לסרב או לא לסרב – זאת השאלה ?

סוגית הסרבנות מעסיקה את הימין יותר ויותר. מצד אחד נמצאים ארגונים ורבנים הקוראים לחיילים ולשוטרים לסרב לפקודת הגירוש ונימוקיהם עימם. מצד שני נמצאים ארגונים ורבנים, שאף על פי שהם מתנגדים נמרצות לתוכנית ההתנתקות – הם מתנגדים לסירוב פקודה ונימוקיהם עמם ...

חדשות כיפה הלל אפלבום 19/03/07 00:00 כט באדר התשסז

סוגית הסרבנות מעסיקה את הימין יותר ויותר. מצד אחד נמצאים ארגונים ורבנים הקוראים לחיילים ולשוטרים לסרב לפקודת הגירוש ונימוקיהם עימם. מצד שני נמצאים ארגונים ורבנים, שאף על פי שהם מתנגדים נמרצות לתוכנית ההתנתקות - הם מתנגדים לסירוב פקודה ונימוקיהם עמם (אינני מתיחס לאתם ארגונים ורבנים התומכים בתוכנית, ברור שהם יתנגדו לסירוב).אלא שעל הציר שבין אני מציית ובין אני מסרב ישנו גם אני לא מסוגל. אכן יש רבנים שרמזו על כיון זה ולא הורו על סרוב פקודה ממש. לדרך זו שותפה כמדומה גם ההנהגה הפוליטית של הימין ושל הציונות הדתית (לרשימה הלא ממש מלאה, עיינו בבלוג של איתם הנקין: https://www.kipa.co.il/blog/blog.asp?id=23&postid=402).אולם יש להתפלא על כי כל הרבנים החשובים לא חשו להבעת דעה שאין בה מעשה. כמה מהקוראים לסרוב עלולים למצוא עצמם בכלא בגלל הסירוב המומלץ ? כמה מבין תומכי הציות ימצאו עצמם גוררים גברים, נשים וטף באמצע חודש אב ?הלא בכגון דא, מה לנו ולהצהרות ? מעשה רב טוב מאלף מילים, פסקים ומגילות מנומקות להפליא. מאז התחלתי ללמוד הלכה, למדתי שלפעמים טוב לשאול לא הרב, מה עלי לעשות, אלא מה היה הרב עושה במצב כזה וכזה. הרבה פעמים הרבנים פוסקים אחרת לצאן מרעיתם. לרוב זה מפני שאין ברצונם לכוף את החומרות שלהם על הציבור, אלא שכאן, כל חומרא באה לידי קולא אם מאמצים את השקפת היריב ולכן, ראוי לדעתי לעמת את הפוסקים עם תשובתם.אולם משום מה, יותר קל לי לדמיין את תומכי הסירוב יושבים בכלא מאשר את תומכי הציות מגרשים משפחה מביתה. אינני מסוגל לתאר לעצמי את ידיו של הרב פלוני אוחזות בכח בידיו של בעל הבית וגוררות אותו מביתו. הגון היה הרב מדן בראיון שנתן לעיתון הארץ שם צוטט כמי שאומר:"אני אומר זאת בפירוש: סירוב פקודה לא מקובל עלי. לא מקובל עלי לחלוטין. אבל כששואלים אותי אם אני הייתי מסוגל לעשות את הדברים האיומים האלה אני אומר שאני לא יודע אם הייתי מסוגל.."מפקפק הרב מדן ביכולת שלו להוציא לפועל מדיניות כה בלתי הגיונית. מחד גיסא אין הוא מצדיק את תשובת האינני רוצה, אולם מודעותו למצב בשטח מביאה אותו להודות שהתשובה אינני מסוגל היא אפשרית ואולי מחויבת המציאות.ההחלטה של החיילים המתנגדים לגירוש, והם רבים, איננה קלה כלל ועיקר. גם אלו שהחליטו (בעצמם, בעצת רבניהם או בלחץ מפקדיהם) שלא לסרב, עלולים למצוא עצמם בדילמה נוספת בעת הגירוש ולהכריע אם הם מסוגלים לבצע את הפקודה אם לאו. תוצאה טובה - לא תהיה כאן. נספחהנה התרגום של הפואמה המקורית ששם שיקספיר בפי גיבורו המלט, כל קשר בין הדילמה של המלט ובין המציאות של היום, מקרית באמת:להיות או לא להיות - זאת השאלה.

האם אצילי יותר לסבול מִדַּעַת

קליעי גורל עריץ וחיציו או חוצץ

לצאת מול ים התלאות, וקץ לשׂים

להן תוך מאבק. למוּת, לישון -

רק זאת, ובשינה לומר, כי את כאב

הלב נסיר ואלף פיגעי טבע

שהבשר נידון בהן. זה המימוּש

אליו יש לייחל. למוּת, לישוֹן.(נתוך תרגומו של אהרן קומם להמלט)