ארז צדוק:"התקבע נרטיב שהשקעות על פי ההלכה מניבות פחות - זה לא חייב להיות כך"

מנכ"ל אביב ניהול קרנות מסביר בראיון לכיפה איך הוא התחיל להשקיע לפי ההלכה, מתי קריטריון ההוגנות נכנס אצלו לפעולה ומה היעדים בעתיד: "לחץ ציבורי עובד. ככל שיותר משקיעים יצטרפו - החברות ילכו לכיוון ההוגנות"

חדשות כיפה בשיתוף אביב ניהול קרנות 21/12/21 15:31 יז בטבת התשפב

ארז צדוק:"התקבע נרטיב שהשקעות על פי ההלכה מניבות פחות - זה לא חייב להיות כך"
ארז צדוק, "קרנות על פי ההלכה הן רווחיות", צילום: חדשות כיפה

אחת התפיסות הרווחות בקרב קהל המשקיעים הישראלי בכלל והדתי בפרט הוא שקרנות השקעה שפועלות על פי ההלכה הן אינן רווחיות. בדיוק את הקונספציה הזאת מבקש לנפץ ארז צדוק, מנכ"ל ומייסד אביב ניהול קרנות, שמשקיעה על פי קריטריונים הלכתיים והן על פי הוגנות, שטוען כי לא רק שהוא רווחי, אלא שפעמים רבות התשואה שלו גבוהה יותר משאר הקרנות.

איך זה מסתדר השקעות, הלכה והוגנות? 

פעם אנשים חשבו שמי שמרמה ומשקר מרוויח יותר. זה העולם הישן. היום יש מאות מחקרים בעולם שחברות שמתנהלות בהוגנות מרוויחות יותר לאורך זמן. עולם ההשקעות הגלובלי השתנה לחלוטין בעשור האחרון, אנשים מבינים שהוגנות היא פרמטר כלכלי ושמים אותו במערכת קבלת ההחלטות שלהם ואנחנו התחלנו עם הקטע הזה של השקעה בחברות הוגנות כבר שמונה וחצי שנים. היא הראשונה שעשתה זאת. אנחנו עושים את הבדיקות הכלכליות שכולם עושים אבל גם בודקים שהחברה מתנהלת בהוגנות. זו קרן שהשיגה תשואה עודפת משמעותית על השוק עם סיכון נמוך יותר, כמו שהמחקרים אומרים וכפי שרואים בעולם. 

את העניין ההלכתי התחלנו לפני קצת פחות משלוש שנים. רבנים אמרו לי: "לבדוק אם חברה פועלת בשבת או לא זה קל יחסית, אם היא חתומה על היתר עסקה כמו שצריך זה גם קל. להתחיל לבדוק הוגנות של חברה - לא תונו איש את אחיו, לא תלין פעולת שכיר במאות חברות ציבוריות זה קשה, אני מסכים איתם. אבל אני עושה את זה על החברות שאני משקיע בהם, ואז אמרתי לעצמי שאקח את הקרן שלי שמשקיעה בחברות הוגנות, ממילא בחברות שאני כבר בודק את זה, אוסיף את הפרמטרים שלי ואקבל קרן על פי ההלכה. בשנתיים וחצי האחרונות התשואות היו מדהימות, אפילו יותר טובות מהקרן הרגילה, אין לזה הסבר כלכלי אבל זה עובד. התקבע פה נרטיב שנובע מקרנות הפנסיה וקופות הגמל הכשרות שעושות פחות מהרגילות, שהשקעות כשרות ועל פי ההלכה מניבות פחות - זאת טעות. זה לא אמור להיות כך. אפשר להשקיע על פי ההלכה ולהרוויח לא פחות, ומבחינתי אפילו יותר. אני טוען שפוטנציאל הרווח הוא לא פחות.

לפרטים לחצו כאן

האמור בכתבה זו איננו מהווה הצעה או המלצת השקעה כלשהן. על כל משקיע להיוועץ לפני כל השקעה עם יועץ השקעות מוסמך שייעץ לו על פי מאפייניו האישיים.