לא רק האמריקאים: מדינות ערב מסכימות לריבונות

שליטי מדינות ערב, ובראשן ירדן, מצרים, סעודיה ונסיכויות המפרץ הפרסי, מתריעים כי החלת הריבונות תביא לגל אלימות ולחוסר יציבות אזורי, אך מאחורי הקלעים המנהיגים אינם ממהרים לשכב על הגדר עבור הפלשתינים

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/05/20 07:55 ד בסיון התשפ

לא רק האמריקאים: מדינות ערב מסכימות לריבונות
נשיא מצרים א-סיסי עם נתניהו. ארכיון, צילום: לע"מ. אבי אוחיון

התוכנית להחלת החוק הישראלי על בקעת הירדן וגושי ההתיישבות הגדולים ביהודה ושומרון, שלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו צפויה לצאת לדרך כבר ביולי, מעוררת תסיסה וזעם רב בעולם הערבי וחשש מפני הידרדרות. אבל מתברר שמאחורי הקלעים נשמעים המנהיגים קצת אחרת ואינם ממהרים לשכב על הגדר עבור הפלשתינים. שליטי מדינות ערב, ובראשן ירדן, מצרים, סעודיה ונסיכויות המפרץ הפרסי, מתריעים כי החלת הריבונות תביא לגל אלימות ולחוסר יציבות אזורי ואף תעמיד בסכנה את הסכם השלום בין ישראל לבין הירדנים. 

המלך הירדני, עבדאללה השני, אף הזהיר בראיון שהעניק לפני שבוע לעיתון הגרמני "דר שפיגל", כי:
"סיפוח ישראלי של בקעת הירדן ושטחים בגדה המערבית עלול להוביל את ירושלים ועמאן למסלול התנגשות ואף לביטול הסכמי אוסלו ולקריסתה של הרשות הפלשתינית".

לעמדה שהציג המלך עבדאללה שותפים גם גורמים ביטחוניים בכירים בקהיר, בריאד ובנסיכויות המפרץ הפרסי. דיפלומט סעודי בכיר המקורב ליורש העצר מוחמד בן סלמאן, אמר בשיחה עם "ישראל היום" כי סעודיה, מצרים ואיחוד האמירויות מתואמות בעמדתן הלא רשמית בעד יישום תוכנית הסיפוח: "העמדה הרשמית הכלל ערבית היא נגד כל מהלך שלכאורה פוגע בזכויותיהם של הפלשתינים למדינה עצמאית ובאינטרס הלאומי הפלשתיני. עם זאת, על הפלשתינים להבין שהעולם כולו ובייחוד מדינות ערב עברו טלטלות רבות מאז ועידת שלושת הלאווים בחרטום, וההכרה בקיומה של מדינת ישראל היא עובדה קיימת. עם כל הכבוד לכמה עשרות פלשתינים שמתגוררים בבקעת הירדן, מדינות ערביות כמו סעודיה, מצרים, איחוד האמירויות וירדן לא יסכנו את יחסיהן עם ממשלטראמפ בעבורם".

בכיר במערכת הביטחון המצרית הוסיף גם הוא ואמר כי שליטי מדינות ערב המתונות, ובראשם הנשיא המצרי א־סיסי, יורש העצר הסעודי בן סלמאן, מלך ירדן עבדאללה השני ושליטי הנסיכויות במפרץ הפרסי: "רואים במאבק באיראן ובבלימת ההגמוניה האיראנית שיעית במדינות הסוניות במזרח התיכון נושא חשוב יותר מהסוגיה הפלשתינית. לארה"ב ולישראל משקל רב במאבק באיראן. אף מנהיג ערבי לא יסכן את מארג האינטרסים לבלימת ההתפשטות האיראנית עבור הפלשתינים".