ועדת החוקה אישרה את חוק החטיבה להתיישבות

ועדת החוקה של הכנסת אישרה את הכנתו של חוק מעמדן של ההסתדרות הציונית העולמית ושל הסוכנות היהודית לארץ-ישראל לקריאה ראשונה. סמוטריץ': "חוק החטיבה להתיישבות נועד לאפשר את המשך הבנייה שהתקיימה בהתיישבות הכפרית ביהודה ושומרון"

חדשות כיפה גלעד כהן 24/12/18 13:15 טז בטבת התשעט

ועדת החוקה אישרה את חוק החטיבה להתיישבות
החטיבה להתיישבות, צילום: רונית גל, דוברת ועדת החוקה חוק ומשפט

ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (ב') את הכנתו של חוק מעמדן של ההסתדרות הציונית העולמית ושל הסוכנות היהודית לארץ-ישראל לקריאה ראשונה. החוק נועד לחייב את הממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש ביהודה ושומרון להקצות לחטיבה להתיישבות את המקרקעין המיועדים להתיישבות כפרית ביהודה ושומרון, ולהסמיך את החטיבה לנהל את המקרקעין ולרשום את הזכויות בהם.

9 ח"כים תמכו ו-7 התנגדו לחוק. נציג היועץ המשפטי לממשלה אמר כי מניעה חוקתית לקדם שני סעיפים בחוק הנוגעים לחוק ההסדרה ולפטור ממכרזים. 

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מגיש החוק אמר כ: "ייתכן וראוי לקרוא לחוק - חוק דינה זילבר. החוק הזה נולד בעקבות חוות דעתה של עורכת הדין דינה זילבר שביקשה לקעקע את פעילותה של החטיבה להתיישבות. במשך 50 שנה ניהלה החטיבה להתיישבות את המקרקעין בהתיישבות הכפרית ביהודה ושומרון. לפני כשנתיים פתרנו בחוק את הנקודה הראשונה עליה הצביעה עו"ד זילבר והסדרנו את מעמדה החוקי של החטיבה. כעת, מחוקקים את ההמשך שתסדיר את ניהול המקרקעין." 

הצביע בעד חוק הלאום. ח"כ סמוטריץ

 ח"כ סמוטריץ'צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ח"כ סמוטריץ' הוסיף ואמר כי "חוק החטיבה להתיישבות נועד לאפשר את המשך הבנייה שהתקיימה בהתיישבות הכפרית ביהודה ושומרון לאורך כל השנים וזאת למרות הגלגלים שניסו לתקוע המשפטנים בהתפתחות של ההתיישבות ביהודה ושומרון. כמו כן, כחלק מתהליך הנורמליזציה של תהליכי הבנייה ביהודה ושומרון לראשונה יחויבו האזרחים לשלם על הקרקע לפי שומה של השמאי הממשלתי בדיוק כפי שקורה בישראל הקטנה. החוק הזה הוא חלק מההסכמים הקואליציונים ואני מודה לחברי ח"כ ניסן סלומינסקי על ההתקדמות היום בוועדה. נמשיך לפעול למען ההתיישבות כפי שהתחייבנו לבוחרינו."

הצעת החוק שיזמו הח"כים בצלאל סמוטריץ', יואב קיש ודוד ביטן, נועדה לחייב את הממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש ביהודה ושומרון להקצות לחטיבה להתיישבות את המקרקעין המיועדים להתיישבות כפרית ביהודה ושומרון, ולהסמיך את החטיבה לנהל את המקרקעין ולרשום את הזכויות בהם. תיקון קודם לחוק ב-2015, התיר לממשלה לאצול מסמכויותיה בתחום ההתיישבות ובתחומים נוספים לחטיבה להתיישבות. התיקון הדגיש, שאין באצילה כדי להפוך את החטיבה להתיישבות לרשות מרשויות המדינה, אך קבע כי על הפעלת סמכויות מסוימות שיואצלו לה יחולו הוראות שונות החלות על גופים ממשלתיים.