ההתנתקות - שבר ומשבר פסיכולוגי לאומי רב מימדי.

בגוש קטיף נוצרת אבחנה, אשר לעתים היא מלאכותית ולא חד משמעית, בין האידיאולוגים הנאחזים במאבק ובתיקווה שלא יהיה פינוי, לבין הפרגמטיסטים המחפשים פתרונות מעשיים. מצב הלחץ הולך וגובר לקראת רגע הפינוי, כאשר ידוע שלאחר הפינוי יתחילו בעיות פסיכולוגיות לאורך חודשים ושנים.

חדשות כיפה ד"ר צבי מוזס 26/07/05 00:00 יט בתמוז התשסה

ההתנתקות היא אירוע בעל השלכות לאומיות, המשפיע במעגלים על החברה הישראלית. מוקד המשבר הוא במעגל של תושבי גוש קטיף ויישובי צפון השומרון הנמצאים בלב הסערה. התושבים חשים עצמם קורבנות של החלטה שרירותית בעלת מניעים מפוקפקים, אשר התקבלה בתהליך שנוי במחלוקת, נסיבות המקשות מאוד על קבלת רוע הגזירה.

התושבים נתונים במצב לחץ קיצוני כאשר בנוסף למרכיבים האובייקטיבים של אובדן בית, מגורים עבודה חברה וקהילה נוספים תחושות של בגידה, אכזבה כישלון וירידה לטימיון של מפעל חיים. בתוכם ניתן להבחין בסוגים שונים לפי גיל, מקום לימודים ותעסוקה, שוני במבנה האישיות ובהשקפת עולם. בגוש קטיף נוצרת אבחנה, אשר לעתים היא מלאכותית ולא חד משמעית, בין האידיאולוגים הנאחזים במאבק ובתיקווה שלא יהיה פינוי, לבין הפרגמטיסטים המחפשים פתרונות מעשיים. מצב הלחץ הולך וגובר לקראת רגע הפינוי, כאשר ידוע שלאחר הפינוי יתחילו בעיות פסיכולוגיות לאורך חודשים ושנים.

במעגל השני בחברה הישראלית קיימת האוכלוסייה המזדהה עם התושבים ומתנגדת לפינוי, במיוחד מתנחלים העוקבים בדאגה אחר התקדים. ציבור זה עבר חוויה יוצאת דופן בעוצמתה באירועי כפר מימון, של לכידות ושותפות גורל, מהולהה באכזבה שעדיין לא חל המיפנה בעם לקראת ההכרעה הצפויה. התחושה היא שההתנתקות היא אירוע גורלי ומכריע מבחינה לאומית. כמו כן קיימות השלכות על כל החברה הישראלית הנקרעת בין הכחולים לכתומים, או האחוז הגבוה של האוכלוסיה ה"מתנתקת" או מסתגרת באדישות וחוסר מעורבות, כביכול. מצב זה מחייב מסגרת אשר תאפשר הידברות ופריקת מתח כמו אתר ההיתנתקות, ובשל העוצמה הפסיכולוגית יש מקום ליעוץ מקצועי אישי וקבוצתי.

מכון שילה, יחד עם קבוצות מתנדבים וגופים אחרים, פועלים בגוש לצורך טיפול ויעוץ קבוצתי ופרטני, בתנאי לחץ זמן ואירועים קשים. המטפלים עצמם נמנים על האוכלוסייה המתנגדת להתנתקות מתוך גישה מקצועית שבמצב לחץ כה קיצוני היכולת לאמפתיה מחייבת נקודת מוצא השקפתית תואמת, ולפחות בשלב הנוכחי אנשי מקצוע שמאלנים וחילונים יתקשו ל"היכנס לנעלי התושבים". מצד שני המטפלים עצמם נתונים תחת לחץ וסערה רגשית קשה, ודרושה גישה מערכתית רחבה תומכת אשר תאפשר סיוע פסיכולוגי.

מדובר בחוויה מקצועית ואישית יוצאת דופן בעוצמתה. ההמלצה היא בשלב זה לדבר ולשתף אחרים בחוויות וברגשות, וליצור מסגרות חברתיות מתאימות של פעילות בהתאמה לגילאים השונים. חשוב לשים לב לתופעות פיזיולוגיות המאפיינות מצבי לחץ ומשבר, כמו הפרעות שינה ואכילה, חלומות וסיוטי לילה, כאבי ראש ובטן, אי שקט פסיכומוטורי, הזעת יתר או כל תופעה לא שגרתית. הגוף הוא סממן רב חשיבות למצב הרגשי, וכדאי לשים לב ולתת פתרונות אם בתרגילי הרפייה, ופעילות מתאימה.

לתשומת לבכם אנו נמצאים באתר של יועצים בכיפה וניתן לפנות אלינו בבעיות קונקרטיות הקשורות לתושבי הגוש, או לשאלות הקשורות לנושא באופן כללי.

לפניות דרך האתר לחצו כאן