הנגשת מערת המכפלה: משרד הביטחון הודיע על הפקעת השטח

היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים פרסמה את צו ההפקעה להנגשת מערת המכפלה, על השטח בו תוקם המעלית, דרכה יוכלו בעלי מוגבלויות לעלות אל מתחם המערה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 12/05/20 17:07 יח באייר התשפ

הנגשת מערת המכפלה: משרד הביטחון הודיע על הפקעת השטח
מערת המכפלה, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

בהמשך להנחיית שר הביטחון נפתלי בנט, היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) הודיעה היום (ג') על פרסום צו ההפקעה לטובת פרויקט הנגשת מערת המכפלה, אשר עתיד לכלול בניית מעלית ושביל גישה לאתר ובכך להנגיש אותו. במתפ"ש אומרים כי מדובר בפרויקט הומניטארי בעל חשיבות, אשר מטרתו לאפשר לאנשים עם מוגבלות להגיע למערת המכפלה.

הפרויקט יכלול בניית מעלית בסמוך למבנה מערת המכפלה וכן שביל גישה אשר יאפשר לאנשים עם מוגבלות לעלות מהחניה אל רחבת האתר. עוד נמסר כי תכנית ההנגשה תוכננה על ידי צוות מקצועי ייעודי, תוך הקפדה על סטנדרט מקצועי גבוה של נגישות ומתן משקל למורכבות ההנדסית, הדתית והארכאולוגית באתר. כמו כן, מבין החלופות שנבחנו נבחרה התכנית הטובה ביותר אשר תבטיח פגיעה מינימלית בקרקע ובמאפייניו הייחודיים. 

בתוך 60 יום ממועד פרסום הצו, ובהיעדר מניעה משפטית, ניתן יהיה לפעול למימוש ההפקעה באמצעות קידום הליכי התכנון הנדרשים. 

שר הביטחון נפתלי בנט

שר הביטחון נפתלי בנטצילום: Sraya Diamant/Flash90

בהתאם להנחיית הדרג המדיני, אנשי יחידת המתפ״ש הודיעו לגורמים רשמיים בחברון וברשות הפלסטינית שבכוונתם להתחיל בהליך תכנוני להנגשת מערת המכפלה, לרבות הצגת מספר חלופות ומתווים אשר כללו בין היתר סיוע ישראלי לביצוע עבודות הנגשה, גם בכניסה המשמשת את המתפללים המוסלמים במערת המכפלה. ההצעות להנגשת הכניסה המשמשת את המוסלמים, נדחו על ידי הגורמים הפלסטינים הרשמיים עקב שיקולים פנימיים. ככל שהצד הפלסטיני יהיה מעוניין, המתפ"ש יסייע בעבודות הנגשה גם בכניסה המשמשת את המתפללים המוסלמים המגיעים למערת המכפלה.

יודגש כי הנגשת מערת המכפלה לאנשים בעלי מוגבלות לא תשנה את סידורי התפילה והסטטוס קוו במערת המכפלה. פתרון ההנגשה שאושר בצד הישראלי ייתן מענה במהלך עשרת ימי ׳חריג׳ מוסלמי בכל שנה - גם לאוכלוסייה המוסלמית המבקרת באתר.

מארגון 'בצלמו' נמסר: "מברכים על צו להקמת המעלית שפורסם היום. הצו שיפקיע שטח קטן מידי הווקאף לטובת  נכים בני כל הדתות והעמים שיוכלו לעלות בכבוד ובצורה מכובדת ונגישה .ארגון בצלמו ימשיך לפעול למען זכויות אדם ולמען נגישות לכלל".

מהיישוב היהודי בחברון נמסר: "מברכים על הצעד רב החשיבות בהליכי הנגשת מערת המכפלה שנעשה ע"י מפקדת התיאום ושיתוף הפעולה בשטחים בהמשך להחלטתו של שר הביטחון נפתלי בנט. אנו מקווים שהתהליך יימשך ללא הפרעה ויאפשר לרבבות בעלי מוגבלויות להגיע ולהיכנס למבנה מערת המכפלה בכבוד ובנוחות. אנו קוראים לארגונים הקוראים לעצמם "ארגוני זכויות האדם" לא להפריע להענקת זכויות אדם לנכים ובעלי מוגבלויות ולא להתנגד לצעד הומניטרי זה.
ככל הנראה עיריית חברון שבראשה עומד מי שהורשע ברצח יהודים ומתגאה בכך צפויה להתנגד; אנו קוראים לרשויות ולבתי המשפט לא לאפשר לגורמים עוינים ורצחניים לפגוע בתהליך האנושי והמבורך ולנטרל את המחבלים, שותפיהם ותומכיהם מכל מגע עם המקום הקדוש.
אנו פונים לכל השרים בעתיד לא להפסיק את התהליך ולסייע ככל יכולתם לאנשים אומללים המצפים לאור ישועה ותפילה במקום הקדוש, בו טמונים האבות והאמהות, שרשי עם ישראל, האתר היהודי הראשון בעולם, ובמבנה יהודי העומד שלם 2000 שנה כמקום תפילה והתחברות".