ביהמ"ש אישר: "עטרת כהנים" רכשה נכסים בירושלים - כחוק 

הכנסייה היוונית־אורתודוקסית ניסתה לבטל את הסכמי המכירה של שלושה מתחמים גדולים שהיו ברשותה לחברות המקורבות לעמותה היהודית, בטענות מרמה, והודיעו כי יערערו

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/06/19 17:34 ז בסיון התשעט

ביהמ"ש אישר: "עטרת כהנים" רכשה נכסים בירושלים - כחוק 
ירושלים, צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע בפסק דין מנומק, כי חברות הקשורות בעמותת 'עטרת כהנים' הן בעלות הזכויות החוקיות בשלושה מתחמים גדולים המצויים במקומות אסטרטגיים בעיר העתיקה בירושלים, מתחמים שאותם מאיישים ערבים תושבי האזור. כך פורסם במעריב.

תחילת הפרשה כששלוש חברות זרות חתמו ב־2004 בחשאיות מרובה על שלושה חוזי מקרקעין שנחתמו עם הפטריארכיה היוונית־אורתודוקסית, המחזיקה בבעלותה את הנכסים. בעסקה הראשונה רכשה חברת Berisford Investments Limited את מלון "פטרה", מבנה בן ארבע קומות הממוקם בכיכר עומאר אבן אל־ חטאב, בין שער יפו לשוק הערבי. זוהי עסקת חכירה ל־99 שנים, עם אפשרות הארכה ל־99 שנים נוספות. בעסקה השניה רכשה חברתRichards Marketing Corporation את מלון "אימפריאל" בן שתי הקומות הממוקם בסמוך, עם החנויות שתחתיו, בתנאי חכירה דומים. בעסקה השלישית רכשה חברת Gallow Global Limited את הזכויות בקרקע נוספת ובמבנה שעליה, הקרוי בית מעזמיה, בשכונת באב א־חוטה שבעיר העתיקה. 

מי שאיתרה את הנכסים וניהלה את המשא ומתן לרכישתם היא עמותת עטרת כהנים, העוסקת בין השאר בגאולת קרקעות בירושלים. רוב המבנים ברחוב, המשתרע על פני השטח שבין הכניסה לעיר העתיקה בשער יפו ועד לשוק הערבי, מצויים שנים רבות בבעלות הכנסייה היוונית־אורתודוקסית. את שני בתי המלון, שהזכויות בהם נמכרו בעסקה הזאת, מנהלות משפחות אל־ דג'אני וקרש, שלא היו בסוד העניינים.

בשלב ראשון הכחישה הכנסייה בראשותו את עצם חתימת ההסכמים, את האותנטיות שלהם וכן כי התקבלה תמורה כספית כלשהי תמורתם. מנהל מחלקת הכספים, כך טענה הכנסייה, פעל ללא סמכות כשביצע את המהלך. סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים גילה כנפי־שטייניץ קבעה בפסק דינה כי אין חולק על כך שאירינאוס היה בעל הסמכות להתקשר בהסכמים מטעם הכנסייה, ואין גם ספק שמנהל מחלקת הכספים שחתם על ההסכמים פעל כמיופה כוחו. 

השופטת כנפי־שטייניץ דחתה את הטענה לתשלום שוחד, טענה שהכחישו נציגי הקבוצות שרכשו את הנדל"ן. "הגעתי למסקנה כי הנתבעים לא הביאו ביסוס ראייתי מספיק ברמת ההוכחה הנדרשת לטענותיהם לשוחד או לשחיתות העומדים בבסיס העסקאות. לפיכך, התוצאה היא שיש לקבוע כי שלוש העסקאות הן עסקאות בנות תוקף", כתבה. גם את הטענה שלפיה לא שולמה תמורה עבור העסקאות דחתה השופטת. "אין חולק כי התובעות שילמו את מלוא התמורה בגין העסקאות", פסקה. 

החל מהשבוע מחזיקות שלוש החברות הקשורות בעמותת עטרת כהנים בחלק נכבד משטח הכניסה לעיר העתיקה מכיוונו של שער יפו, ובשטח נוסף בשכונת באב א־חוטה. כעת נותר להמתין ולראות מה יעשו הרוכשים, שיוצגו על ידי עורכי הדין אבי סגל, זאב שרף ויוסף ריכטר, ומתי ואיך יממשו את זכויותיהם במקום. 

מלשכתו של הפטריארך תיאופילוס, שאותו ייצג בהליך עו"ד אופיר בלום, נמסר כי בכוונתו לערער על פסק הדין.