2,500 יחידות דיור וחידוש כיכר הקסטל: המהפך של הרחוב הוותיק בתל אביב

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב, בראשות ערן ניצן, נתנה תוקף לתוכנית להתחדשות רחוב אבן גבירול הכוללת תוספת של 2,500 יחידות דיור, קומת תעסוקה במבנים החדשים, הרחבת מדרכות, חידוש כיכר הקסטל ועוד

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/05/23 11:46 י בסיון התשפג

2,500 יחידות דיור וחידוש כיכר הקסטל: המהפך של הרחוב הוותיק בתל אביב
צילום: דני לזר אדריכלים

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב, בראשות ערן ניצן, נתנה תוקף לתוכנית להתחדשות רחוב אבן גבירול הכוללת תוספת של 2,500 יחידות דיור. קומת תעסוקה במבנים החדשים, הרחבת מדרכות, חידוש כיכר הקסטל ועוד. 

אזורים מעורבים וחזיתות מסחריות פעילות

התוכנית בשטח של כ-198 דונם, כוללת את שני צדיו של רחוב אבן גבירול. מטרת התוכנית היא התחדשות הרחוב על ידי העצמת הבינוי ועירוב השימושים בו והתאמתו לתכנון המבוצע של הקו הירוק, תוך שמירה על ערכי הרחוב והבינוי הייחודי בו, במקביל לשמירה על מאפייני המרקם הקיים בתחום ההכרזה, וכהשלמה לתוכנית הרובעים 3-4 שלא כללו בתחומן את הרחוב.  

התוכנית מגדירה את השטחים ברחוב ביעוד מעורב "מגורים מסחר ותעסוקה", מחייבת חזית מסחרית פעילה כלפי הרחוב, מעליה קומת תעסוקה ומסחר וכן מאפשרת ניצול של תת הקרקע בקביעת שימושי מסחר ותעסוקה בקומות אלה. בנוסף, התכנית קובעת הוראות לחידושה של כיכר הקסטל בצומת הרחובות פנקס ונורדאו אשר יכללו בין היתר זכויות בניה לבית קפה  ושדרוג המרחב הציבורי.

שיפוץ כיכר הקסטל ושדרוג המרחב הציבורי

נפחי הבנייה המוצעים ברחוב הם בהתאם לחלוקת תחום ההכרזה של העיר הלבנה: האזור מחוץ לתחום אזור ההכרזה ובתחום אזור ההכרזה. מחוץ לאזור ההכרזה התוכנית מאפשר הריסה ובניה מחדש עד לגובה של 8 קומות + קומת גג בנסיגה. באזור ההכרזה התוכנית מאפשרת שני מסלולים להתחדשות: הריסה ובניה מחדש עד גובה 6 קומות + קומת גג בנסיגה, ומסלול תוספת לבניין קיים המאפשר תוספת קומה טיפוסית + קומת גג בנסיגה עד גובה 5 קומות + קומה גג בנסיגה. 

התוכנית קובעת כי לפחות 50% מהבניה החדשה תהיה למגורים וקובעת תמהיל דירות מגוון, בו 20% מהדירות תהיינה דירות קטנות, בגודל של 50 מ"ר. בנוסף, מוצעים שימושים בעלי אופי ציבורי לרווחת תושבי האזור, כגון מרפאות, מעונות יום, גני ילדים, סדנאות פעילות לחוגים וחדרי כושר, וכן מאפשרת שימוש מלונאי.

צילום: דני לזר אדריכלים

מיקוד למגורים: גיוון בגדלי הדירות והשימושים הציבוריים

לתוכנית חשיבות בהעצמת נפחי הבנייה ברחוב מרכזי זה והתאמתו לתכנון הקו הירוק העובר לאורכו ולמדיניות הוועדה המחוזית לפיתוח לאורך צירי מערכת תחברה עתירת נוסעים (מתע"ן) לעניין עירוב שימושים ודיור מכליל, לרבות תקן חניה 0 לאורך הרחוב ותקן חניה מופחת במגרשים ברחובות ניצבים. התוכנית משלימה את הפקעת המדרכה הקיימת כחלק מתכנון הקו הירוק ואף קובעת הפקעה נוספת של 3 מ' לטובת מדרכה מצפון לשדרות נורדאו, כחלק מתכנון פורטל תחנת הקו באזור זה.  

התאמה לאסטרטגיית הפיתוח של תל אביב

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, ערן ניצן: "רחוב אבן גבירול הנו אחד הצירים החשובים בעיר תל אביב. תוכנית אבן גבירול שיזמה העיר תל אביב ואושרה בוועדה המחוזית תאפשר את חידושו של רחוב מרכזי זה על רקע הקו הירוק הצפוי לעבור בו ובנייתו בעיצומה. הגבהת הבניינים עד לתשע וחצי קומות, קביעת קומות המסד כקומות מסחר, הפקעת שטחי מדרכה לטובת הולכי הרגל, הסדרת הקולונדה לאורכו של הרחוב, מדיניות חדרי היציאה לגגות – כל אלו ועוד סוגיות רבות נוספות כללות בתוכנית חשובה זו. תוכנית התחדשותו של רחוב אבן גבירול משקפת את חזונה של תל אביב למסחר שוקק סביב קווי המטרו לצד מדיניות עירונית ומחוזית להגברת הבניה סביב קווי הרכבת הקלה, צמצום חניה ומתן עדיפות להולכי הרגל, רוכבי האופניים ומשתמשי הרכבת הקלה". 
        
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדר' ארז בן-אליעזר: "מטרת תוכנית התחדשות רחוב אבן גבירול הינה להביא להתחדשות הרחוב ע"י העצמת הבינוי ועירוב השימושים בו והתאמתו לתכנון המבוצע של הקו הירוק, תוך שמירה על ערכי הרחוב והבינוי הייחודי בו, במקביל לשמירה על מאפייני המרקם הקיים בתחום ההכרזה, וכהשלמה לתוכנית הרובעים 3-4 שלא כללו בתחומן את הרחוב".

הרחוב מהווה את אחד הרחובות המשמעותיים במרכז העיר, חוצה את רובעי מרכז העיר ומוביל לחלקי העיר הדרומיים ולשכונותיה הצפוניות. הרחוב משמש ציר לתנועת הולכי רגל, רוכבי אופניים, תחבורה ציבורית וכן מתוכננת ומבוצעת לאורכו בימים אלה הרכבת הקלה - הקו הירוק וחוצה אותו הקו הסגול ברחוב ארלוזרוב. מדובר ברחוב מעורב שימושים ושוקק חיים, בעל מוקדי משיכה רבים לאורכו ובעל מאפייני בינוי מובהקים הכוללים קולונדה המלווה את החזית המסחרית לאורכו. בנוסף חלקו הדרומי של הרחוב כלול בתחום הכרזת אונסק"ו, כאתר למורשת עולמית במרכז העיר, בעל ערכים אדריכליים בסגנון הבינלאומי. התוכנית ביוזמת הוועדה המקומית ת"א-יפו ונערכה על ידי דני לזר אדריכלים.