מכתב לבחור המתגייס

אין אנו מערערים על עצם המבנה הראוי של הצבא, בו חייל ממלא פקודות ומפקד נותן אותם מכוח כפיפותו לדרג המדיני* אין אנו מפסיקים להודות למפקדים הבכירים של צה"ל ולשדרת הפיקוד על עשותם לילות כימים כדי להגן עלינו ולהיות חומה בינינו לבין המבקשים להשמיד אותנו. להפך, דווקא בשעה קשה זו אנו מחדשים את הברית העמוקה שיש לנו עם הצבא, ומבקשים להעצים אותה.

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו והרב דוד סתיו 01/08/05 00:00 כה בתמוז התשסה

אהובי,

לאחר שנתיים לפחות של לימוד בישיבה אתה עומד היום בפני גיוסך לצה"ל , ואולי אתה אחרי שנה במכינה קדם צבאית ואולי סיימת לפני מספר שבועות את מבחני הבגרות זו זכות גדולה שרבים מהדורות הקודמים היו מוכנים לתת את כל אשר להם כדי ליטול בה חלק. אתה זוכה ליטול חלק בגאולת ישראל ותחייתו, ולממש את היישות הלאומית של כלל ישראל. בעשותך זו אתה מצטרף אל מגיני ארץ קדשנו, ואל המוכנים למסור את הנפש כדי להגן על עם ישראל. אתה שותף יחד עם האומה הישראלית כולה בהצהרה העולמית שדם יהודי איננו עוד הפקר, וכי יש לעם ישראל יישות לאומית וכלי צבאי המגן על יישות זו. אתה מצטרף לצבא המוסרי ביותר בעולם, הפועל מכוח ההלכה והמוסר כדי למלא את משימותיו. ברוך שהחיינו וקיימנו לזמן הזה, ויהיה רצון שתצא בשלום ותשוב בשלום.

גיוסך בא בשעה קשה המתבטאת ביחסים מתוחים בין עולמנו הציוני-דתי לבין הצבא. מתיחות זו נובעת מהעובדה כי ממשלת ישראל הטילה על הצבא משימה לא צבאית, שנויה במחלוקת עמוקה, בתהליך שאינו הוגן ואינו צודק, שיש עליו ערעור מוסרי כבד. חלק מאתנו סבורים כי הפגם המוסרי וההלכתי שבו מחייב לסרב למלא את הפקודה, וחלק טוענים כי דווקא ההלכה והמוסר המחייב להיות הוגן כלפי חיילים אחרים שקיבלו פקודות אחרות המנוגדות לעולמם וביצעו אותן מחייב לציית גם עכשיו לפקודה; חלק מאתנו משתתפים בקריאה מתמדת לחיילי צה"ל כי אל להם למלא אחר הוראות הצבא בעניין זה וחלק מאתנו מחייבים למלא את הפקודות מצד פיקוח הנפש הלאומי שיש בהם; חלק מאתנו שותפים במהלכים המבקשים למנוע את מימוש התוכנית הרעה הזו והצבא משמש כתובת למניעה זו וחלק מאתנו סוברים כי הדבר אסור על פי תורה וצדק ולא הצבא אמור להיות שק החבטות של ההתנגדות לתוכנית. אתה גם שומע את הקריאות המבזות את מפקדי הצבא וחייליו, הלוחצות עליהם באופן מתמיד לפרק את הברית בינינו לבין הצבא, ומנגד אתה רואה את הממשלה מטילה על הצבא משימות המנוגדות לחלוטין למהותו של הצבא – להגן על עם ישראל.

מעבר לכך, אנו בני הציונות הדתית אכן חשים כי אין הצבא נוהג עמנו פעמים רבות בדרך הראויה לנהוג. אמירות מעליבות פוגעות ומיותרות כלפי ישיבות ההסדר, אי-עמידה בעיקרון השילוב הראוי של בנות ביחידות הצבא הפוגעת פגיעה חמורה ביסודות הצניעות והקודש באומה, פקודות בלתי חוקיות ואסורות על פי ההלכה שהביאו לחילול שבת במקום האסור וגרמו למשבר באמון בין הצבא לבין חייליו, חיוב השתתפות בנופש יחידתי שאינו בנוי באורח המאפשר לנו להיות שותפים ועוד ועוד. אין אנו עוצמים עיניים ואדישים למתיחות הכבדה שנוצרה.

יחסים מתוחים אלה אסור שיביאו אותך לידי חולשה. אין בהם כדי לערער ולסדוק את תחושת הזכות הגדולה אותה תיארנו בתחילת דברינו, ואת תחושת השמחה שצריכה להיות חלק מהחוויות הפנימיות שאתה חש כעת. המחלוקת העמוקה שיש בתוכנו ומחוצה לנו נוגעת לתוכנית העקירה של מדינת ישראל, ואף שאין להקל ראש בהיקפה של המחלוקת ובעוצמת השבר, אין להניח לו לחרוג מעבר לנושא העומד על הפרק. אין אנו מתגרשים, ואין אנו מבטלים את הברית שיש לנו עם מדינת ישראל; אין אנו שוכחים לרגע כי הצבא ממשיך להיות כלי חיוני וללא תחליף למימוש הווייתנו בארץ ישראל; אין אנו מערערים על עצם המבנה הראוי של הצבא, בו חייל ממלא פקודות ומפקד נותן אותם מכוח כפיפותו לדרג המדיני; אין אנו מפסיקים להודות למפקדים הבכירים של צה"ל ולשדרת הפיקוד על עשותם לילות כימים כדי להגן עלינו ולהיות חומה בינינו לבין המבקשים להשמיד אותנו.

להפך, דווקא בשעה קשה זו אנו מחדשים את הברית העמוקה שיש לנו עם הצבא, ומבקשים להעצים אותה. אנו רואים חשיבות עליונה הן בשותפות במשימה העיקרית, של הצבא והן בעובדה שאנו נמצאים בצבא יחד עם הטובים באומה המתגייסים לצבא, ומביאים את פירות לימוד התורה ( בישיבות או במכינות ), למפגש פנים אל פנים עם החברה הישראלית. הרצון שלנו להשפיע על הצבא בדרך הראויה להשפעה – דרך השותפות והדיאלוג – ויחד עם חבריך תלמידי המכינות להעצים בחברה הישראלית כולה את הבשורה העמוקה שיש בתורת ישראל ואת התרומה שיש לה לקיומנו הלאומי - עומד במלוא עוזו. כשאתה לובש מדים אתה עובר תהליך מסוים של ביטול עצמי מול כלל ישראל, ומצטרף לגוף האורגאני הצבאי הלאומי. אם יחליט הצבא ותחליט אתה כי אתה מתאים למסלול הפיקוד, ואתה מתכוון להיות בו, אתה עושה מעשה שהוא הידור מצווה ומעלה עליונה (וטוב שהליכה זו לא תפגע בתלמוד התורה ובהכרעתך לצמוח מבחינה רוחנית לאורך שנים). בהעלותך מדי צבא על גופך אתה לובש כעין "בגדי מלכות" המשמשים מקור לעוצמה פנימית ולגאווה מותרת. כל אותם עניינים שאנו מאמינים בהם לא התערערו לרגע. מבחינה מסוימת הדבר הפוך – דווקא בשעה קשה זו יש צורך לקשור בקשר אומן של קיימא את הקשרים בינינו לבין מדינת ישראל, ולא להניח לתסבוכת בה אנו נמצאים להזיז אותנו מתפישתנו התורנית והאידיאולוגית הבסיסית.

יש בנו אמון גדול בך, בעולמך הרוחני, וביכולת שלך להפריד בין הנושאים השונים העומדים על הפרק. יש בנו אמון גדול בך שתעמוד בשליחות הרוחנית של השרות הצבאי, ושתדע לממש את הווייתך הרוחנית בדרך הראויה. יש בנו אמון גדול שהמפגש האינטנסיבי עם החברה החילונית לא זו בלבד שלא יגרום לך נזק אלא דווקא יעשיר את עולמך. אנו מלווים אותך לגיוס בתפילה עמוקה לשלום מדינת ישראל ולשלומם של חיילי צה"ל, ויחד עמך פונים לריבונו של עולם בבקשה "ושלח אורך ואמיתך לראשיה שריה ויועציה, ותקנם בעצה טובה מלפניך". בשעה שאנו מסיימים תפילה עליונה זו אנו לא שוכחים גם אותך, וממשיכים ב"מי שברך" מיוחד לחיילי צבא ההגנה לישראל שמיום זה והלאה אף אתה כלול בו, ומאמינים כי בשובך מהשרות הצבאי תירתם למשימה העיקרית של עולמנו הרוחני – תלמוד תורה.

ועוד מילה לאבא של הבחור המתגייס , בנך מתגייס בשעה כל כך קשה , תן לו מילות עידוד , תן לו טפיחה על השכם , הענק לו את כל החום והגיבוי שהוא זקוק להם כל כך ממך בשעה מיוחדת כל כך .