זינוק באחוזי העולים להר הבית

קרוב לשלושת אלפים איש עלו להר הבית בחג הסוכות, גידול של כ-20 אחוז מהשנה שעברה. בין העולים - רבנים וראשי ישיבות. רבים התפללו בהר ואף נטלו ארבעת המינים. המשטרה הרחיקה אנשי וואקף מההר לתקופות שונות.

חדשות כיפה יהונתן קליין 02/10/18 08:51 כג בתשרי התשעט

זינוק באחוזי העולים להר הבית
ביקור יהודים בהר הבית. ארכיון, צילום: Sebi Berens/Flash90

הזינוק במספר עולי הרגל להר הבית המשיך להתעצם בחג הסוכות. 2,738 יהודים עלו להר הבית בחג הסוכות. גידול של כ-20% לעומת אשתקד. אז עלו להר הבית 2,265 יהודים. הר הבית היה פתוח ליהודים בששה מתוך שמונת ימי החג. סך הכל 27 שעות, מתוך 192.

בעקבות הגידול הרב במספר העולים להר בחג, אפשרה המשטרה בכל ימי חול המועד את עלייתם של שלוש קבוצות יהודים בו זמנית. בקבוצות שמנו 50 יהודים בממוצע, והוגדלו ליותר משמונים בחלק מהקבוצות. ביום הרביעי של החג (יום חמישי, י"ח בתשרי) נרשם שיא של יהודים ליום חול המועד אחד. 930 יהודים עלו להר.

לרווחת העולים להר הבית הוקמה סוכה ברחבת ההמתנה, וכיבוד קל הוגש לעולי ההר להקלת ההמתנה. תפילות המוניות ושמחות התקיימו בשער הר הבית בימי חול המועד. המונים השכימו קום ואף יצאו באמצע הלילה, כדי להתפלל בשער הר הבית בהנץ החמה.

הזינוק במספרי העלייה להר הבית

הזינוק במספרי העלייה להר הביתצילום: ללא

רבים התפללו בהר הבית. קדיש, קדושה וקריאת התורה (ללא ספר) עם "עליות" נשמעו לרוב. רבים גמרו את ההלל ואמרו את ההושענות. והיו גם שניענעו בלולביהם המוצנעים. משפחות רבות, אנשים נשים וטף ועגלות תינוקות נצפו לרוב בהר הבית במהלך כל ימי החג.

בין אלפי העולים להר במשך החג נצפו עשרות רבנים, ביניהם הרב צפניה דרורי מגדולי תלמידי הרצי"ה קוק ורב העיר קרית שמונה, הרב יאיר פרנק רב הישוב עמונה, הרב משה כהן רבה של מעון, הרב ישראל אריאל ממכון המקדש, הרב גור גלון ראש ישיבת הר ברכה, הרב יצחק לוי, הרב שלומי בדש, הרב יצחק ברנד, הרב חיים עוזר חייט, הרב דביר טל, הרב שמואל מורנו ועוד רבים. ח"כ שולי מועלם עלתה להר הבית ביום הושענא רבא, באותו יום עלה גם חבר הכנסת לשעבר דר' מיכאל בן ארי. 

בימי חול המועד לא אפשרה משטרת ישראל להתקרב בצפון ההר אל רמת כיפת הסלע. עובדה שמנעה את צפייתם של העולים על רצפת העזרה. לטענת המשטרה הדבר נעשה בכדי לזרז את יציאת הקבוצות ולהעלות את מאות הממתינים. בנוסף, המשטרה ערכה בידוק גופני לחלק מהעולים, בניסיון לאתר הכנסת לולבים לצילומים בהר הבית. 20 יהודים עוכבו במהלך החג בהר הבית. 17 שהשתחוו, שניים ששרו בקול רם את שיר 'התקווה', ואחד לאחר שאמר קדיש בקולניות.

עם זאת, המוסלמים דיווחו על מעצרים של חשודים שתכננו להתנכל ליהודים להר הבית ועל הרחקתם של אנשי וואקף מהר הבית לתקופות שונות של עד 6 חודשים.

 

הנתונים באדיבות: ייראה -  עידוד עליה להר הבית כהלכה

העלייה להר הבית מותרת רק בטהרה (בטבילה), וללא נעלי עור. לייעוץ הלכתי: גברים - 055-6676764, נשים - 050-3663101