השגריר פרידמן: "ריבונות ביו"ש ובבקעה - החלטה ישראלית"

שנתיים לאחר העברת השגרירות האמריקנית לירושלים אומר השגריר דיוויד פרידמן כי בארצות הברית נערכים לאפשרות של הכרה בריבונות הישראלית "בתוך שבועות". לדברי השגריר לא יהיו תנאים חדשים להחלת ריבונות

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 06/05/20 11:31 יב באייר התשפ

השגריר פרידמן: "ריבונות ביו"ש ובבקעה - החלטה ישראלית"
השגריר דיוויד פרידמן, צילום: פלאש 90

לארצות הברית אין בעיה עם ריבונות ישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. כך עולה מראיון שנערך עם שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, ב'ישראל היום'. פרידמן הדגיש כי לא יגיעו תנאים נוספים להחלת ריבונות ישראלית.

פרידמן אומר כי למהלך של ריבונות יש עוד כמה נקודות שצריכות להיסגר אך הדברים תלויים בעיקר בישראל. "כאשר תהליך המיפוי יסתיים, כאשר ממשלת ישראל תסכים להקפיא את הבנייה באותו אזור בשטחי C שלא מיועד להחלת ריבונות, וכאשר ראש הממשלה יסכים לשאת ולתת עם הפלשתינים על בסיס תכנית טראמפ  - והוא הסכים לכך כבר ביום הראשון - אנחנו נכיר בריבונות של ישראל באזורים שעל פי התכנית יהפכו להיות חלק ממנה". פרידמן אמר כי לא ארצות הברית תכריז ריבונות אלא ישראל, ואז לארצו לא תהיה כל בעיה להכיר במהלך כזה, "אתם צריכים להיות הראשונים".

בראיון, נשאל פרידמן על הקפאת הבנייה בחלק משטחי C ואמר כי מדובר רק על מניעת הרחבת השטח, אך לא על עצירת הבנייה לגובה, שקיימת היום בלא מעט ישובים ביהודה ושומרון. "הרוב המוחלט של ההתיישבות, כ־400 אלף איש, יחיו לפי אותם כללים שיש בתוך הקו הירוק. כ־10,000 עד 15 אלף מהתושבים שיהיו תחת ריבונות ישראל יהיו ללא אפשרות להתרחב. עם זאת, יהיה אפשר להרחיב למעלה".

פרידמן חושב כי ההסכם במתכונתו הנוכחית טוב לישראל: "משיחות עם ישראלים אני למד שהם חושבים שזו התכנית הכי טובה לישראל. אם לא הייתי שומע זאת, לא הייתי רגוע בעצמי. ברור לנו כי כשם שאנחנו, האמריקנים, לא נוותר לעולם על פסל החירות, אפילו שזה שטח קטן מאוד, כך אתם לא תסכימו לוותר על המקומות האלה". פרדימן דיבר על מקומות כמו בית אל וחברון שהם הלב ההיסטורי של יהודה ושומרון, עליהם גם אנשי שמאל בישראל לא רוצים לוותר.

בתגובה לדברי פרידמן אמר ראש מועצת בית אל, שי אלון: "השגריר פרידמן מצטרף בדבריו למסר שהעביר גם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו שאמר כי ההחלטה על ריבונות נמצאת בידי ישראל. בוושינגטון כבר מבינים את המשמעות ההיסטורית של בית אל ויהודה ושומרון לעם ישראל. לא ייתכן שבירושלים לא יפעלו בהתאם. הגיעה עת הריבונות. הגיע הזמן להשאיר את הדיון הזה מאחורינו ולהפוך את השליטה הישראלית ביישובי יהודה ושומרון לעובדה מוגמרת". 

עודד רביבי, ראש המועצה המקומית אפרת, הגיב גם הוא לדברי פרידמן: "זוהי שעת מבחן לא רק לממשלה החדשה שתקום ושכתבה בקווי היסוד שלה כי תכיל ריבונות עד חודש יולי. אלא שעת מבחן גם לימין בישראל ולהנהגת המתיישבים, הגיע הרגע שבו כפי שידע לברך חיים וייצמן על החלטות ועידת סן רמו לפני מאה שנה על אף שלא כל החלום הציוני התגשם, כפי שידע דוד בן גוריון לקחת את החלטת האו"ם ולהקים מדינה בגבולות מאתגרים. אותו אומץ נדרש כעת מההנהגה של הימין והמתיישבים לומר כן על אף התנאים והאתגרים שהם מציבים ולהכיל את החוק הישראלי בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון".

ראש המועצה אזורית גוש שלמה נאמן התייחס ואמר: "אני מברך את השגריר דיוויד פרידמן, איש ציוני וערכי שפועל היום לצד ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו למימוש התהליך המיידי של החלת הריבונות ביהודה ושומרון. כולי תקווה שכבר בתקופה הקרובה נוכל להגשים את חלום הדורות ולמחוק את הקו הירוק  הזכור לשימצה ממפת המדינה.
אבל ממש באותה עוצמה שאנו נלחמים על הגשמת חלום הריבונות אנו נלחם על כל ניסיון לייצר גטאות מודרניים לישובים המרוחקים שלנו. כל ההתיישבות תהיה ריבונית ועל כן בכל הישובים נבנו לפי חוקי מדינת ישראל ללא מגבלה - לגובה לרוחב ולאורך. לא נקבל כל ויתור על השטח ולא כל ויתור על הזכויות הריבוניות שלנו בתוך השטח.
אני אומר ללא היסוס - ריבונות המדינה בשטחי מולדת היא ערך יהודי וציוני בדיוק כמו ששלמות הארץ והחרות להתיישב בה הם ערכים יהודיים וציוניים. בשפה פשוטה - לא נוותר על אף ילד במשפחה לטובת ילד אחר. אם החלת הריבונות תפגע בערכי היסוד שלנו - אני מוותר עליה בעת הזו! הקמנו מפעל ההתיישבות מהמפוארים בעולם לאורך 50 שנה ללא ריבונות, יש לנו המון כוחות ומספיק סבלנות להמשיך הלאה להשגת היעדים הלאומיים בשלמותם".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן