע ניסיונות ארגוני הטרור לדלות מידע מטלפונים של חיילים ומהעמודים שלהם ברשתות, ואף ליצור קשר ישירות עם חיילים.

עוד אמרו בצה"ל: "יש דברים שאסורים ברשת מתוקף היותו של אדם חייל. חייל יכול לעקוב אחר פוליטיקאים, אך לא לחוות דעה בנושאים רגישים או מעוררי מחלוקת". עוד ציינו הגורמים כי אם צעיר לחץ על "לייק" בעמוד של פוליטיקאי בטרם גיוסו, אין צורך להסיר זאת, אך בזמן השירות הצבאי אפשר לעקוב בלבד אחר פוליטיקאים ולא ללחוץ על "לייק". 

עקרונית, אפשר להעמיד חיילים לדין משמעתי בגין אי־קיום הפקודה, אך בצבא טוענים שהפקודה היא בעיקרה הסברתית.