לוחמי אצ"ל ולח"י נטעו עצים בשומרון: "הניצחון הגדול ביותר הוא לראות אתכם כאן"

לוחמים ממחתרות האצ"ל והלח"י השתתפו בנטיעת "חורשת לוחמי המחתרות" ביישוב ברקן שבשומרון: "לפיד החרות הבוער ישרוף את האויב שלנו ויאיר את הדרך לגאולה השלימה בקרוב"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/09/19 09:25 כז באלול התשעט

לוחמי אצ"ל ולח"י נטעו עצים בשומרון: "הניצחון הגדול ביותר הוא לראות אתכם כאן"
לוחמי האצל והלחי שהשתתפו בפרוייקט, צילום: רועי חדי

אירוע מרגש בשומרון. בשבוע האחרון, ניטעה לראשונה ביהודה ושומרון חורשת לוחמי המחתרות. החורשה ניטעה בישוב ברקן ביוזמת מועצה אזורית שומרון יחד עם לוחמי אצ"ל ולח"י. בנטיעות השתתפו גם תלמידי בית הספר על שם בנציון נתניהו שבברקן. לאחר הנטיעה שרו הלוחמים והתלמידים את המנוני המחתרות השונים. במהלך היום עוד סיירו הלוחמים בשומרון ואף נכנסו לישיבה התיכונית ברוכין שם שוחחו עם תלמידי הישיבה.

לקראת נטיעת החורשה נשאו דברים לוחמי המחתרות השונות ומנהיגי האצ"ל העניקו, לראש מוא"ז שומרון יוסי דגן תעודת הוקרה על פעילותו הרבה למען השומרון ולמען ארץ ישראל ועם ישראל, בעת הענקת התעודה אמר משה פולק: "תודה רבה על כל העשייה שנעשית כאן. נאחל ליוסי שימשיך בפעילות שלו להגביר ולהגדיל ככל האפשר, בתבונה ובחכמה ביחד כולנו. ברוכים תהיו". 

דגן הודה ללוחמים ואמר:  "אנחנו נמשיך את שיתוף הפעולה הזה, זה רק ביקור ראשון, ומהכוח שלכם נקבל גם אנחנו כוחות כדי לבנות את ארץ ישראל ביתר שאת. יש לנו יעד מרכזי מול כל אומות העולם וכל המכשולים – להגיע למיליון יהודים בשומרון, ואנחנו בעז"ה נעשה זאת. אנחנו נפתח את ארץ ישראל ונבנה אותה. אנחנו מתרגשים כולנו, ואני מקווה שזו רק הפעילות הראשונה שאנחנו עושים ביחד".

באירוע נשא דברים גם עזרא יכין, הידוע בכינויו 'אלנקם' עוד מימים בהם לחם במחתרת הלח"י, יכין דיבר על יופי השומרון וחשיבותו, ואף סיפר על שעבר עליהם בעת הלוחמה לפני קום המדינה. בסיום דבריו בירך  יכין את הנוכחים "הניצחון הגדול ביותר הוא לראות את היהודים כאן בשומרון, ביהודה ובכל ארץ ישראל. אני מאחל לכם לגדול ולגדל פה משפחות לתפארת. ושאת לפיד החרות הבוער שהדלקנו – תניפו בגאווה ובשמחה וזה יהיה שכרנו".

לסיום פנה יכין לילדים שהשתתפו עימם בשתילת החורשה ואמר כי "אתם עוד תגדלו, אל תשימו לב למבוגרים שמבוהלים, תניפו את הדגל ואת לפיד החרות הבוער שאנחנו מוסרים לכם, לפיד החרות הבוער ישרוף את האויב שלנו ויאיר את הדרך לגאולה השלימה בקרוב".

אנשי האצל והלחי בשומרון

אנשי האצל והלחי בשומרוןצילום: רועי חדי

בין הלוחמים שעלו לדבר סיפר גם שלום מסורי את סיפורו. שלום מסורי התגייס לאצ"ל כשהיה בן 17 לחם בפעולות רבות כנגד הבריטים, ניצל מעונש מוות ואף הגיע לדרגת סמל. בדבריו סיפר מסורי על רוח הגבורה ואומץ הלב של חבריו הלוחמים "שלושה מחברינו שנידונו למוות על פריצת כלא עכו, כאשר התליין החזיק את חבל הגרדום ואחד אחרי השני יצאו הגיבורים האלו לתלייה, הם היו אלו שעודדו אותנו ורוחם לא נשברה. הם שנמצאים 4 צעדים לפני המוות" סיפר מסורי בהתרגשות.

אהרון בר, לוחם אצ"ל בעברו שהשתתף באירוע, אמר "חשיבות גדולה מאוד להקים את מדינת ישראל ולבנות את מדינת ישראל. להקים פה יישובים יהודיים, להקים את המדינה שלנו". 

עוד סיפר בר כי התגייס לאצ"ל בגיל 14, ואביה של ציפי לבני, איתן לבני, הדריך אותו כיצד להשתמש בנשק. בר נלחם נגד הבריטים, הדביק כרוזים, ומשתפסו אותו הבריטים – היכו אותו. "הורי לא ידעו שאני באצ"ל. בחצר הקטנה שלנו היה מחסן נשק, חפרו בחצר שלנו ושמו כדי חלב ענקיים מלאים תחמושת – אקדחים, רימונים. בלילה היו מוציאים וסוגרים בחזרה". לסיכום הוסיף "אין שום סיכוי שתהיה לנו מדינה דו לאומית. זו המדינה שלנו".

לאחר מכן המשיכו הלוחמים לישיבת אמי"ת שבברוכין, שם ספרו הלוחמים לתלמידים המרותקים את סיפורי גבורתם. הרב שלמה זוננשיין ראש ראש הישיבה נשא דברים ואמר כי "אנו גאים ומודים ללוחמי האצל והלחי שבזכותם אנו זוכים לחיות פה ולהמשיך את ההתיישבות והירושה של ארץ ישראל."