סמוטריץ': "לא ניתן לקבל מציאות שבה המתיישבים חשים כברווזים במטווח"

השר במשרד הביטחון התייחס לאירועי הימים האחרונים באזור מערב בנימין, "צה"ל ומערכת הביטחון חייבים לפעול בנחישות גדולה בהרבה מול הטרור", ומנגד קרא למתיישבים "להימנע מלקחת את החוק לידיים" | השר לביטחון לאומי הנחה את המשטרה לקיים תחקיר על האירועים בעטרת

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/06/23 07:36 ו בתמוז התשפג

סמוטריץ': "לא ניתן לקבל מציאות שבה המתיישבים חשים כברווזים במטווח"
כוחות ביטחון בכניסה לעטרת בטרם המחאות אמש | , צילום: שאול אריאל

מאז יום חמישי בערב אזור החיבור של מערב ומזרח בנימין רותח. במהלך ליל חמישי הגיעו פורעים ערבים מהכפר אום ספא והכפרים הסמוכים לכביש 465 באזור שמחבר את היישובים עטרת ונוה צוף וחסמו אותו לשלוש שעות באמצעות יידוי אבנים ובקבוקי תבערה. הדבר חזר על עצמו גם ביום שישי. בצהריי יום השבת קבוצה מנוער הגבעות הגיעה לאום ספא, שם הם שרפו מספר בתים ורכבים, זאת לאחר שהותקפו בידי מחבלים. שר האוצר והשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ' התייחס אמש לדברים. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הנחה את המשטרה לקיים תחקיר על אירועי הלילה בעטרת.

"קורא לכולם להימנע ממעשים שפוגעים בהתיישבות"

תחילה כתב סמוטריץ' כי צה"ל ומערכת הביטחון חייבים לפעול בנחישות גדולה בהרבה מול הטרור ומול הפרות סדר מצד ערבים כפי שהתרחש בשלושת הימים האחרונים באזור הישוב עטרת. "לא ניתן לקבל מציאות שבה המתיישבים חשים כברווזים במטווח בצירים ובסביבות הישובים ברמה יום יומית וסופרים את מתיהם", כתב השר והוסיף כי "גם במצב המורכב הזה לקיחת החוק לידיים היא רעה, מזיקה ועלולה להביא לאבדן שליטה ולאנרכיה מסוכנת ואני קורא לכולם להימנע ממעשים שפוגעים בהתיישבות".

בתווך כתב כי הניסיון ליצור משוואה בין הטרור הערבי לפעולות נגד אזרחיות "חמורות ככל שיהיו" הוא פסול מוסרית ומסוכן מעשית.

"איך יכול להיות שבאום צפא אין שום בידוק ובעטרת כן?!"

גם למעצרים המנהליים נגד יהודים התייחס סמוטריץ': "מעצרים מנהליים כנגד מתיישבים הם צעד דרקוני ולא דמוקרטי, והעובדה שהם מופעלים רק כנגד המתיישבים ביהודה ושומרון ולא נגד קבוצות אלימות אחרות במדינת ישראל היא אפליה קשה".

"הענישה הקולקטיבית שמתבצעת בישוב עטרת היא חמורה ומקוממת. חודשים אנחנו דורשים להחזיר את המחסומים ולבצע בידוק יסודי בכניסה וביציאה לכפרים עוינים ונענים בשלילה בשל ההתנגדות לענישה קולקטיבית. איך יכול להיות שבאום צפא - הכפר ממנו יצאו פורעים ערבים שוב ושוב בימים האחרונים - אין שום בידוק ובעטרת כן?! אני קורא לצבא לחדול מכך באופן מידי".

לסיום קרא להרגעת הרוחות: "עלינו להרגיע את השטח ולהימנע מאבדן שליטה. על צה"ל ומערכת הביטחון להתמקד במאבק חסר פשרות בטרור ולנקוט יד קשה מול התפרעות הערבים ועל המתיישבים להשאיר את העבודה לצה"ל ולהימנע מלקחת את החוק לידיים".

חברת הכנסת לימור סון הר מלך ישוב עטרת במצור. ביום חמישי על הציר כאן הגיעו פורעים ערבים ולא היו כוחות צבא ומשטרה. תושבי הישוב היו צריכים להגן על עצמם. אנחנו לא יכולים לעמוד מול המציאות הזו ולשתוק עליה". לסיום אמרה: "נמשיך להיאבק כדי שלא נראה מראות כאלה של צבא ומשטרה נאבקים ביהודים במקום במחבלים". 

בן גביר: "שימוש בטייזר כנגד אזרחים שלא מאיימים הוא בעייתי ביותר"

השר איתמר בן גביר הנחה את המשטרה לקיים תחקיר על אירועי הלילה בעטרת. בין היתר, ביקש השר הסברים מדוע נחסם שער היישוב ונעשה ענישה קולקטיבית ובידוק של היוצאים והנכנסים ליישוב. בנוסף ביקש מהמשטרה לדעת מדוע השתמש שוטר יס"מ בטייזר כנגד אדם שעמד בסמוך.

השר בן גביר הבהיר אמש בשיחה עם מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי ומפקד מחוז ש"י כי הוא מתנגד לכל הפרת חוק. אך יחד עם זאת, "אסור להעניש ציבור שלם, כפי שלא התאפשר לעשות סגר בעיסאוויה, כך לא ברור מדוע ניתן היה לעשות סגר על היישוב העטרת, ושימוש בטייזר כנגד אזרחים שלא מאיימים הוא בעייתי ביותר".