בלעדי כאוס במרפאות: מתכננים טיול אחרי צבא? כדאי שתיקחו את זה בחשבון

ישראלים רבים נתקלים בתקופה האחרונה במחסור חמור בתורים למרפאות המטיילים לפני הטיול במזרח הרחוק ובדרום אמריקה. הסיבה: חוסר בכוח אדם, מלאי חיסונים שהצטמצם במהלך הקורונה וביקוש גבוה במיוחד | בקופות החולים מבהירים: "מומלץ להיערך מראש"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 20/06/22 14:40 כא בסיון התשפב

כאוס במרפאות: מתכננים טיול אחרי צבא? כדאי שתיקחו את זה בחשבון
אין תורים במרפאות מטיילים, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

אחרי שנתיים של קורונה, עולם התיירות החל לחזור לאיתנו. יעדים שונים ברחבי העולם החלו לפתוח את שעריהם לתיירים, דבר שהביא לעליית מחירים בכרטיסי טיסה ועומסים גדולים על לשכות האוכלוסין בעקבות רצונם של ישראלים לחדש דרכון לפני הטיסה לחו"ל.

הקיץ מביא ישראלים רבים לטוס לחופשה גם מחוץ לישראל, כאשר יעדים פופולריים במיוחד הם המזרח הרחוק ודרום אמריקה, אליהם מגיעים בעיקר חיילים משוחררים וסטודנטים בחופשת סמסטר. בין חידוש הדרכון, להצטיידות ותכנון המסלול, אחד הדברים שצריך להקדים ולעשות לפני הטיסה ליעדים האקזוטיים הוא קבלת חיסונים, זאת לאור המחלות הייחודיות לאזורים אלו.

אם חשבתם שהעמידה בתור היא רק מחוץ ללשכת האוכלוסין, אז נגלה שעכשיו גם מחוץ לקופות החולים ולמוקדי החיסונים של משרד הבריאות משתרכים תורי ענק. מעדויות שהגיעו לחדשות כיפה, עולה כי ישנו קושי גדול במציאת תורים פנויים להתחסנות במרפאות המטיילים, הן אלה של משרד הבריאות והן מטעם קופות החולים שנעזרות במכונים פרטיים.

מחסור בתורים לחיסונים

מחסור בתורים לחיסונים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחת הסיבות העיקריות לעומסים היא המחסור בחיסונים, שהחל בעקבות ההחלטה של משרד הבריאות לצמצם את המלאי בתקופת הקורונה מאחר ולמנות החיסון אין תוקף ארוך. כעת, כשענף התיירות החל לחזור לעצמו, עושים במערכת הבריאות מאמצים לחדש את המלאי במהירות. על פי המידע שהגיע לידי חדשות כיפה, החיסונים בהם יש מחסור משמעותי במיוחד עם טיפוס הבטן וכלבת.

הביקוש לחיסונים כפול ב-3.5 מהרגיל

משרד הבריאות ממליץ למטיילים הישראלים להתחסן מפני שורת מחלות לפני טיסה למדינות דרום-מרכז אמריקה, המזרח הרחוק ואפריקה. בין החיסונים הנדרשים: צהבת, דלקת מוח יפנית, טיפוס, כלבת, דיפתריה וטטנוס. ישראלים המבקשים להתחסן יוכלו לעשות זאת דרך מרפאות משרד הבריאות או דרך קופות החולים שלרוב נעזרות בשירותיהם של מכונים פרטיים דוגמת "בטרם" ו"מכון מור". 

מקופת חולים מאוחדת נמסר: "בימים אלה קיימים ביקושי שיא לטיסות לחו"ל, וכפועל יוצא מכך גם לכל השירותים הנלווים. ביקושים אלה מקבלים ביטוי בתורים הארוכים המשתרכים בשדות התעופה, בביקוש להנפקת דרכונים וגם בביקוש לחיסונים לפני טיסה לאזורים מסוימים. הקופה עושה ככל שביכולתה על מנת לעמוד בביקוש, שזינק בצורה משמעותית עד פי 3.5 מהממוצע, ולכן בימים אלה אנחנו מוסיפים ספקים בהסדר שיסייעו לנו לתת את השירות בפריסה ארצית. הזמינות למרפאת מטיילים עומדת על ממוצע של 2-3 שבועות, ואנחנו ממליצים למטיילים להיערך לכך מראש". 

בשירותי בריאות "כללית" אמרו כי, "לאור הביקוש הגבוהה שקפץ בבת אחת נוצרים ביקושים גדולים, הרחבנו בצורה משמעותית את ימי הפעילות ושעות הפעילות במרפאות המטיילים, ואנו ממשיכים להרחיב את השירות כל העת בהתאם לביקוש והיכולת. אנו ממליצים לכל מי שמתכנן לנסוע למדינות המצריכות חיסן מקדים להקדים מספר חודשים טרם הנסיעה, לתאם את החיסונים ולא להמתין לרגע האחרון. באשר לחיסונים, נכון לעת הזו לא קיים מחסור במלאי חיסונים אך יתכן שבשל הביקוש נוצרים חוסרים נקודתיים של חיסון כזה או אחר, אך אנו משלימים אותו תוך פרק זמן קצר".

בקופות החולים "מכבי" ו"לאומית" לא הגיבו לפניית חדשות כיפה.