ללא אישור הרשות הפלסטינית - מערת המכפלה לא תונגש

ראש המנהל האזרחי חשף בדיון בכנסת כי הוא מנהל משא ומתן עם גורם ברשות הפלסטינית לטובת שיפוץ והנגשת המקום - אך הדבר מותנה באישור הרשות הפלסטינית

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 12/06/19 11:14 ט בסיון התשעט

ללא אישור הרשות הפלסטינית - מערת המכפלה לא תונגש
יעזור גם למבקרים המוסלמים וגם ליהודים | מערת המכפלה, צילום: ללא קרדיט

בדיון מיוחד שנערך היום (ד') בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת על הנגשת מערת המכפלה, חשף ראש המנהל האזרחי תא"ל בן חור אחוות כי הוא מנהל משא ומתן עם גורם ברשות הפלסטינית לטובת שיפוץ והנגשת המקום. אולם, בוועדה הוחלט כי ללא אישור הרשות הפלסטינית - המנהל האזרחי לא יבנה מעלית במערת המכפלה לנכים.

ראש המנהל האזרחי הדגיש בוועדה כי במידה ותהיה החלטה חד צדדית על שיפוץ המערה, היא עלולה להזיק. תא"ל אחוות הזכיר כי הסמכות לבנייה במערה שייכת לעיריית חברון הפלסטינית ואמר כי הוא מנהל משא ומתן מול גורם מוסמך ברשות הפלסטינית על כך. "המצב ברשות הפלסטינית הוא מורכב ולכן זה משפיע על היכולת לקדם את הדברים. אני מבקש למצות את המשא ומתן מול הגורמים הפלסטינים, וזו גם המלצה שלנו לדרג המדיני", הסביר אחוות לחברי הוועדה .חשוב לציין כי היוזמה להנגשת המקום הקדוש תתרום גם למבקרים היהודים, וגם למבקרים המוסלמים. 

בתחילת השבוע, נשאל ח"כ עופר כסיף (חד"ש) אם ישתתף בוועדה, אך סירב להגיע ולסייע בהנגשת המערה, בטענה כי מדובר בשטח פלסטיני כבוש. במענה לפנייה של נכה שביקש מח"כ כסיף לבוא לדיון על הנגשת מערת המכפלה ולפעול בעניין הזה השיב חבר הכנסת מסיעת חד"ש כי מבחינתו מערת המכפלה הוא שטח כבוש. "אלחרם איברהימי (מערת המכפלה במסורת היהודית ), הינו שטח פלסטיני כבוש ולכן אינו בתחום השיפוט של מדינת ישראל לפיכך לא אוכל לטפל בעניין". כסיף הוסיף ואמר שככל שפלסטיני תושב המקום יפנה בבקשה לעזרה הוא יעזור לו, אך הסתייג ואמר "לא אסכים לטפל בפניות שנועדו להקל על ציבור שנוכחתו במקום בחסות הכיבוש אינה לגיטימית בעיני מלכתחילה".

המרכז יבחר. מוטי יוגב

המרכז יבחר. מוטי יוגבצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בעקבות הודעת ראש המנהל האזרחי, חבר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), קורא להנגיש את מערת המכפלה - גם ללא אישור הוואקף המוסלמי בחברון "הנגשת מערת המכפלה וקירוי הרחבה המרכזית בה, הם משימה חיונית למתן היכולת לבעלי צרכים מיוחדים, להגיע לקברי אבות ואמהות".

נזכיר כי בנובמבר האחרון אמר בדיון יועץ שר הביטחון לענייני התיישבות לשעבר קובי אלירז כי עד חגי תשרי מערת המכפלה תונגש. על אף זאת, אלירז הצהיר כי הדברים מתנהלים במגעים מול הוואקף בחברון, אך הבהיר כי אם לא יגיעו לידי הסכמה, משרד הביטחון יפעל באופן עצמאי בנושא. 
יוגב הוסיף: "כל עיכוב המתלה עצמו בהסכמת הוואקף או עיריית חברון, הם פגיעה בזכויות היסוד של אזרחי ישראל ובבעלותה של ממשלת ישראל ואחריותה על מערת המכפלה, האתר הראשון המקודש לעם ישראל מזה למעלה מ- 3,800 שנה".

"אני קורא לראש הממשלה ושר הביטחון, למחוק את החרפה הזו ולתת זמן של חודש לאפשרויות המשא ומתן ולהורות על בניית המעלית להנגשה למערת המכפלה ועל קירוי המערה. די לבזיון הלאומי במערת המכפלה, עת לקוממיות במערת המכפלה ובכל ארצנו". אמר ח"כ יוגב.

מארגון בצלמו שמוביל את המאבק מזה זמן רב להנגשת מערת המכפלה לנכים נמסר: "מדובר בנסיגה חמורה מההסכמים הקודמים. כזכור בעבר הובטח שהמו"מ מול הווקאף מסתיים בינואר 2019 לאחר מכן וככל שלא תושג הסכמה מממשיכים בתכנון באופן חד צדדי. בהמשך נמסר לנו כי  הוחלט לקיים מו"מ עד סוף הרמאדן, היינו כל העת בקשר רציף מול עוזר שר הביטחון לשעבר קובי אלירז, ההחלטה היום לא להנגיש בלי אישור הווקף והרשות הפלסטינית היא חזרה מהסיכומים ומרוח הדברים שהגענו אליהם ובפועל ממשיכה הפגיעה הקשה בזכויות הנכים ואי הנגשת המקום. אנחנו דורשים דבר אחד פשוט. להנגיש את המערה מיד בהתאם לסיכומים ולמנות לאלתר מחליף לקובי אלירז שתכלל את הענין מולנו".

מהישוב היהודי בחברון נמסר. "מדובר בבושה וחרפה. מערת המכפלה הינה קנינו של העם היהודי אלפי שנים. לא ייתכן ש 52 שנים אחרי ששחררנו את חברון ומערת המכפלה. נמשיך לתת לווקאף והרשות הפלסטינית לקבוע מה יהיה בחברון. אנחנו ו דורשים מיידית מראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו. החזר את המערה לבעליה האמיתים ואשר מיידית את ההנגשה לטובת כל המבקרים ומתפללים במקום. תוך נתינת לוז צמוד בלי למסמס".