רגע לפני פיזור הכנסת: נמנע מחטף של הח"כים הערבים

ברשימה המשותפת דרשו, במהלך הדיונים לקראת פיזור הכנסת, להכניס הסתייגות שתבטל למעשה את 'חוק קמניץ', הקובע כללי אכיפה נגד בנייה בלתי חוקית. בעקבות פעילות של 'רגבים' וח"כים בוועדה - ההסתייגות מוסמסה בפועל

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 12/12/19 10:14 יד בכסלו התשפ

רגע לפני פיזור הכנסת: נמנע מחטף של הח"כים הערבים
הדיונים בוועדה, אמש בכנסת, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נמנע מחטף רגע לפני פיזור הכנסת או הישג לרשימה המשותפת? בדיונים המרתוניים שהתקיימו אמש (ד') בלילה בכנסת, רגע לפני ההצבעה על פיזור הכנסת וההליכה לבחירות, מפלגת ישראל ביתנו הכניסה לחוק הסתייגות שקבעה, כי עובדים זרים לא יקבלו שכר יום שבתון ביום הבחירות, מה שעורר את זעמו של ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), שדרש להכניס הסתייגות הקובעת כי חוק קמיניץ יבוטל. 

'חוק קמיניץ' מהווה תיקון חשוב שחוקקה הכנסת לחוק התכנון והבניה, ובו שורת כלי אכיפה מנהליים כנגד בנייה בלתי חוקית. מאז שנכנס לתוקף, חלה ירידה של כחמישים אחוזים בהיקף התחלות הבניה הבלתי חוקיות. ברשימה המשותפת מנהלים מאבק לביטול החוק בטענה להיותו חוק גזעני, אולם גם במגזר החקלאי יהודי ישנן טענות כי החוק פוגע בהם. 

טיבי נופף באולטימטום לפיו אם לא תיכנס ההסתייגות שתקבע כי חוק קמיניץ יבוטל, הוא יוסיף עוד ועוד הסתייגויות לחוק, עד לזמן בו כבר לא ניתן יהיה להצביע על חוק פיזור הכנסת, ובכך יחזרו הבחירות לתאריך האוטומטי - ביום חג הפורים. 

‏מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת 'רגבים', העוסקת במעקב אחרי הבנייה הערבית והפלסטינית הלא חוקית, נזעק לכנסת כדי להסביר לחברי הכנסת מהסיעות הציוניות החברים בוועדה, את משמעות ביטול החוק. 
חברי הכנסת, ובהם עודד פורר, משה גפני, יעקב מרגי ואופיר סופר גיבשו נוסח מוסכם להסתייגות, בה נקבע כי אם השר הממונה (שר המשפטים, אמיר אוחנה) יורה על הבאת שינויים לחוק, הדבר יידון בוועדת הכספים או בוועדה מיוחדת.

על פי 'רגבים', נוסח זה מסמס למעשה את ניסיון המחטף של הרשימה המשותפת: "כאשר מוצאים לקונות בחוק, בהחלט צריך לבחון כיצד נכון לתקן אותו", אומר דויטש, "אבל לבטל את חוק קמיניץ היה עלול להיות בכייה לדורות. אנו מברכים את חברי הכנסת שהתגייסו, מלפני הקלעים ומאחריהם, כדי לעמוד באופן ענייני ונחוש לבלום את המחטף המסוכן, שהיה פוגע קשות בנגב ובגליל".