העיר שנוסדה לפני 100 שנה תוכפל ויתווסף לה גם מטרו

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב,החליטה להפקיד את תוכנית המתאר הכוללנית לעיר רמת גן. שתכלול 83,400 יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של 390,000 והגדלת שטחי התעסוקה באזור

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/11/22 10:56 ו בכסלו התשפג

העיר שנוסדה לפני 100 שנה תוכפל ויתווסף לה גם מטרו
צילום: Yaakov Naumi/FLASH90     

מ-170 אלף תושבים ל-390 אלף תושבים: הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה תל אביב החליטה להפקיד תוכנית להכפלת העיר רמת גן התוכנית כוללת תוספת של 83,400 יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של 390 אלף תושבים

התוכנית שביוזמת עיריית רמת גן מגדירה את מגמות הפיתוח לאורך צירים ראשיים בעיר והיררכיה ברורה של עוצמות בנייה. בנייה גבוהה מעל 35 קומות מתוכננת להיות לאורך דרך ז'בוטינסקי, במתחם הבורסה, לאורך דרך בן גוריון בחלקו הצפוני  ובמתחם אצטדיון רמת גן . בנייה של עד 35 קומות לאורך אבא הלל, בדרך אלוף שדה ולאורך דרך הטייסים. בנייה של עד 20 קומות לאורך רחובות השלד כגון הרא"ה ושד' ירושלים שלאורכו עתיד לעבור קו מטרו.

רמת גן

רמת גן צילום: Miriam Alster/FLASH90

התכנית תשמור על בנייה מרקמית של 8-9 קומות, בשכונות בהם קיימת בנייה נמוכה

בתוך השכונות ובמרכז העיר המטרה היא לשמור על בנייה מרקמית של 8-9 קומות. בשכונות בהם קיימת בנייה נמוכה: קריית בורוכוב, תל גנים, תל בנימין, רמת חן, שכונת הלל, שיכון ותיקים, כפר אז"ר ורמת אפעל, התוכנית משמרת את אופי הבינוי כבנייה צמודת קרקע.

כחלק מהמענה לגידול אוכלוסיית העיר התכנית מציעה הקמת מוסדות חינוך באזורי תעסוקה כגון מתחם הבורסה והרחבה של מוסדות חינוך קיימים.

כמו כן, התוכנית מגדירה שלושה סוגים של התחדשות עירונית: הראשונה בהתערבות מרבית שבה ההתחדשות תהיה בהיקפים ובעוצמות גבוהים ובתוספת משמעותית של יחידות דיור; השנייה, התחדשות עירונית בהתערבות ממותנת בה ההתחדשות תהיה בהיקפים ובעוצמות מוגבלים; והשלישית, התחדשות בהתערבות מזערית המתאפיינת בטיפוח המצב הקיים ושמירה על המרקם. 

צילום: Miriam Alster/FLASH90

בתחום העיר עתידים לעבור שני קווי מטרו

העיר כוללת בתחומה פארקים  (פארק הירקון, הפארק הלאומי והספארי)  אזור תעסוקה (בורסה) , מרכז להשכלה גבוהה (אוניברסיטת בר אילן) בית חולים תל השומר ואצטדיון רמת גן המשרתים את כל תושבי המטרופולין. חזון העיר הוא ליצור עיר מתחדשת לרווחת תושביה עם מגוון שימושים, עיר עם התרחשות עירונית ועסקית יחד עם מוקד משיכה לכל תושבי המטרופולין.

בתחום העיר עתידים לעבור שני קווי מטרו: האחד לאורך שדרות ירושלים והשני בחלקה הדרום מזרחי של העיר עם תחנה בתחום בית החולים תל השומר ושני קוים של הרכבת הקלה: הקו האדום לאורך דרך ז'בוטינסקי והקו הסגול לאורך דרך אלוף שדה ודרך רפאל איתן. תוכנית המתאר מקנה את הכלים ומנחה להכנת תוכניות מפורטות בסביבות תחנות המטרו ותחנות הרכבת הקלה תוך התאמה לתכנית מתאר ארצית ,אשר יתייחסו לריכוז שטחי תעסוקה סביב התחנות, יצירת מגוון רחב של יח"ד בדגש על דירות להשכרה ויצירת מרחבים ציבוריים זמינים, נגישים ואיכותיים לטובת ציבור המשתמשים בהסעת המונים.

מתחם אוניברסיטת בר אילן בעל פוטנציאל לפיתוח שלא ממומש וניתן לקבוע בו תוספת משמעותית של מעונות סטודנטים

הוועדה המחוזית ציינה בהחלטתה כי רואה חשיבת רבה בקידום הקו הצהוב אשר ישרת מספר ערים ביניהם רמת גן, בני ברק וגבעתיים וקוראת למשרד התחבורה להמשך תכנונו ומימושו.

החזון התחבורתי בתוכנית המתאר בא לידי ביטוי בשינוי תפיסת התחבורה ותכנון רחובות בהעדפה לתחבורה ציבורית, הולכי רגל ורוכבי אופניים תוך דחיקת הרכב הפרטי לתחתית הפירמידה.
העיר רמת גן עשירה במבנים ואתרים נופיים בעלי ערך והטמעת נושא השימור בתכנית המתאר נעשה באופן שמאפשר את פיתוחה של העיר תוך שמירת הזהות והמורשת התרבותית של העיר.

תכנית המתאר מחליפה את התכנית המאושרת משנת 1979

העיר גובלת בצפונה ובדרומה בשני פארקים מטרופוליניים: פארק הירקון והפארק הלאומי ותכנית המתאר התוותה מערכת צירים ירוקים להולכי רגל ורוכבי אופניים אשר יקשרו בין הפארקים לשכונות המגורים הגובלות בהם.

במהלך קידום התוכנית נמצא כי מתחם אוניברסיטת בר אילן בעל פוטנציאל לפיתוח שלא ממומש וניתן לקבוע בו תוספת משמעותית של מעונות סטודנטים ומבנים לצרכי האוניברסיטה והוועדה קבעה בהחלטתה כי למתחם זה תוכן תכנית מפורטת אשר תקבע העצמה של זכויות בנייה.    

מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדר' ארז בן אליעזר: "לאחר שנים של עבודה רבה ותיאומים מול משרדי ממשלה וגורמים חיצוניים נוספים. לעיר רמת גן יש תפקיד חשוב במטרופולין ותכנית המתאר אשר מחליפה את התכנית המאושרת משנת 1979, באה לתת מענה לצרכים העתידיים של האוכלוסייה הן ברמה העירונית והן ברמה המטרופולינית.

מדובר בעיר אשר תחומה בין שני פארקים מטרופולינים, מרושתת בשלושה קוים של רכבת קלה ושני קווי מטרו ולזה יש השלכות על מוקדי תעסוקה, היקף וסוג מגורים, מרחבים ציבוריים, רחובות מסחריים, צירים ירוקים ועוד, ותכנית המתאר מתייחסת לכל אחד מהמרכיבים הללו".     

רמת גן היא אחת הערים המרכזיות במחוז תל אביב. העיר, שתוכננה על ידי ריכרד קאופמן ויועדה להיות "עיר גנים", הוקמה בשנת 1921. שטח העיר הינו 16,300 דונם והיא גובלת בערים תל אביב-יפו, גבעתיים, קריית אונו, בני ברק וגבעת שמואל. העיר מונה כ 170,000 תושבים עם 67,500 יחידות דיור קיימות ועוד 15,460 מאושרות וכ-  1.5 מ' מ"ר שטחי תעסוקה. עורכי התוכנית הם אדר' יוסי פרחי ואדר' נעם פרחי ממשרד פרחי צפריר אדריכלים.