אנחנו נהיה שם

"אנחנו נהיה שם כי לא נוכל שלא להיות שם..." - הרב יובל שרלו על הסכנה שבהתנתקות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 08/07/05 00:00 א בתמוז התשסה

אנחנו נהיה שם כי לא נוכל שלא להיות שם.

אנחנו נהיה שם כדי למחות יחד עם עשרות אלפי אנשים אחרים, על העוול הנורא הנעשה כלפי אנשים שבנו את עולמם במשך שלושים שנה ויותר, תחת התואר "מלח הארץ" וחלוצי ישראל, ומצאו עצמם מוגדרים כאויבי האומה וכמחרחרי מלחמה.

אנחנו נהיה שם כדי למחות יחד עם עשרות אלפי אנשים אחרים על חורבן חלק מארץ ישראל, ועל ההתנכרות לחובה הקיימת לנו כלפי ארץ ישראל. מדינת ישראל מתנכרת לייעודה ולמשימתה לבנות את הארץ ולא להחריבה.

אנחנו נהיה שם כדי למחות על תהליך שניתן להכתירו כ"נבל ברשות הדמוקרטיה", בו נעשה תהליך חוקי אבל נבזי, ובו מנוצלים הכלים הדמוקרטיים לשלילת זכויותיו של הפרט. אנו נמחה על כך שהבחירות נגנבו, ועל כך שלא ניתנה האפשרות לשכנע את עם ישראל.

אנחנו נהיה שם כדי לבכות על חורבן בתי כנסת ובתי מדרשות, חממות ואמצעי יצור אחרים, בתים וחלומות של אנשים.

אנחנו נהיה שם כדי לכפור בחלומות המופרכים על התועלת ביטחונית, ולבכות על אלה שייאלצו לשלם את מחיר קירוב המחבלים ללב הארץ, כמו גם על המחיר הכבד של השיבה האפשרית לעזה שתיכפה עלינו.

אנחנו נהיה שם כדי לקרב מחדש את עצמנו לעצמנו, וכדי לרפא את השבר הגדול שהתוכנית המדינית של הממשלה מחוללת בתוכנו, שלא לצורך. בעיקר אמורים הדברים לפילוג הנורא בעולם התורה, לסתימת הפיות, לכתיבת דברים מכפירים של קבוצות אלה כנגד אלה, ולכבוד התורה שנרמס.

אנחנו נהיה שם מתוך אמונה עמוקה כי אין אנחנו יכולים, ואף אין אנו רוצים לכפות על כלל ישראל. לא זו בלבד שלא נרים יד על חייל או על שוטר, אלא שגם לא נמנע מהם בכוח פאסיבי למלא את תפקידם. אין אנו מבקשים לפורר את כוחות הביטחון כי אם להעצים אותם. אין אנו מבקשים לנתק עצמנו מכלל ישראל כי אם להתקשר בו עוד ועוד.

אנחנו נהיה שם כדי שיהיו שם רבים שלא יקראו למשרתים בצבא לסרב לפקודה. סירוב זה סכנה מרובה יש בו, ולא ניתן להעמיד אותו כחובה הילכתית, ובוודאי לא בשעה שישנו ויכוח הילכתי עמוק על עצם הרשות לעשות זאת. אין אנו מבקשים לפורר את כוחו של הצבא; להביא להתפרקות הזרוע הצבאית של המדינה, ולעוינות כבדה של יהודים כלפי יהודים.

אנחנו נהיה שם מתוך אמונה עמוקה כי אין אנו מאמינים בנכונות הניסיון למנוע את הביצוע בכוח. לא זו בלבד שזו אלימות, אם כי פאסיבית, ולא זו בלבד שאין אנו סבורים שהיא מסוגלת לסכל את הסגרת ארץ ישראל למחבלים עוד היא נושאת בחובה סכנה עמוקה לחברה המתנהלת בקרבות רחוב, ולא במוסדות שילטון.

אנו נהיה שם כדי למנוע בעד השוליים להצית אש תבערה בין אחים, וכדי להיות יחד עם בני הנוער הרואים בעיניים כלות את חזונם מתמוטט, ואינן מוצאים דרך ליישב בין הפער שבין חזון למציאות. אנו נהיה שם כדי להרחיק את ילדינו מסיקריקים המבקשים למוטט את הכל, ולהחריב את תקרת הבית על ראש כולנו.

אנחנו נהיה שם כדי שלא להתנתק. כשם שאנו כופרים בהתנתקות של מדינת ישראל מארץ ישראל ומאחריותה לעם ישראל, אין אנו עצמנו רוצים להתנתק מעם ישראל, ואין אנו חפצים בהתנתקות ממדינת ישראל. אנחנו נהיה שם מתוך אמונה עמוקה, שהיותנו שם תחזק את מדינת ישראל, וכי דווקא האמונה העמוקה בכוחו של הכלל היא יסוד הכל. שבועת אמונים שנישבע לעקרונותינו בגוש קטיף ובצפון השומרון סבלנית היא, ויש בה אמונה שהיא תנצח. לא קוצר רוח ופיתוי להפעלת כוח ינחה אותנו, כי אם נכונות ללכת בדרך מתפתלת ומייסרת, שהיא ארוכה אך קצרה, ומסלולה העיקרי עובר דרך כלל ישראל ולא במנותק ממנו. את אחינו אנו מבקשים.