המהפכה הירוקה של שדרות מציבה אותה כאחת הרשויות הירוקות בישראל

שדרות היא עיר פורצת דרך גם בתחום הסביבתי. המהפכה הירוקה שעוברת העיר באה לידי ביטוי בכל תחומי החיים ומורגשת בכל פינה - בבניית השכונות החדשות, במערכת החינוך, במסחר ובתעשייה, בתחבורה הציבורית, במערך המחזור, בפארקים ובריאות הירקות הרבות בכל חלקיה

חדשות כיפה בשיתוף עיריית שדרות ומשרד הבינוי והשיכון 02/02/22 18:28 א באדר א'

המהפכה הירוקה של שדרות מציבה אותה כאחת הרשויות הירוקות בישראל
העיר שדרות, צילום: גולן סבג

הכתבה בשיתוף עיריית שדרות ומשרד הבינוי והשיכון

המהפכה הירוקה שעוברת בימים אלה העיר שדרות היא חלק מתפיסה כוללת הנוגעת לכל תחומי החיים בעיר אותה מובילה העירייה בין היתר באמצעות הסכם הגג עליו חתמה. כל אגפי העירייה פועלים כגוף אחד לטובת החזון הירוק החדש כאשר המטרה היא לקדם את שדרות כעיר ירוקה, מקיימת וסביבתית שבה כל התשתיות, הבנייה, השירותים העירוניים, התחבורה הציבורית וכל תוכניות האב – פועלים בהתאם.  

לאחרונה העיר נבחרה להיות אחת מבין 2 הערים בקטגוריה 'עיר פורצת דרך בתחום הסביבתי' בוועידת Green Ten המובילה לקידום הסביבה הירוקה בישראל בערים וברשויות מקומיות, וקיבלה את אות "קלינטק" לשנת 2020 כעירייה ירוקה ופורצת דרך – אחת הרשויות הירוקות בישראל. 

האות הייחודי הוענק לעיר בין היתר בשל הייחודיות של האגם האקולוגי בלב פארק מוסקוביץ' בשכונת המוזיקה שבימים אלה ממשיכה להתאכלס. הפארק שמשתרע על שטח של כ-50 דונמים מהווה ריאה ירוקה לשכונה כולה וכולל שטחים ציבוריים, מתקני שעשועים, מתחם אקסטרים, קמפינג, שבילי אופניים וריצה. זאת ועוד, הפארק מרושת בתאורה חכמה עם למעלה מ- 500 פנסים בשליטה מרחוק שמאפשרת לעמעם את התאורה. 

אגם שכונת המוזיקה

אגם שכונת המוזיקה צילום: גולן סבג

כאמור, בלב הפארק אגם בשטח של 3.5 דונם. כחלק מהחשיבה הירוקה, הוקצו בתוך האגם כ-300 מטר רבוע עבור אזור טיהור צמחי (ווטלנד). מי האגם גולשים לאזור הווטלנד – שם יעברו סינון וניקוי על ידי הצמחים עצמם ויוסנקו חזרה לאגם. כל זאת בנוסף לצמחיית גדה עשירה, ודגי ניקיון שתפקידם לנקות ולטהר את מי האגם בצורה טבעית ואקולוגית. 

אל הישג זה מתווספת העובדה כי שדרות זכתה בשנתיים האחרונות ברציפות בתחרות "הקריה היפה" של משרד הפנים וקיבלה 5 כוכבי יופי. התחרות מעודדת פיתוח של הסביבה העירונית על פי העקרונות המודרניים, המכתיבים יצירת שיווי משקל נאות בין הבנייה האורבנית לטיפוח הריאות הירוקות. 

הגגות של שדרות – ירוקים יותר 

ההישגים הרבים של שדרות בתחום הסביבתי הם ללא ספק תוצאה של שלל מהלכים פורצי דרך . אחד מהם הוא הגגות הסולריים. לפני כשנה וחצי החל בשדרות פרויקט להקמת גגות סולאריים מעל מבני ציבור. מאז קמו בעיר 28 גגות סולאריים בהשקעה של מיליוני שקלים. מעבר להיותו של הפרויקט נדבך חשוב בהגדלת ייצור החשמל מאנרגיה מתחדשת והפחתת זיהום אוויר, הפרויקט מוביל לחיסכון בחשמל ולקבלת מאות אלפי שקלים מחברת חשמל על ייצור החשמל. בעיריית שדרות הבינו את הפוטנציאל והחליטו להקים מודל עסקי של ממש. מרבית מהכסף שמגיע מהגגות מנוצל לשדרוג ואחזקה של השכונות הוותיקות ברחבי העיר. כיום המודל הזה נותן מענה לכ- 100 בניינים ותיקים. מדובר במספרים חסרי תקדים. הפרויקט מסייע לחיזוק העיר וחיזוק תושבי השכונות הוותיקות שנהנים מאיכות חיים גבוהה, גינות ירוקות ופינות ישיבה מתחת לבית. 

גגות סולאריים בשדרות

גגות סולאריים בשדרות צילום: החברה הכלכלית לפיתוח שדרות

ואם כבר עסקנו בגגות, אז זה המקום לספר כי  שדרות היא העיר הראשונה באזור הדרום שהפכה גג של מוסד ציבורי למרחב ירוק ואקולוגי לרווחת העובדים והתושבים. מדובר במגמה שתופסת תאוצה בעשר השנים האחרונות ברחבי העולם וכעת הגיעה לשדרות. הגג של העיריה הוא בגודל של 145 מטרים והוא נועד לרווחת עובדי העירייה ותושבי העיר. גג זה הוא חלק ממתחם של בית ספר שעובר שימוש חוזר. יש בו צמחייה וזאת על-ידי הנחת תשתית שמאפשרת אחיזה של חומרי הזנה ומים לצמחייה וגם הגנה למבנה מפני חדירת שורשים ונוזלים. לגג זה יתרונות רבים כמו הפחתת דרישת החשמל למיזוג, חיסכון בעלויות ביצוע ותחזוקה של מערכות ניקוז, סינון רעלים על-ידי צמחיית הגג וכמובן ערך אסתטי ויצירת גינה אטרקטיבית. 

מהפכה שנוגעת בכל תחומי החיים 

במסגרת שלל הצעדים בעיר בנושא התייעלות אנרגטית ושימוש באנרגיה מתחדשת, מבני ציבור לרבות בתי-ספר, גני ילדים, מרכזים קהילתיים ומבני-ספורט נבנים ומשופצים בהתאם להנחיות עירוניות לבניה ירוקה אשר כוללות הנחיות להתייעלות אנרגטית. בהתאם, מזגנים המותקנים במבני ציבור הם בעלי דירוג אנרגטי גבוה, מותקנים חסכמים, נורות חסכוניות ועוד. 

בנוסף, ישנו דגש נרחב בעיר על חינוך סבבתי זאת על ידי יישום מערכי שיעור בנושא מיחזור, הפרדת פסולת וקיימות לצד אירועים שונים בהם הכשרות וסדנאות בתחום הסביבה.  

לעשות זום IN על איכות חיים זה לעבור לגור בשדרות 

תחומי הקיימות, הבנייה הירוקה והשמירה על הסביבה נהפכו מזמן לסימן נוסף לאורח חיים גבוה. בעיר שדרות מבינים זאת היטב ולוקחים אחריות מלאה על איכות הסביבה. בשלל הסיבות להגירה המסיבית שנעשית היום אל העיר ולשכונות החדשות שבה שנבנות במסגרת הסכם הגג ובאמצעות משרד השיכון והבינו,  ניתן בהחלט למנות את המהפכה הירוקה שמהדהדת בכל הארץ.

 

הפרסום מטעם עיריית שדרות ומשרד הבינוי והשיכון.