לאחר שנתיים: אושר המימון לכבישים העוקפים בשומרון

ועדת הכספים של הכנסת אישרה 324 מליון ש"ח לכבישים העוקפים עוקף חווארה ועוקף לובאן. ראש מועצת שומרון יוסי דגן: "רגע היסטורי, נמשיך לפעול להבאת מליון יהודים לשומרון"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 04/11/19 14:54 ו בחשון התשפ

לאחר שנתיים: אושר המימון לכבישים העוקפים בשומרון
הדמיית כביש עוקף חווארה, צילום: יח"צ

שנתיים לאחר שביתת הרעב במאהל המחאה של המשפחות השכולות וראשי הרשויות בסוגיית הכבישים העוקפים, והסיכום עם ראש הממשלה על 800 מליון ש"ח לכבישים העוקפים, השלב הכמעט אחרון לקראת היציאה לסלילת כביש עוקף חווארה וסיום עוקף לובאן יוצא לדרך. לאחר שבימים האחרונים החלה עבודת הטרקטורים בעוקף אל ערוב, היום (ב') אושרו היום התקציבים לביצוע הכביש המרכזי עוקף חווארה ויחד איתו עוקף לובאן בוועדת כספים.

לאחר שביתת הרעב, הוביל ראש המועצה האזורית שומרון בשנתיים האחרונות פעילות מול משרדי הממשלה בנושא, השלב האחרון הוא אישור בוועדת הכספים להעברת התקציב שאושר בממשלה, והיום כאמור אישרה ועדת הכספים את העברת התקציב של 324 מיליון ש"ח ממשרד האוצר למשרדי הביטחון והתחבורה לצורך התחלת ביצוע הפרויקט.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן שהוביל את המהלך בשנתיים האחרונות, התייצב לדיון יחד עם אנשי המקצוע במועצה האזורית שומרון, ועם נציגי המשפחות השכולות ששבתו רעב לפני שנתיים. הדס מזרחי שאיבדה את בעלה תת ניצב ברוך מזרחי בפיגוע ירי, איציק אבוטבול ששכל את אשתו הדס אבוטבול בפיגוע ירי בכבישי השומרון וכן הנערה איילה שפירא שנפצעה בפניה מבקבוק תבערה בשומרון לפני כ-4 שנים והגיעה לדיון עם אמה רות, והיו ממובילי המאבק.  התקציב עבר בין השאר בסיוע של ח"כ מיקי זוהר, השר בצלאל סמוטריץ' וח"כים נוספים.

ישיבת הוועדה, היום

ישיבת הוועדה, היוםצילום: רועי חדי

דגן אמר בדיוק: "הכבישים הללו הם של תקציב שכבר אושר ע"י הממשלה לפני שנתיים, מביך שמשפחות שכולות וראשי רשויות היו צריכים לשבות רעב בשביל דבר כזה, אבל שהתקציב כבר אושר אין שום סיבה מלבד פוליטיקה ושנאת ישראל לעכב אותו. מדובר בכבישים שמשמשים גם את האוכלוסיה היהודית וגם את האוכלוסיה הערבית וישפרו את התחבורה גם במישור הביטחוני וגם ברמה הבטיחותית. האפלייה שיהודה ושומרון הם סוג ב' גם בתשתיות וגם בבטיחות לעומת כל אזור במדינת ישראל צריכה להיגמר. העברת התקציב היום היא צעד משמעותי בקידום העניין. אנחנו נפעל בכל הכוח ולא נמצמץ כדי להגיע למצב שהתשתיות ביו"ש יהיו כמו בכל מקום אחר במדינת ישראל, ולהגיע לתשתיות שמאפשרות מליון יהודים בשומרון ." הוסיף דגן.

בדיון נכחו יו"ר הוועדה ח"כ גפני, ח"כ מיכל שיר, ח"כ מוטי יוגב, ח"כ שלמה קרעי וכן נציג ישראל ביתנו שתמך בהעברת התקציב בהצבעה.

הדס מזרחי: "כמובילת אוהל המחאה של המשפחות השכולות שאיבדה את בעלה בפיגוע, ואני שומעת שכסף טרם עבר בשל ממשלת מעבר זה מקומם אותי. ממשלת מעבר יכולה להמשך עוד הרבה זמן. הנסיעה בכבישים מסויימים ביהודה ושומרון הם מלכודת מוות. אלה דברים שאסור לעצור. יש להתחיל מיידית בסלילת הכבישים העוקפים שלא נראה עוד מקרים קשים כמו שלי בשל סיבה הזויה כמו תשתיות".

רות שפירא אמה של איילה שפירא: "הכבישים הקיימים הם דרכים מנדטוריות שאינם מתאימים לצרכים הבטחוניים או התחבורתיים של המאה ה21. כשהרכב שלנו בער על הכביש, לא היתה גישה לאמבולנס, ופינוי הפצועים בוצע ע"י רכב שטח ובדרך עפר צדדית. כבישים עוקפים הם לא מותרות אלא צורך חיוני".