מהפכת "פינוי בינוי" בחצר האחורית של ירושלים: המבנים ייהרסו במקומם ייבנו מגדלים

עיריית ירושלים אישרה שתי תכניות להתחדשות עירונית ברחוב איסלנד והנרייטה סאלד בשכונת קריית מנחם. על פי שתי התכניות ייבנו 4 מגדלים וארבעה מבנים שיכללו 870 יחידות דיור ושטחי מסחר | לתכנית המלאה

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/01/23 10:21 טז בטבת התשפג

מהפכת "פינוי בינוי" בחצר האחורית של ירושלים: המבנים ייהרסו במקומם ייבנו מגדלים
הדמיות לתכנית, צילום: משרד ביטמן-בן צור אדריכלים

ירושלים ממשיכה במהפכה: עיריית ירושלים, באמצעות הוועדה המקומית לתכנון ובניה בירושלים אישרה להפקדה בוועדה המחוזית שתי תכניות בניה חדשות בירושלים. שתי התכניות כוללות מתחמים סמוכים זה לזה בין רחוב איסלנד לרחוב הנרייטה סאלד. 

התכנית: הריסת מבנים והקמת מגדל של 34 קומות ומבמה נוסף בן 10 קומות  

המתחם הראשון סמוך לרחוב מקסיקו, בגודל של כ-4.5 דונם, כולל שני מבני שיכון בני 4 קומות. התכנית מציעה הריסת המבנים והקמת מגדל בן 34 קומות, ומבנה נוסף בן 10 קומות. סך יחידות הדיור במוצע הוא 183.

עיקרי התכנית:

התכנית כוללת הצרחה (החלפת ייעודים בתוך שטח התוכנית), של שטח ציבורי פתוח עם מגרש למגורים, על מנת ליעל ולטייב את התכנון והמרחב הציבורי. בכך תיצור התכנית דופן עירונית מסחרית פעילה בצומת הרחובות הראשיים סאלד ומקסיקו.

 הדמיות לתכנית

הדמיות לתכנית צילום: משרד ביטמן-בן צור אדריכלים

בהחלטת הועדה נדרש לצרף גם את מבני המגורים הסמוכים למקסיקו ולהגדיל את השטח הציבורי. בנוסף, הוחלט ליצור כיכר עירונית מול תחנת הרכבת שבביצוע. המתחם גם כולל מעברים להולכי רגל, עם אמצעים מכניים, לצורך חיבור וגישור על הפרשי הטופוגרפיה, לצורך מעבר נגיש ונוח בין הרחובות הסמוכים ולכיוון הכיכר העירונית ותחנת הרק"ל.

הריסת 10 מבנים והקמת 3 מגדלים עם 687 יחידות דיור

המתחם השני ממוקם מערבית לראשון, בגודל של 17 דונם, כולל 10 בניינים קיימים. התכנית מציעה הריסת כל הבניינים והקמת 3 מגדלים על עם חזית מסחרית לרחוב סאלד, 3 בניינים בני 10 קומות על רחוב איסלנד, מגרש ביעוד שטח ציבורי פתוח בגודל של 4.5 דונם ומגרש ביעוד מבני ציבור בגודל של 5.5 דונם. סך יחידות הדיור המוצעות הוא 687. 

עיקרי התכנית:

בשטח הציבורי יוקם בית ספר ושימושים נוספים  לרווחת תושבי השכונה, וכן תפותח גינה ציבורית גדולה. המתחם, הסמוך לתחנת רכבת קלה שבביצוע, כולל גם שני מעברים ציבוריים להולכי רגל עם אמצעים מכניים, לצורך גישור על הפרשי הטופוגרפיה ומעבר קל ונוח לתחנה.

צילום: משרד ביטמן-בן צור אדריכלים

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "מדובר בתכנית התחדשות עירונית חדשה ומשמעותית מאד. מאות יחידות דיור לצד מסחר, שטחים ירוקים, קרבה לרכבת הקלה ודרגנועים יעודיים לתחנה. ירושלים מתפתחת, מתחדשת, מושכת משפחות צעירות ומשפרת תמידית את איכות החיים".

מגישת התכנית הראשונה (הסמוכה למקסיקו) היא חברת טעמן נדל"ן ומגיש התכנית השניה הוא ינון מגזימוף.