תגלית היסטורית נדירה מתקופת בית שני התגלתה בבנימין

במהלך עבודות הרחבת כביש 437 בין היישוב אדם לכפר חיזמא, התגלו על ידי יחידת קצין מטה ארכיאולוגיה שרידי חציבות קדומות ואף מרכז לייצור כלי אבן שהיו בשימוש בתקופת בית המקדש השני: "זכות גדולה לגלות עולם עשיר מתחת לאדמת המרחב"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 18/09/23 15:35 ג בתשרי התשפד

תגלית היסטורית נדירה מתקופת בית שני התגלתה בבנימין
הממצאים בשטח | , צילום: דוברות מתפ"ש

במסגרת העבודות להרחבת כביש 437 אשר נמצא בין היישוב אדם לכפר חיזמא, התגלו על ידי יחידת קצין מטה ארכיאולוגיה במנהל האזרחי שרידי חציבות קדומות ואף מרכז לייצור כלי אבן שהיו בשימוש בתקופת בית המקדש השני.

לא רק כלים

בשל העובדה שבתקופת בית שני היה נהוג להשתמש בכלים העשויים מאבן, כלי אבן התגלו ומתגלים כמעט בכל אתר בצורות שונות - כוסות, קערות, מגשים ועוד כלים שונים המסוגננים ומעוצבים בקפידה.

בחפירה המנוהלת על ידי גורמים מיחידת קצין המטה לארכיאולוגיה במנהל האזרחי, נחשפו שרידים לא רק של כלים, אלא של מרכז ייצור שלם אשר כוללים כמה מחצבות הסמוכות זו לזו.

תגלית בהרחבת כביש 437 |

תגלית בהרחבת כביש 437 | צילום: דוברות מתפ"ש

לפני כ-30 שנה, נחשף מרכז לייצור כלי אבן נוסף על ידי יחידת קצין מטה ארכיאולוגיה, גם הוא נמצא בסמוך לכפר חיזמא. המשותף לשני המרכזים הוא ששניהם מלמדים כי ככל הנראה, אזור זה שימש כמרכז הכריה, הייצור וההפצה של כלי אבן לירושלים וסביבתה.

"זכות גדולה לבצע את החפירות ולגלות עולם עתיק ועשיר מתחת לאדמת המרחב"

קצין המטה לארכיאולוגיה במנהל האזרחי, בני הר-אבן, אמר כי המנהל האזרחי ימשיך לפעול למען שמירת האתרים והממצאים הארכיאולוגיים ביהודה ושומרון. "זוהי זכות גדולה לבצע את החפירות ולגלות עולם עתיק ועשיר מתחת לאדמת המרחב. כולנו זוכים להיכרות והצצה לחיים מלאים בתרבות ויוקרה שידע המרחב לאורך הדורות בזכות גילויים יוצאי דופן אלו".

"זכות גדולה" | צילום: דוברות מתפ"ש