סמוטריץ' דורש: לנצל את דיון החסינות ולהחיל ריבונות בבקעת הירדן

שר התחבורה דורש מראש הממשלה לנצל את דיון החסינות, הצפוי להתקיים בהמשך השבוע במליאת הכנסת, ולאשר את החלטת הממשלה על החלת ריבונות ישראל בבקעת הירדן

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 20/01/20 20:47 כג בטבת התשפ

סמוטריץ' דורש: לנצל את דיון החסינות ולהחיל ריבונות בבקעת הירדן
השר סמוטריץ', צילום: פלאש 90

השבוע הודיע יו"ר הכנסת אדלשטיין על כינוס מליאת הכנסת בעקבות דרישת כחול לבן לדיון על חסינות ראש הממשלה. השר בצלאל סמוטריץ' שלח הערב (ב') מכתב לראש הממשלה ובו הוא מבקש לנצל את כינוס המליאה לאישור החלטת ממשלה על החלת ריבונות על בקעת הירדן.

סמוטריץ' אמר כי "ישראל ביתנו וכחול לבן חושבים שאפשר לקבל החלטות חשובות ועקרוניות בזמן ממשלת מעבר. אני בעד. אבל לא פוליטיקה  אלא מהות. החלת הריבונות על בקעת הירדן היא אחד הצעדים הציוניים החשובים שעומדים על סדר היום ואם כחול לבן קורצת לימין ניתן לה הזדמנות להוכיח את זה".

כזכור, לפני כחודש שיגר השר סמוטריץ' לראש הממשלה מכתב ובו פרש את המתווה משפטי להחלת הריבונות על בקעת הירדן בתקופת בחירות. המתווה כולל החלטת ממשלה ואישורה במליאת הכנסת. כך ניתן יהיה לוודא שמהלך הריבונות בבקעת הירדן יובא בקונצנזוס ציבורי רחב.

כביש 90 בבקעת הירדן

כביש 90 בבקעת הירדןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

על פי המתווה שהציג השר סמוטריץ':
א. הממשלה מוסמכת לפי חוק – פקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח-1948, סעיף 11ב – לקבוע בצו את החלת המשפט השיפוט והמינהל של מדינת ישראל בכל שטח בארץ ישראל. 
סעיף זה נחקק ביום 27.6.1967, פורסם למחרת, ועם פרסומו פורסם גם צו סדרי השלטון        והמשפט, מס '1( תשכ"ז-1967 הקובע את החלת המשפט, השיפוט והמינהל בשטח ירושלים המורחבת אשר הצו מתארו במדוייק). 
מוצע לפרסם צו נוסף, המחיל את החוק, השיפוט והמינהל הישראלי גם בבקעת הירדן וצפון ים המלח. או לחילופין לשנות את הצו הקיים משנת 1967 כך שיכלול גם אזורים אלה.
ב.    הממשלה תקבל בישיבתה הקרובה החלטת ממשלה על פרסום הצו הנזכר לעיל. 
ג.    בהחלטת הממשלה ייכתב במפורש, כי היא כפופה לקבלת אישור מליאת הכנסת. וזאת, כאמור, על מנת לוודא שהמהלך מבוצע בהסכמה לאומית רחבה. ניתן אף לקבוע שההחלטה כפופה לאישור הכנסת ברוב מיוחס של לפחות 61 מחבריה. 
ד.    סמוך לאחר קבלת ההחלטה, תמסור הממשלה הודעה לכנסת על קבלתה, ועל היותה תלויה ומותנית בהסכמת הכנסת. זאת, בהתאם לסעיף 32(א)לתקנון הכנסת. 
ה.    עוד באותו יום תפנה הממשלה ליו"ר הכנסת ותבקש לכלול בסדר היום של כינוס המליאה שנקבע ליום שלישי את אישור ההחלטה.
ו.    כל סיעות הבית, וכל חברי הכנסת יתבקשו לתמוך בהצעה, וכך תיבחן עמדתם האמיתית לגבי החלת הריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח . 
ז.    הממשלה רשאית לבקש דחיית הדיון וההצבעה לכנס הכנסת הבא, ותוכל לעשות כן בהתאם להערכת מצב שתקיים על תוצאות ההצבעה הצפויות ועל משמעויותיהן.

סמוטריץ' הוסיף כי "העיתוי המדיני שבו ניתן לקבל גיבוי למהלך מצד ידידה של ישראל, הנשיא דונלד טראמפ, בשילוב עם כינוס המליאה 'הדחוף' ביום שלישי זו שעת כושר היסטורית. אין לנו פריוולגיה לפספס אותה. יש מי שדורש כינוס מליאה לצרכים פופוליסטים של חסינות, עלינו לנצל זאת כדי ליישם צעד ציוני היסטורי מתבקש בבקעת הירדן".

תנועת הריבונות מברכת, אך מדגישה כי מדובר בצעד ראשון בלבד

תנועת הריבונות בירכה על היוזמה לקדם בישיבת הכנסת המיוחדת את החלת הריבונות הישראלית בבקעת הירדן. עם זאת סתנועה מדגישים כי הריבונות בבקעת הירדן אינה אלא ראשית מהלך הריבונות: "יש להוסיף את המילה 'תחילה' למהלך אותו מקדם השר סמוטריץ'. ריבונות בבקעה תחילה, כאשר היעד הוא ריבונות גם על יהודה ושומרון", אומרות ראשי התנועה, יהודית קצובר ונדיה מטר, ה"מברכות על החזרת השיח הפוליטי לסוגיות ערכיות ואידאולוגיות, חזון וציונות".

בתנועה מזכירים את חוות הדעת של משפטנים ולפיה את מהלך הריבונות ניתן לקדם גם בתקופה זו של ממשלת מעבר, ואין כל חובה חוקתית להמתין ליום שאחרי הבחירות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן