משבר אבטחה ביישובי יו"ש: "משחקים פה בחיי אדם"

המאבטחים האזרחיים ברחבי יהודה ושומרון נאבקים על תנאי העסקתם הירודים, ומתריעים בפני סכנת חיים: "לא הגיוני שמאבטח מגיע לעמדה מאוימת ללא הכשרה מתאימה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/06/19 10:31 כב בסיון התשעט

משבר אבטחה ביישובי יו"ש: "משחקים פה בחיי אדם"
עמדת שמירה ביהודה ושומרון, צילום: צעירי עפרה

מחדל אבטחה חמור בעמדות השמירה ברחבי יהודה ושומרון. כ-300 מאבטחים אזרחיים המאיישים 67 עמדות רגישות ביותר, מועסקים בתנאים ירודים ועוברים הכשרה בסיסית בלבד לתפקיד: "אנחנו זועקים לגורמי הביטחון ולא מקשיבים לנו", הצהירו המאבטחים, "משחקים פה בחיי אדם", כך על פי חשיפת YNET.

ב-2008 החל "פרויקט האזרוח של משרד הביטחון" שמטרתו להעסיק במערך האבטחה של יישובי יו"ש אזרחים תושבי המקום. ההנחה הייתה כי תושבים מהאזור מכירים את תוואי השטח יותר טוב ממרבית חיילי צה"ל, ולכן העסקתם בגזרה תתרום להגנה השוטפת ולביטחונם של האזרחים. בפועל שכר המאבטחים עומד על 35 שקלים בלבד לשעה, הם עובדים שעות מרובות, לעתים 12 שעות ברצף ולחלקם אין כל הכשרה ראויה ללוחמה בטרור ואפילו לשימוש בנשק חם.

 

"ברגע שהשכר נשחק, קשה לגייס כוח אדם איכותי ומקצועי ואנחנו נאלצים להתפשר", מסביר גורם במערך האבטחה ומוסיף: "בעבר קיבלנו לפרויקט רק רובאי 05 ומעלה. כיום כמעט 40 אחוזים מהמאבטחים הם רובאי 02 ויש כאלה שלא עשו צבא כלל. גם הקורס שבעבר נמשך חמישה ימים ירד ליום וחצי הכשרה בלבד. זה לא הגיוני שמאבטח מגיע לעמדה מאוימת, לעיתים ממש בלב שטח פלסטיני, ללא הכשרה מתאימה. אם זה לא ישתנה נשלם בחיי אדם".

באחרונה פנו המאבטחים באמצעות עורך הדין אהרון מרואני למשרד הביטחון בעניינם אך לא קיבלו שום מענה. "לא ייתכן שבמשך חודש שלם אנו פונים לגורמים הרלוונטיים ואף אחד לא מדבר איתנו", הסביר עו"ד מרואני. "אנחנו לא רוצים לפתוח במחאות, אבל לא מותירים לנו ברירה. אנחנו מבקשים שייכנסו איתנו למשא ומתן לפני שכל הפרויקט מתרסק מול עינינו".

יוחאי דמרי, ראש מועצת הר חברון אמר: "בכל הקשור לבטחון ישובי יהודה ושומרון, מדובר כאן על החיים עצמם ופיקוח נפש אמיתי. מאבטחי האזרוח בהר חברון מוצבים ביישובים המאוימים ביותר וכאלו שנפגעו הכי הרבה פעמים. כדי לשמור על הבטחון יש צורך באנשי מקצוע קרביים ואיכותיים בעלי סיווג קרבי גבוה, ולכן יש לשלם להם בהתאם, שכר נמוך למאבטחים אלו עלול לעלות לנו בחיי אדם".

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, אמר: "יש לתת למאבטחים את מלוא השכר המגיע להם. הם עובדים קשה יומם ולילה למען ביטחון היישובים בגוש עציון ובכל רחבי יהודה ושומרון. אסור שנגיע למצב בו מחסור תקציבי יהפוך למחדל ביטחוני. חובה להפיק לקחים מהעבר ולהיות מוכנים לכל תרחיש. אני קורא לממשלת ישראל לטפל בנושא המאבטחים ביו"ש במיידי".

מערכת הביטחון מסרו בתגובה: "פרויקט האזרוח הינו בעל חשיבות ונחיצות רבה. בהתאם להנחיית ראש הממשלה ושר הביטחון שלא יקוצץ כל תקן אבטחה, הפרויקט בכללותו, עלותו והמשמעויות השונות נמצא בעבודת מטה תוך שמירה על היקפי האבטחה הנוכחיים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן