בג"ץ ביטל את תוספת התמיכה על הופעה ביהודה ושומרון

התקבלה העתירה של האגודה לזכויות האזרח שטענה כי פסק הדין העקרוני והחשוב של בג"ץ קובע שאין בסיס לטענה של השרה רגב. מירי רגב בתגובה: "החלטת בג״ץ לפסול את התמריץ למוסדות המגיעים ליהודה ושומרון מאכזבת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/05/20 15:12 יט באייר התשפ

בג"ץ ביטל את תוספת התמיכה על הופעה ביהודה ושומרון
לא יקבלו תוספת תמיכה, צילום: צבי צבקר

היום (ד') קיבל בג"ץ את העתירה של האגודה לזכויות האזרח וביטל  ברוב דעות את תוספת התמיכה למוסדות תרבות שיופיעו ביהודה ושומרון. פסק הדין ניתן על ידי המשנה לנשיאה מלצר ואליו הצטרפה הנשיאה חיות. השופט מינץ נותר בדעת מיעוט.

האגודה לזכויות האזרח הגישה בשנת 2016 את העתירה נגד "תיקוני מירי רגב", כפי שכינתה אותם השרה מירי רגב, הקובעים קנס על יוצרים, אמנים ושחקנים הנמנעים מלהופיע ביהודה ושומרון, ותוספת תמיכה למי שמופיע בהתנחלויות. בהחלטת בג"ץ נקבע כי סעיף הבונוס למופיעים בהתנחלויות יבוטל לאלתר. בפסק הדין  נמנע בג"ץ מהחלטה בנוגע לקנס על הנמנעים להופיע ביהודה ושומרון משום שסנקציה זו לא הופעלה עד כה. בנוסף פסק בג"ץ לטובת העותרת 25,000 ₪ הוצאות משפט.

עו"ד דן יקיר: "בחמש השנים האחרונות עמדה האגודה לזכויות האזרח על המשמר ובלמה שוב ושוב ניסיונות של שרת התרבות להטיל צנזורה על מוסדות תרבות שלא התיישרו בהתאם לאידאולוגיה של השלטון ולפגוע במימון שלהם. פסק הדין העקרוני והחשוב של בג"ץ קובע שאין בסיס לטענה של השרה רגב כאילו מתן בונוס למוסדות תרבות שמופיעים בהתנחלויות בא לשרת 'פריפריה חברתית'".

עוד קבע בג"ץ שמתן הבונוס פוגע בחופש הביטוי האמנותי ובעיקרון "שדורש כי הממשלה או שריה לא ינסו לבצר באמצעות "חופש המימון", במישרין או בעקיפין, את תפיסות הגורמים הפוליטיים המרכיבים את הממשלה ולהבטיח את המשך שלטונם". זהו אקורד סיום ראוי וחשוב לכהונתה של שרת התרבות היוצאת. אנחנו מקווים ששר התרבות הנכנס ידאג לא רק לשיקום הכלכלי של מוסדות התרבות אלא גם לשיקום החירות האמנותית שלהם.

שרת התרבות והספורט, מירי רגב הגיבה להחלטה: "החלטת בג"ץ הבוקר היא פינאלה מוצלח למדיניות שהובלתי במשרד התרבות והספורט לצדק תרבותי, על אפם וחמתם של אלו שנמנעו מ'לכתת רגליהם' ליהודה, שומרון והפריפריה הגאוגרפית לאורכה ורוחבה של מדינת ישראל. החלטת בג״ץ לפסול את התמריץ למוסדות המגיעים ליהודה ושומרון מאכזבת לאור העובדה שבמשך שנים תושבי יהודה ושומרון הודרו ונמנעו מהם תקציבים".

ראש מועצת בקעת הירדן ויו''ר מועצת יש"ע,דוד אלחייני התייחס גם כן: "החלטת בג"ץ מונעת על ידי הנרטיב של השמאל והיא פוגעת בצורה אנושה בהתיישבות ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. התרבות היא נחלתם של כלל תושבי ישראל ללא הבדל מיקום גאוגרפי וכנראה שופטי בגץ החליטו שלא מגיעה לתושבים שלנו תרבות. החלת הריבונות תשים קץ להפלייה בין אזרחי המדינה. אני רוצה לחזק את שרת התרבות מירי רגב, הפועלת באומץ למען כלל אזרחיה".