תכנית גרנדיוזית בעיר הסרוגה: 400 מבנים וכ-13,000 דירות חדשות

אושרה להפקדה תכנית כלל עירונית, מחליפת תמ"א 38, של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בעיר רעננה. התכנית מאפשרת התחדשות של כ-400 מבנים בעיר ובנייה של כ-13,000 דירות חדשות

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/06/23 10:18 כו בסיון התשפג

תכנית גרנדיוזית בעיר הסרוגה: 400 מבנים וכ-13,000 דירות חדשות
צילום: תכנון והדמיה לדרמן ורבקל אדריכלות

תכנית ההתחדשות הבניינית בעיר רעננה אושרה להפקדה בוועדה מחוזית מרכז. התכנית מאפשרת התחדשות של כ-400 בניינים, הכוללים כ-4,000 יחידות דיור, אשר לא ניתן לחדש כחלק ממתחם פינוי בינוי רחב, ומאפשרת בנייה של כ-13,000 יחידות דיור חדשות בעיר, וקודמה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ובמימונה, בשיתוף עיריית רעננה, ונערכה על ידי משרד דרמן ורבקל אדריכלות. 

התכנית מציעה מסגרת סטטוטורית להתחדשות מבני מגורים הדורשים חיזוק ומיגון בעיר, במסלול הריסה ובניה בלבד. היא מאפשרת את חידושם של המבנים הוותיקים בעיר, בהתאם ליכולת הנשיאה שלה, וחלה על כלל המבנים בעיר שנבנו עד שנת 1992 ואשר אינם כלולים בטבעת הראשונה של ציר המטרו. 

התכנית שהוגשה אפשרה הריסה ובניה מחדש של כל המבנים שנבנו מ 1984 עד 1992

התכנית הינה תכנית מרחיבה ביחס לתמ"א 38 הארצית, בכך שהיא מאפשרת בתנאים מסוימים גם חידוש בניינים שנבנו לאחר שנת 1980. התכנית שהוגשה אפשרה הריסה ובניה מחדש של כל המבנים שנבנו מ 1984 עד 1992 אולם הועדה המחוזית החליטה כי מבנים אלו יוכלו להתחדש רק ביחד עם מבנים סמוכים שנבנו קודם לכן ואינם מחוזקים לרעידות אדמה.  התכנית כוללת התייחסות לציר המטרו, שהתוואי המתוכנן שלו עובר במרכז העיר, ויוצרת מענה משלים להתחדשות המתחמית (במתכנות של מתחמי פינוי בינוי רחבים) המתוכננת סביב תוואי זה.

מהלך דומה מקודם בימים אלה על ידינו ברשויות מקומיות רבות

בשונה מתמ"א 38, התכנית בחנה את מאפיינה הייחודיים של העיר ומציעה כלים להתמודדות עם סוגיות עירוניות רחבות בתחומה כגון הרחבת דרכים ותוספת מעברים ציבוריים במיקומים אסטרטגיים שיאפשרו בעתיד שיפור של הקישוריות העירונית. בנוסף, כחלק ממסמכי התכנית, נערך גם נספח קיבולות המאפשר היערכות עירונית לנושאי תשתיות ומענה לצורכי ציבור בד בבד עם התחדשות מבני המגורים. 

צילום: תכנון והדמיה לדרמן ורבקל אדריכלות

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מקדמת כיום ב-19 ערים תכניות עירוניות מחליפות תמ"א 38, במטרה לאפשר את המשך ההתחדשות העירונית ברמת הבניין היחיד (להבדיל מתחמי פינוי בינוי רחבים) גם לאחר תום תוקפה של תמ"א 38 הצפוי באוקטובר 2023. בדרך זו, מעריכה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, כי תישמר רציפות הפעולה בכלל הערים. 

ברוידא: "התחדשות עירונית ברעננה היא בגדר הכרח"

במסגרת זו, עד כה, הופקדה תכנית מחליפה לעיר יבנה, אושרה להפקדה תכנית מחליפה לרמלה בוועדה מחוזית מרכז ותכנית מחליפה ללב העיר חדרה בוועדה מחוזית חיפה, והוגשו לוועדה המחוזית מרכז תכניות מחליפות לערים כפר סבא, ראשל"צ ופתח תקווה; הוגשו לוועדה המחוזית דרום תכניות מחליפות לערים אשדוד ובאר שבע; והוגשה לוועדה המחוזית צפון תכנית מחליפה לנהריה.

אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "התכנית שאושרה להפקדה היום מייצרת חזון התחדשות כולל לעיר רעננה, כאשר צמיחת האוכלוסייה, טיפול בתשתיות והתחדשות באופנים שונים משוקללים במסגרתה. התכנית תאפשר את המשך התחדשות הבניינים בעיר גם ביום שאחרי פקיעת תמ"א 38 כתכנית ארצית, על בסיס תכנית עירונית שתואמת את מאפייני המקום. מהלך דומה מקודם בימים אלה על ידינו ברשויות מקומיות רבות, והוא יאפשר את חידושם של עשרות אלפי יחידות דיור בשנים הקרובות. אנו נערכים לעידן שבו כל מבנה ישן הינו פוטנציאל לחידוש, ומייצרים את הפלטפורמה המתאימה בכל עיר, על מנת לאפשר תהליכים אלה."

חיים ברוידא, ראש העיר רעננה: "אני מודה על שיתוף הפעולה הפורה בין עיריית רעננה לרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, בקידום התוכנית החשובה להתחדשות העירונית למבני מגורים. כעיר ותיקה שחגגה 100 שנים להיווסדה, התחדשות עירונית ברעננה היא בגדר הכרח, וההעדפה הברורה שלנו בעיר היא לבנייה במתכונת הריסה ובנייה מחדש. מתכונת זו מבטיחה תשתיות איתנות ובטיחות מיטבית לתושבי העיר, לצד פתרונות חניה, תכנון מושכל מותאם סביבתית ותכתיב עירוני לבניית דירות שלושה חדרים בהתאמה לזוגות צעירים. בנוסף, התחדשות עירונית תסייע בבניית מאות דירות חדשות ברחבי העיר, שיהוו מענה לביקוש הגדול לדירות."