עשור להתנתקות: 12 אחוזים מהמגורשים ללא עבודה קבועה

מרכז תעסוקטיף חושף נתונים מדאיגים על העסקתם של מפוני גוש קטיף על רקע ציון עשור להתנתקות. רק 20% מהחקלאים חזרו לעבודה בחקלאות, רוב עקורי גוש קטיף נאלצו לבצע שינוי תעסוקתי

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 16/07/15 09:29 כט בתמוז התשעה

עשור להתנתקות: 12 אחוזים מהמגורשים ללא עבודה קבועה
אילוסטרציה: Melanie Fidler, פלאש 90, צילום: אילוסטרציה: Melanie Fidler, פלאש 90

12% ממפוני גוש קטיף עדיין לא מצאו עבודה מסודרת או לא עובדים כלל. את נתונים אלו חושפים הבוקר (ה') אנשי מרכז תעסוקטיף על רקע ציון עשור לתכנית ההתנתקות במסגרת דו"ח נתוני תעסוקת מפוני גוש קטיף.

בנתונים עולה כי בעוד 88% אכן מצאו עבודה, 4% מהמגורשים עד גיל 55 לא עובדים, ו3% נוספים מעל גיל 55 הינם לא מעוסקים. 2% מועסקים בתעסוקה מותאמת ו-3% נמצאים בתת תעסוקה.

עוד עולה כי רוב עקורי גוש קטיף נאלצו לבצע שינוי תעסוקתי ורק 20% מהחקלאים בגוש קטיף חזרו לפעילות חקלאית לאחר הגירוש. על פי סקר שנערך על ידי הארגון עולה כי תחומי העיסוק המרכזיים בגוש קטיף התחלקו לשלושה - חינוך, ביטחון וחקלאות, כשלאחר הגירוש מצאו עצמם העוסקים בחקלאות וביטחון לא רלוונטים, ורבים מאלו שעסקו עד הגירוש בחינוך דיווחו על קושי להמשיך במקצוע וביקשו סיוע בשינוי תעסוקתי.

עוד עולה בנתונים כי 600 אנשים עברו הכשרות מקצועיות ו-200 קיבלו סיוע ללימודים אקדמאים בנושאים שונים הכוללים הנהלת חשבונות, קוסמטיקה, רישיון נהיגה ברכב ציבורי, במאות, קולנוע, רפואה משלימה, תפירה, קונדטוריה, הדרכת טיולים, נגרות, מסגרות, צילום, מוזיקה ותחומים נוספים.

תעסוקטיף הוא ארגון ללא כוונת רווח שהוקם לאחר ההתנתקות ומהווה את הזרוע המרכזית בהשבתם של מפוני גוש קטיף למעגל התעסוקה. מאחורי הארגון עומד הרב יוסף צבי רימון שהגיע למלון הייאט בירושלים עם הגעתם של מפוני גוש קטיף רבים למלון, ונרתם לסיוע בקליטתם.

עם הזמן הבין הרב רימון שחייבים לפתור את בעיית התעסוקה, 85% מתושבי גוש קטיף התפרנסו בתוך הגוש עצמו ונשארו ללא תעסוקה. המורכבות הייתה גדולה והוא החל לברר איך לקדם את הנושא.

חמ"ל תעסוקה מאולתר נפתח בביתו ויחד עם משפחתו ומתנדבים נוספים החלו לאתר בשלב הראשון מקומות התנדבות, ומאוחר יותר גם מקומות תעסוקה זמנית וקבועה.

עשר שנים של עשייה עד כה מסכם הרב רימון וארגון תעסוקטיף בסיוע ליותר מ 2500 אנשים לחזור למעגל התעסוקה. בסיוע להקמה של 240 עסקים חדשים. בהכשרה מקצועית למאות, ומאות קיבלו סיוע ללימודים אקדמאים והסבות מקצוע.

לסיכום, מספר הרב רימון, מייסד וי"ר תעסוקטיף "לא היה לי מושג בתחום התעסוקה, ואולי בזכות זה הצלחנו. החשיבה מחוץ לקופסה הייתה המתכון להצלחה, יחד עם הירתמות של אנשים טובים בארץ ובעולם" .