בזמן מלחמה: העיר הצפונית מקבלת אישור ל 24,000 דירות חדשות

לראשונה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מאשרת תכנית התחדשות כלל עירונית בעיר נהריה. התכנית מאפשרת התחדשות של כ- 7,000 יח"ד בכ-1,500 מבנים ותוספת פוטנציאלית של כ- 24,000 דירות חדשות

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/01/24 10:00 כז בטבת התשפד

בזמן מלחמה: העיר הצפונית מקבלת אישור ל 24,000 דירות חדשות
נהריה, צילום: Nati Shohat,FLASH90

התוכנית הראשונה להתחדשות עירונית

תכנית ההתחדשות הכלל עירונית לנהריה אושרה להפקדה בוועדה מחוזית צפון, וזוהי התכנית הראשונה מסוגה בקידום הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ובמימונה, בשיתוף עיריית נהריה תכנית זו לא רק משמשת כמחליפה לתמ"א 38, וכל ההטבות הנלוות, אלא גם קובעת מתחמי פינוי בינוי ומדיניות בנייה עבורם ובכך מאפשרת לאשר תכניות אלו בוועדה מקומית ללא צורך בדיונים נוספים בגופי תכנון אחרים, ובכך מאפשרת קיצור לוחות זמנים משמעותי.

בניה של אלפי יחידות דיור חדשות

התכנית מאפשרת את חידושם של המבנים הוותיקים בעיר, בהתאם ליכולת הנשיאה שלה. לפי התכנית תתאפשר התחדשות של כ-7,000 יחידות דיור בכ-1,500 מבנים, ותוספת של כ-24,000 דירות חדשות לעיר, מתוכן כ-9,000 בהתחדשות בניינית שניתן להוציא עבורן היתר בנייה מכוח התכנית (במסלול חיזוק ועיבוי או הריסה והבנייה) ועוד כ- 15,000 במתחמי פינוי בינוי.

התוכנית מציעה כלים להתמודדדות עם סוגיות עירוניות

התכנית נותנת למתחמי הפינוי בינוי מסגרת וודאות תכנונית, וצפי לקיצור לוחות זמני התכנון, כמו גם התכנית מרחיבה ביחס לתמ"א 38 הארצית, בכך שהיא מאפשרת בתנאים מסוימים גם חידוש בניינים שנבנו לאחר שנת 1980. בשונה מתמ"א 38, התכנית בחנה את מאפיינה הייחודיים של העיר ומציעה כלים להתמודדות עם סוגיות עירוניות רחבות בתחומה כגון שיפור המרחב הציבורי, הרחבת דרכים ותוספת מעברים ציבוריים במיקומים אסטרטגיים שיאפשרו בעתיד שיפור של הקישוריות העירונית. בנוסף, כחלק ממסמכי התכנית, נערך גם נספח קיבולות המאפשר היערכות עירונית לנושאי תשתיות ומענה לצורכי ציבור בד בבד עם התחדשות מבני המגורים. בהתאם לנספח, קבעה הועדה המחוזית בהחלטתה כי על בסיס התשתיות הקיימות ניתן יהיה לקדם היתרי בניה באופן מיידי ל4000 יחידות דיור ולאחר מכן תידרש הועדה המקומית להוכיח כי קודמו תשתיות מתאימות להמשך הפיתוח.

נהריה היא עיר ייחודית עם מרקם עירוני מוצלח

גורי נדלר, מנהל אגף בכיר תכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "נהריה היא עיר ייחודית שהמרקם העירוני שלה מוצלח ומתפקד היטב. התוכנית שאושרה מייצרת ודאות ועושה סדר בתהליכי ההתחדשות של העיר נהריה באופן שישמור על האיכות העירונית ויעצים אותה. בנוסף, התכנית תאפשר לוועדה המקומית בנהריה לאשר תכניות פינוי בינוי התואמות לתכנית הכוללת באופן עצמאי ללא צורך באישור הועדה המחוזית. אני מקווה שנראה יותר ויותר ערים שמכינות תכניות כוללות מסוג זה ומודה לעיריית נהריה וללשכת התכנון המחוזית על שיתוף הפעולה לקידום מהיר ומיטבי של התכנית החשובה הזו."