ראש הממשלה הוא זה שמעכב את הבנייה בחברון

לקראת הביקור של ראש הממשלה בחברון ביקש שר החינוך לתת בשורה לעיר האבות. נתניהו שאל את פרץ מה יְרצה את התושבים, הנגשת מערת המכפלה או אכלוס השוק הסיטואני בעיר? התושבים בחברון חושבים שמדובר בשאלה מבישה"

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 03/09/19 16:11 ג באלול התשעט

ראש הממשלה הוא זה שמעכב את הבנייה בחברון
חברון, צילום: פלאש 90, גרשון אלינסון

ראש הממשלה, בנימין נתניהו צפוי להגיע מחר (ד') לחברון לטקס 90 שנה למאורעות תרפ"ט. לקראת הביקור ביקש שר החינוך, הרב רפי פרץ בישיבת הממשלה מנתניהו לתת בשורה לעיר האבות. ראש הממשלה שאל, מה יניח את דעת התושבים, הנגשת מערת המכפלה או איכלוס השוק הסיטונאי בעיר? תושבי עיר האבות חושבים ששתי האופציות צריכות להתממש וכי הן אינן סותרות אחת את השנייה.

ההיסטוריה של השוק הסיטונאי בחברון ארוכת שנים. האדמה עליה עומד השוק הנטוש נקנתה לפני כ-200 שנה על ידי רבני חברון. הרבנים רכשו את הקרקע למען גאולת ארץ ישראל ולאו דווקא על מנת לגור במקום. הגוף שרכש את הקרקעות המשיך להחזיק בקרקעות מתוך אומנה שלא מוכרים לעולם את הקרקע, גם אם אתה רעב ללחם. 

השוק הסיטונאי בחברון

השוק הסיטונאי בחברוןצילום: דוד וילדר


שניים מתוך שלושת הרבנים נרצחו במאורעות. הרב פרנקו ששרד את הפרעות חזר לחברון לוודא שהאדמות נשארו רשומות על שם הקהילה הספרדית. כמה שנים מאוחר יותר, הבן של הרב פרנקו הגיע כדי להצביע על כל חלקה וחלקה. על אחת מהחלקות כאמור עומד גם השוק הסיטונאי. כבר 25 שנים שהשוק הסיטונאי בחברון נטוש וריק מאדם, על אף שמדובר בקרקע יהודית. השוק נסגר מסיבה ביטחונית.

 

הגיע הזמן לגאול את אדמות השוק בחברון



"הגיע הזמן לגאול את אדמות השוק בחברון. מדובר באדמה יהודית", אומרים התושבים. "השוק ריק כבר 25 שנה, רוב התקופה, לא הייתה אפשרות להעביר את השוק לטובת בנייה יהודית כי היה חסם משפטי. הטענה הייתה – דיירות הוגנת". המצב השתנה כאשר לפני תשעה חודשים היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט שלח חוות דעת משפטית שמאפשרות להעביר את השוק ולבנות בו בנייה יהודית ולקחת אותו מידי עיריית חברון. 


להורדת הקובץ

תושבי עיר האבות מפנים ביקרות כלפי ראש הממשלה, על כך שלמרות חוות הדעת של היועץ המשפטי, טרם נשלח המכתב לראש עיריית חברון ובו מדינת ישראל מודיעה לו שהשוק כבר אינו בחזקתו, אלא בחזקת המדינה. "מה שתוקע זה העובדה שלא נשלח המכתב", אומרים התושבים. "ראש הממשלה לא אישר, לכן הפקיד לא יכול לשלוח את המכתב". 

בישוב היהודי שמחים מההגעה של ראש הממשלה לחברון. "טוב מאוד שראש הממשלה בא לחברון, אבל זו שאלה מבישה. לא שמעתי בשום מקום אחר בעולם: 'לא נבנה לכם מעלית של נכים'. איך זה קשור? איך זה יכול לעקב התפתחות של ישוב בכלל? במקביל, הגיע הזמן לגאול את אדמות השוק בחברון", אומר אחד התושבים.

חשוב להבהיר כי, כבר 25 שנה השוק בחברון לא פעיל ומי שמחזיק בקרקע הוא ראש עיריית חברון שהורשע בעבר ברצח שישה יהודים. ראש העיר ששוחרר מהכלא בעסקת רג'וב קידם את עצמו במערכת הבחירות לראשות חברון דרך אותו רצח שביצע מחוץ לבית הדסה. למרות חוות הדעת של היועץ המשפטי, טרם נשלח מכתב לראש עיריית חברון ובו מדינת ישראל מודיעה לו שהשוק כבר אינו בחזקתו. "מה שתוקע זה העובדה שלא נשלח המכתב. ראש הממשלה לא אישר, לכן הפקיד לא יכול לשלוח את המכתב". 

"ראש העיר של חברון הוא בכלל רוצח", אומר אחד התושבים. "הוא רצח ששה יהודים בפתח בית הדסה, ישב בכלא, שוחרר בעסקת ג'בריל. הוא התפאר במערכת הבחירות שלו שהוא רוצח. לחשוב שהוא הנמען של המכתב. אנחנו מצפים שראש הממשלה ישלח את המכתב כבר היום לראש עיריית חברון".

"חשוב שראש הממשלה מגיע, אין לנו נגדו שום דבר. אנחנו באמת חושבים שבמלאות 90 שנה לפרעות, ראש ממשלת העם היהודי צריך לכבד את הנרצחים בכך שהוא מחזיר את הרכוש שהם קנו בכזאת מסירות  נפש מידי הרוצח שעומדת בראשות עיריית חברון".