אלפי טונות של אשפה למזבלה לא חוקית: כך ניצלו הפלסטינים את משבר הקורונה

בזמן התפרצות הקורונה וצמצום האכיפה, עיריית רמאללה שפכה אלפי משאיות אשפה במזבלה פיראטית שפתחה במחצבה בחבל בנימין. תנועת רגבים: "חציית קו אדום נוסף של חוצפה ופגיעה סביבתית". ראש מועצת בנימין: "המדינה צריכה לקחת אחריות"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 24/05/20 17:50 א בסיון התשפ

אלפי טונות של אשפה למזבלה לא חוקית: כך ניצלו הפלסטינים את משבר הקורונה
המחצבה הנטושה והזבל שהושלך אליה, צילום: רגבים

בזמן משבר הקורונה והסגר, ובמקביל לצמצום פעילות רשויות האכיפה, ברשות הפלסטינית ניצלו את ההזדמנות להיפטר מאלפי קובים של אשפה באופן בלתי חוקי. 

בתנועת 'רגבים' מספרים כי במשך שבועות מעטים, הושלכו במחצבה נטושה הסמוכה לאזור התעשייה שער בנימין, אלפי מטרים מעוקבים של אשפה שהגיעה הישר מהערים הערביות הסמוכות, רמאללה ואל בירה. אלפי משאיות שניצלו את עצימת העיניים הזמנית שפכו את תכולתן מראש הצוק היישר לתוך המחצבה. באין אכיפה, אלפי טונות האשפה יועלו באש במדורות ענק הבוערות יומם ולילה, שימררו לתושבי האזור את החיים, וייצרו נזק סביבתי עצום לאוויר ולקרקע. 

במטרה לגלות עד כמה המצב עגום השתמשה תנועת רגבים באמצעים טכנולוגיים מתקדמים אשר אפשרו לה למדוד את כמות האשפה בעזרת צילומי רחפן שאספה. שיעור האשפה, שהצטברה לשלוש ערימות בגובה עשרות מטרים, מגיע לשיעור של כ-10,000 מטר מעוקב.

"אין ספק שהטכנולוגיה של היום מאפשרת לנו לדייק ולהבין בדיוק מול מה אנחנו מתמודדים בשטח", אומר ישי חמו, רכז יהודה ושומרון ברגבים. "אם פעם היינו צריכים לנחש, או לנסות לאמוד בערך את כמות הזבל והזוהמה הנמצאת במזבלות פיראטיות ברחבי יו"ש, היום אנחנו יכולים לדבר ולעסוק במספרים מדויקים".

לדברי חמו, "המזבלות הפיראטיות ברחבי יהודה ושומרון הן אתגר שצץ כל קיץ מחדש, אך המזבלה הזאת היא משהו שטרם נתקלנו בו. כמויות של זבל שנערמו במשך שבועות ספורים בלבד ומבלי שאף אחד טרח לעצור ולבדוק מה מתרחש שם. כמות כזו גדולה של משאיות זבל שנוסעות לאותו הכיוון זה משהו שלא יכול לעבור מתחת לרדאר ובמציאות אחרת היה חייב להדליק כמה נורות אדומות לאנשים בשטח".

ראש מועצת בנימין ישראל גנץ: "זיהום שפיכת אשפה הוא פיגוע אקולוגי. כנראה שאוצרות הטבע שיש באזורינו לא מעניינים את הפלסטינים, שחלקם משתמשים ונהנים ממנו ומדינת ישראל צריכה לקחת אחריות.
אני בטוח שכלל ארגוני הסביבה והירוקים יצטרפו למאבק, וקורא לשר הביטחון, ראש המנהל האזרחי וקמ"ט איכות הסביבה לפעול בתקיפות כדי למנוע אירועים כאלו".