הגבורה היהודית של לוחם האצ"ל

משתתפים רבים באזכרה של לוחם האצ"ל, ברוך מזרחי הי"ד, שגופתו נמצאה סמוך לשאנור בשומרון. ראש המועצה הבטיח: "בשאנור תבנה האנדרטה של לוחם האצל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/05/19 20:17 א באייר התשעט

הגבורה היהודית של לוחם האצ"ל
על קברו של לוחם האצ"ל, צילום: רועי חדי

זוכרים את לוחם האצ"ל. רבים, בהם לוחמי אצ"ל, חניכי תנועת בית"ר מגורשי חומש ושאנור, תושבי נתניה והשומרון הגיעו היום להשתתף באזכרה של המועצה האזורית שומרון ללוחם האצל ברוך מזרחי, שנולד למשפחה מוסלמית לאומנית, התגייר, הצטרף לבית"ר ולאחר מכן לשורות האצ"ל, ונפל לאחר שנתפס, ומקום קבורתו לא נודע. 

בין הנוכחים היו גם: יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון, אלי דלל סגן ומ”מ ראש עיריית נתניה, איציק שמחון מנכ”ל ברית חיילי האצ”ל, אלירן גפסו מנכ"ל בית"ר ישראל, נריה מאיר מנכ"ל בית"ר העולמית, שלום מסורי לוחם האצ"ל. 

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר במקום: "לפני שנים המועצה האזורית שומרון לקחה על עצמה בצורה רשמית להנציח את זכרו של ברוך מזרחי כפי שראוי לאדם גדול וגיבור גדול כמו גר הצדק, ללוחם האצ"ל ברוך מזרחי. סיפורו של ברוך מזרחי צריך להיות מופת חינוכי לנוער. סיפור שממשלת ישראל, ומשרד החינוך צריכים לאמץ אותו וללמד אותו בכל בית ספר במדינת ישראל. בימים קשים אלו, אני קורא לממשלת ישראל ללמוד גבורה יהודית מברוך מזרחי. מה זו מלחמה על כבודו של עם ישראל, ומלחמה עיקשת על ביטחונו של עם ישראל. גופתו של ברוך מזרחי נמצאה ליד שאנור ע"י חבריו, ומאז הבטחנו אנחנו וחברינו האחרים בשאנור, שנזכור את הלוחם שנטש את ביתו ונלחם למען עם ישראל וארץ ישראל.  אנחנו 13.5 שנים אחרי הגירוש, הישוב שא - נור, נעקר ביד זדונית במסגרת הגירוש, ואני בטוח שאנחנו נזכה להקים את הישוב מחדש, אנחנו כל שנה מגישים מחדש את הצעת החוק לביטול חוק התנתקות בצפון השומרון ואני משוכנע, שבע"ה בקדנציה הזו, אנחנו נוכל להגיע ליעד הזה, להעביר את החוק הזה, והממשלה תוכל להקים  מחדש את שאנור, ואנחנו המשפחות שגורשו משאנור בעה נזכה לבנות את האנדרטה ולהקים את בית ספר השדה לזכרו של ברוך מזרחי בדיוק כפי שחלמנו"

מ"מ ראש עיריית נתניה: אלי דלל הודה לדגן על ההזמנה לטקס והודיע כי החל משנה הבאה עיריית נתניה תהיה שותפה מלאה בקיום האזכרה. 

סיפורו של ברוך מזרחי הוא סיפור יוצא דופן, שנגע לליבותיהם של רבים ובעיקר ללבם של תושבי שאנור והמועצה האזורית שומרון: רק לאחר שחרור השומרון במלחמת ששת הימים מצאו חבריו של ברוך מזרחי את גופתו במערה סמוך לשאנור. 

לאחר שהדברים הללו נודעו לתושבי שאנור דאז, הם נשבעו לקיים לו אזכרה בכל שנה, זאת משום שהוא לא הספיק לשאת אשה ולהביא ילדים ולמעשה לא היה מי שיזכור אותו שכן משפחתו המוסלמית התנערה ממנו, וכן להקים בית ספר שדה לזכרו. במהלך השנים קיימו המגורשים אזכרה מצומצמת למזרחי. לימים, נעקר הישוב שאנור בגירוש ב 2005, ולפני 3 שנים, ראש המועצה האזורית שומרון הנבחר, יוסי דגן, מגורש משאנור בעצמו, זכר את ההבטחה, ומאז מקיימת המועצה האזורית שומרון בכל שנה אזכרה ממלכתית לברוך מזרחי בהשתתפות לוחמי האצל  וחניכי תנועת בית"ר ואף הוכרה כ"משפחתו" של ברוך מזרחי ע"י צה"ל.