חדש באיחוד הצלה: יחידת אחיות מיילדות

המיילדות המתנדבות יוזנקו על ידי מוקד הארגון, ויסייעו לנשים שכורעות ללדת מחוץ לבית החולים. "ההבדל בין לידה בסיוע מיילדת או ללא מיילדת יכול להיות הבדל בין חיים למוות", אומר יוזם הפרויקט, ד"ר אריה יפה

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/07/18 15:30 יח בתמוז התשעח

חדש באיחוד הצלה: יחידת אחיות מיילדות
מטה איחוד הצלה בירושלים, צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

איחוד הצלה הקים לאחרונה יחידה חדשה המורכבת מאחיות מיילדות שיוזנקו על ידי מוקד 1221 של הארגון. מטרת היחידה היא לסייע לנשים שכורעות ללדת ולא הספיקו להגיע לבית החולים. את הפרויקט החדש מובילים ד"ר אריה יפה, מתמחה במיילדות וגניקולוגיה במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים ורופא מתנדב באיחוד הצלה, וגיטי ביר, חובשת מתנדבת בארגון.

"כמי שעובד בחדרי לידה אני רואה ניסיון וידע מועטים אצל צוותי חירום בלידות בית", מסביר ד"ר יפה. "הפרמדיקים והחובשים בצוותי רפואת החירום אינם מומחים בתחום והידע שלהם בסיוע ליולדת מצומצם מאוד.

"בעבר שימשתי פרמדיק ויילדתי 55 נשים בתפקיד זה. אבל היום, כשאני עוסק בזה, אני מבין כמה ידע חסר לצוותי השטח, בעיקר כשמדובר במצב חירום בלידה מחוץ לבית החולים. אז ההבדל בין לידה בסיוע מיילדת או ללא מיילדת יכול להיות הבדל בין חיים למוות או לפגיעה בעובר שתלווה אותו לכל החיים", הוא מוסיף.

חובשת איחוד הצלה גיטי ביר, עם תינוק שנולד בלידת בית בשבוע שעבר

חובשת איחוד הצלה גיטי ביר, עם תינוק שנולד בלידת בית בשבוע שעברצילום: איחוד הצלה

ד"ר יפה מספר כי הרעיון להקמת היחידה עלה לאחר ש"מספר פעמים יצא לי להתקשר למיילדות כשהיו לידות ליד הבית שלהן וביקשתי מהן להגיע במהירות ולסייע בלידה. אחרי מספר פעמים חשבתי שכדאי למסד את זה ולהקים יחידה מקצועית שתיתן מענה לצורך שקיים בשטח".

ביר מוסיפה כי הפיילוט יתחיל השבוע בירושלים ואז יתרחב לשאר הערים בארץ. "מאז הפרסום הצטרפו כבר כמה עשרות אחיות מיילדות שישתלבו ברשת המתנדבים להצלת חיים של איחוד הצלה שכוללת 5,000 חובשים, פרמדיקים ורופאים מתנדבים", היא מספרת.

"אנחנו מציידים את המיילדות בערכת לידה וערכת החייאה לתינוקות והן תוזנקנה באמצעות מוקד 1221 של איחוד הצלה שיזהה את מיקומן באמצעות אפליקציית הזנקה מבוססת GPS. במקרה של לידה מחוץ לבית החולים המוקד יאתר את המיילדת הקרובה ביותר לאישה שכורעת ללדת ויזניק אותה במטרה שהיא תגיע ותסייע לאישה בתוך כמה דקות".

ד"ר אריה יפה, מתמחה במיילדות וגניקולוגיה במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים ורופא מתנדב באיחוד הצלה

ד"ר אריה יפה, מתמחה במיילדות וגניקולוגיה במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים ורופא מתנדב באיחוד הצלהצילום: איחוד הצלה