זילבר לרגב: אין בסמכותך לדרוש הסרת יצירות תרבות

המשנה ליועמ"ש נזפה בשרת התרבות והספורט, על שדרשה ממוזיאון חיפה להסיר מיצג שלכאורה "מגחיך את ישו". לדבריה, "כפי שכבר הובהר לא אחת בעבר, פניות מסוג זה למוסדות תרבות, נעדרות בסיס משפטי ויש להימנע מהן"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 15/01/19 16:29 ט בשבט התשעט

זילבר לרגב: אין בסמכותך לדרוש הסרת יצירות תרבות
דינה זילבר, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, נזפה היום (שלישי) בשרת התרבות והספורט מירי רגב, על שפנתה למוזיאון ישראל בדרישה להסיר מיצג שלטענתה פוגע בישו.

"הצגה מגחיכה של ישו הצלוב, הסמל הדתי החשוב ביותר לנוצרים בעולם, לא יכולה לחסות תחת חופש
הביטוי", כתבה השרה רגב למוזיאון חיפה בדרישה שיסירו את היצירה.

לדבריה, "זילותם של סמלים מקודשים לדתות ולמאמינים רבים בעולם כאקט מחאה אמנותי אינה
לגיטימית ואינה יכולה לשמש כיצירה במוסד תרבות, הנתמך בכספי המדינה. כידוע לך, ישנם כללים,
המוסדרים בחוק יסודות התקציב, שעל פיהם עלולה להיפגע התמיכה במוסד תרבות".

מירי רגב

מירי רגבצילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90

במכתב ששלחה זילבר לשרה, היא שללה את עמדתה וטענה כי היא אינה עומדת במבחן החוק, "במצב המשפטי הקיים, לא ניתן למנוע מימון בתחום התרבות מחמת תוכן היצירות המוצגות במוסדות התרבות
הנתמכים או להתערב בתכנים המוצגים במוסד תרבות בשל העובדה שהוא נתמך".

המשנה ליועמ"ש הוסיפה כי בכל תערוכה יכול שיהיה מי שיחשוב שיצירה זו או אחרת מטרידה או פוגעת ברגשותיו, אך צנזור של יצירות אומנות בשל היותן מתריסות, פוגעות ברגשות או קשות לעיכול גורם לפגיעה של ממש בחופש הביטוי, ואף לאפקט מצנן על היוצרים ומוסדות התרבות".

זילבר ציינה כי לרגב לא הייתה כל זכות לדרוש את הסרת המיצג מאחר ואין זה בסמכותה, "למותר לציין כי שרת התרבות, ככל אדם, זכאית להתבטא באופן ציבורי ולהביע עמדותיה כחלק בלתי נפרד מהשיח הציבורי. עם זאת, נדרשת זהירות ותשומת לב באבחנה בין הבעת עמדה אישית או ציבורית כנבחרת ציבור שהינה ודאי לגיטימית לבין יצירת מצג מטעה לפיו פניות המבקשות להסיר יצירות אומנות או לקשור בין הצגתן לבין התמיכה המדינתית שיקבלו המוסדות בהם הן מוצגות, נאמרות לכאורה מכוח תפקידה וסמכותה.

לסיום היא כתבה לרגב כי "כפי שכבר הובהר לא אחת בעבר, פניות מסוג זה למוסדות תרבות – המתייחסות לתוכן יצירות האומנות והיוצרות את הרושם המטעה כי התמיכה במוסדות הרלוונטיים עלולה להיפגע או הינה 'על תנאי' – נעדרות בסיס משפטי ויש להימנע מהן".