"התעלמו מאיתנו": תושבים ביו"ש נגד חברת 'אמנה'

רוכשי בתים בשומרון טענו כי החברה התנערה מליקויים שהתגלו בדירות וסירבה לתקנם בטענה שהחוק הישראלי לא חל באזור ולכן לא מחייב אותה. 'אמנה': "השמצה חסרת בסיס. מחויבים לתת אחריות בהתאם לחוק המכר החל בישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/08/18 13:53 יט באלול התשעח

"התעלמו מאיתנו": תושבים ביו"ש נגד חברת 'אמנה'
בנייה באריאל. לבתים המצולמים אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90

בתנועת 'אמנה' מתעלמים מלקוחות תושבי השומרון, אשר התגלו ליקויים בבתים שרכשו מהחברה, תוך ניצול העובדה שחלק מחוקי המדינה לא חלים ביהודה ושומרון. כך צפוי להתפרסם בשבת הקרובה בעיתון 'שביעי'.

"בליקוי הראשון נתקלנו זמן קצר אחרי שנכנסנו לבית שרכשנו מאמנה", סיפר א', תושב השומרון, "הקבלן שאמנה העסיקו עוד עבד בשכונה, אז הוא בא ותיקן, אבל כעבור שנה החלו להתגלות עוד ליקויים".

לדבריו, הוא ביקש שהבעיות יטופלו אך לשווא, "פניתי פעמים אינספור לאמנה, ולא קיבלתי שום התייחסות. כשהיישוב לחץ על החברה למכור את שאר הבתים בשכונה, היא ביצעה שיפוצים קוסמטיים בבתים הריקים כדי לשווק אותם. באתי לאחראים, ביקשתי שיתקנו גם לי, והם התעלמו ממני".

לפי הפרסום, בחוזה שבין תנועת הבת של 'אמנה', 'בתי אמנה' לרוכשי הבתים מופיע סעיף שכביכול פוטר את לחברה בתיקון בליקויים שונים שקבלנים אחרים מחויבים בטיפולם. "מוסכם כי לא חל עליו חוק המכר (דירה)- הבטחת כספים של רוכשי הדירות", כך נכתב בסעיף.

 יהודה ושומרון

יהודה ושומרון. לבתים המצולמים אין קשר לכתבהצילום: פלאש 90

תושב אחר באזור בשם י', ציין כי הגיע עם החברה להליך משפטי בעקבות טענותיו, "מיד אחרי שנכנסנו לבית, גילינו ליקויים קטנים ומטרידים. ביקשנו שיבואו לתקן במהלך שנת הבדק, ונענינו בהתעלמות ובזלזול מוחלט".

בהמשך אמר כי הזמין חברת הנדסה שתבדוק את כל הבית, "והממצאים היו מפחידים. מלבד ליקויים בבנייה שהאמירו לכמעט 200 אלף שקלים, הם גם אמרו לי שאמנה חסכו על קיר תמך למסלעה שעליה הבית יושב. המומחה של בית המשפט כינה את הליקוי הזה 'סכנת נפשות מיידית', והעריך אותו ב-300 אלף שקלים".

בכתבה צוין כי בין טיעוני ההגנה של פרקליטי 'אמנה' במשפט, שנערך לפני כ-6 שנים, נאמר כי "אין החוק הישראלי חל בשטחים בכלל ובפרט אין לחוק התכנון והבנייה והתקנות שהותקנו על פיו כל מעמד באזור בו נבנה הנכס נשוא המחלוקת", וכן, "הבית נשוא ההסכם וכן מקום חתימתו של הסכם זה מצויים בתחום אזור יהודה ושומרון, המצוי מחוץ לתחומי מדינת ישראל הריבונית... אשר על כן, כל ניסיון להיתלות בחוק לא יצלח".

מחברת 'אמנה' נמסר בתגובה לכתבה כי "האמור בטענות המתלוננים אינו נכון ומדובר בהשמצה חסרת בסיס. בנספח להסכמים הנחתמים עם תושבים אכן מקבלת על עצמה חברת בתי אמנה אחריות מקבילה לזו שבחוק המכר, הגם שחוק זה לא חל עליה בשל כך שהיא נותנת רק שירותי בנייה. ניתן להציג מאות הסכמים מהשנים האחרונות בהם כתבה החברה במפורש כי היא מתחייבת באחריות המקבילה לחוק המכר".

עוד נאמר בתגובה כי בחברה "מחויבים לתת אחריות בהתאם לחוק המכר החל בישראל ולעיתים מזומנות אף הרבה מעבר לכך. כתב בית הדין שלא הוצג בפנינו הוא כנראה מלפני שנים רבות, ואינו רלוונטי לפעילות החברה כיום, והדבר ידוע היטב למשמיצים. חזקה על עיתונכם שלא יוציא לעז על חברה שכל עיסוקה הוא בניין ארץ ישראל, תוך מתן שירות מיטבי". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן