התכנית להסדרת הנגב יוצאת לדרך

תכנית אסטרטגית חדשה לטובת הסדרת הנגב תחל בשנה הקרובה. כרבע מהפזורה הבדואית בנגב תפונה לישובים חוקיים לטובת פרויקטים לאומיים

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 28/01/19 10:21 כב בשבט התשעט

התכנית להסדרת הנגב יוצאת לדרך
הפזורה הבדואית בנגב | בקרוב תחל התכנית האסטרטגית, צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בשנה הקרובה יחל פינוי רבע מהפזורה הבדואית בנגב, כ-36 אלף תושבי ישובים לא חוקיים בנגב יפונו לטובת פרויקטים לאומיים, זאת כחלק מהתכנית האסטרטגית להסדרת הנגב שמוביל השר אורי אריאל. עוד בתכנית האסטרטגית: שורה של מיזמי תשתית בנגב, ובהם הארכת כביש 6 והקמת קו מתח עליון. הפינוי הראשון יתחיל השנה ויימשך כארבע שנים. 
 
כ-36 אלף תושבי הפזורה הבדואית ביישובים לא חוקיים יפונו במהלך השנים הקרובות ליישובים חוקיים. זאת בשל התקדמות משמעותית של שורת פרויקטים לאומיים שמחייבים את פינוי תושבי הפזורה. פינוי הפזורות צפוי להשיב כ-260 אלף דונם למדינה. שר החקלאות אורי אריאל, הממונה על הרשות להתיישבות הבדואים בנגב אמר כי "החזרנו את המשילות לנגב ובשנה הקרובה נתחיל במבצע אסטרטגי להסדרת ההתיישבות בנגב. שורה של פרויקטים לאומיים בנגב יצרו הזדמנות פז להצעיד את הנגב קדימה, להסדיר אחת ולתמיד חלק ניכר מהפזורות הבדואיות ולהשיב לידי המדינה שטחים עצומים שנלקחו ממנה שלא כחוק." מנכ"ל רשות הבדואים, יאיר מעיין אמר כי "הרשות מקדמת במרץ תכניות ענק לקליטת רבבות תושבי הפזורה. התכנית תיטיב עם האזרחים הבדואים ותאפשר להעניק להם את מלא השירותים והתנאים המגיעים להם כמו כל אזרח בישראל."

אורי אריאל

מוביל את התכנית האסטרטגית | השר אורי אריאלצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

השר אורי אריאל, הממונה על הרשות להתיישבות בדואים בנגב הורה לרשות להאיץ את התכניות לקליטת המפונים מהפזורות. הארכת כביש 6 דרומה תחייב את פינויים של כאלף משפחות מפזורות 'אום בטין', 'תל שבע', 'ביר חמאם' ו'אבו תלול חשם זנה' - כולן מונות כ-5000 נפש. גודל השטח שיתפנה כתוצאה מהמהלך- כ-12 אלף דונם.


להורדת הקובץ

בנוסף, אבו תלול יחד עם היישובים המוסדרים אבו קרינאת, וואדי א-נעם יהוו את כתובת הקליטה לכאלף משפחות  הפזורה ברמת בקע המונות כ- 5000 נפש. זאת לאחר אישור שנתנה הוועדה המחוזית להעתיק את מפעל תע"ש מרמת השרון לרמת בקע, בשטח שישתרע על פני 52 אלף דונם. 


להורדת הקובץ

היישוב ואדי א-נעם גם יקלוט יחד עם שגב שלום את הפזורות הסמוכות אליהם, בשל הקמת קו המתח עליון החדש עבור חברת החשמל שאינו מאפשר המשך מגורים בטווח הסמוך לתוואי קווי המתח, מטעמי בטיחות וסיכון בריאותי. מספר הנפשות להסדרה באזור ואדי א-נעם ושגב שלום מוערך בכ- 15 אלף נפש ופינויים ישיב כ-50 אלף דונם למדינה. בשדה בריר, בסמוך לערד יוקם מכרה לכריית פוספטים אחר שנדחו כל ההתנגדויות נגד כריית הפוספטים שם. הדבר יאלץ את פינויים של פזורת אל פורעה ופזורות אל ע'זה ואל זערורה- ה מונות כ- 11 אלף נפש ביחד. כולן יועתקו אל היישוב המוסדר אל פורעה. סה"כ השטח המתפנה כ-85 אלף דונם.

בבקעת קנאים, בסמוך לערד, משרד הביטחון דורש את פינוי כל הפזורות המצויות בשטח האש צפונית לכביש 31 מצומת שוקת לערד. מדבר בשטח גדול שהצבא זקוק לו כשטחי אש והוא יחייב את פינויים של 150 משפחות לישוב מכחול  ו-200 משפחות למרעית –  סה"כ כ2,000 נפש שיועברו צפונית לכביש 31 חורה ערד. היישוב מכחול יקלוט גם פזורות הנמצאות מזרחית לערד. פינוי כלל הפזורות באזור זה ישיב למדינה כ-60 אלף דונם.