מהפכה ביו"ש: סוף עידן הקושאנים העות'מאנים

אלוף פיקוד מרכז חתם על תיקוני חקיקה, שקידם סגן השר בן דהן, המעבירים את הסמכות לדון בתביעות הפלסטיניות על הקרקע ביו"ש לוועדה מעין-שיפוטית שתקבל הכרעה על גבולות שטח הקושאן על פי נתונים מהשנים האחרונות

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/06/19 09:16 כג בסיון התשעט

מהפכה ביו"ש: סוף עידן הקושאנים העות'מאנים
יישוב ביו"ש, צילום: לעמ, צביקה ישראלי

סגן שר הביטחון, אלי בן דהן, מקדם הליך חקיקה הנועד להתאים את רישומי מקרקעין ביהודה ושומרון, המכונים 'קושאנים', מהתקופה העות'מאנית והבריטית לרישום מקרקעין שגבולותיהם מעוגנים במפה מדויקת, כפי שמתבצע היום.  

אלוף פיקוד מרכז, נדב פדן, חתם לאחרונה על תיקוני החקיקה שסגן השר מקדם, המעביר את הסמכות לבצעו מקמ"ט רישום מקרקעין במנהל האזרחי- כפי שמתקיים היום- לידי ועדה מעין שיפוטית. 

הקושאן הוא אישור בעלות על קרקע שניתן בזמן השלטון הטורקי על הארץ. גורמים בהתיישבות טוענים כי המסמכים הללו לא מדויקים, ושההגדרות לשטחים שבו נקבעו על פי תוואי בולט בשטח- למשל סלע גדול או עץ , אשר לא בהכרח נמצאים במקומם לאחר שמה שנים, ואינם מהווים מדידות מדויקות. 

אלי בן דהן. נותר בחוץ?

אלי בן דהן. נותר בחוץ?צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

תביעות הפלסטינים על הקושאנים הובילו עד היום לתביעות על מרחבים גדולים ביו"ש. כעת הליך בירור התביעות יועבר לוועדה מעין-שיפוטית, שתבחן באופו משפטי את גבולות שטח הקושאן על פי תצלומי אוויר ונתונים מהשנים האחרונות, והחברים בה יהיו עורכי דין ובעלי מקצוע בתחומים הרלוונטיים.  

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן ברך על התקדמות היוזמה:"במשך השנים ניצלה הרשות הפלסטינית את המציאות בה כל טענת "קושאן" שהועלתה על ידי מאן דהוא, הוטלה באופן שרירותי על שטחים נרחבים פי כמה וכמה מהמופיע בקושאן עצמו, כל זאת בגלל הקושי למצוא במדוייק את השטח עליו נכתב הקושאן".

"המציאות הזו עיכבה את פיתוחם של יישובים ושטחי מגורים ביהודה ושומרון במשך שנים. כעת, הועדה החדשה של המנהל האזרחי תסדיר את מעמדן של טענות אלו ותקבע באופן סופי את גבולות השטח כך שניתן יהיה להרחיב את הבנייה ביהודה ושומרון ללא תביעות סרק", הוסיף בן דהן.