מאחורי הקלעים: כך יקוצרו הליכי התכנון ביו"ש | 4,500 יחידות יאושרו

הממשלה תאשר את העברת הסמכויות לבניה ביו"ש לשר סמוטריץ', הייעוץ המשפטי אישר. מאחורי הקלעים פעל שר האוצר על מנת לקצר את תהליך האישור של אישור היחידות: "אנו מקדמים היום בניה לעוד אלפי יחידות דיור חדשות ביו"ש" | 4,560 יחידות יאושרו

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/06/23 10:50 כט בסיון התשפג

מאחורי הקלעים: כך יקוצרו הליכי התכנון ביו"ש | 4,500 יחידות יאושרו
בניה במעלה אדומים, אלפי יחידות יאושרו, צילום: Miriam Alster/FLASH90

הממשלה תאשר היום (א') את העברת הסמכויות לאישור הבניה ביו"ש משר הביטחון גלנט לשר הנוסף במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. בחוות דעוות שפרסם הייעוץ המשפטי של משרד הביטחון נכתב כי אין מניעה למהלך. בנוסף, יאושרו שינויים שיאפשרו אישורי בניה ביו"ש בתוך שני שלבים בלבד במקום 6 שלבים כפי שהיה עד היום, דבר שגרם לסחבת באישורי הבניה. במקביל, תתכנס מת"ע כשעל הפרק אישור בניה בהיקף של 4,560 יחידות דיור בישובים רבים. 

ההחלטה משנה את התהליך הקיים מזה 25 שנים

למעשה הממשלה תאשר היתרי בנייה ביהודה ושומרון כך שלא יידרש עוד אישור של הדרג המדיני. לפי הפרסום ב"כאן חדשות", הליכוד והציונות הדתית סיכמו על שינוי המנגנון לקבלת אישורי בנייה ביו"ש כך שמתן האישור הראשוני של ההרשאה לתכנון יהיה בסמכותו שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'.

ההחלטה משנה את התהליך הקיים מזה 25 שנים, בו הדרג המדיני הוא שמאשר את שלבי תוכנית הבנייה באזור, כך שראש הממשלה ושר הביטחון מאשרים בנפרד את שלב ההפקדה ושלב מתן התוקף ורק לאחר מכן התוכנית עולה להחלטת המת"ע, מועצת התכנון העליונה. 

"תושבי יו"ש מפסיקים להיות אזרחים סוג ב'"

התוכניות כוללות מאות יחידות בנווה צוף ועלי, מאות יחידות בגבעת זאב וכך גם בביתר עלית, 340 יח"ד במעלה אדומים, ברבבה 381, באלקנה 343 יח"ד, 287 באדורה ו-196 יח"ד בתלם. השר סמוטריץ': "תנופת הבניה ביהודה ושומרון ובכל מרחבי ארצנו נמשכת. כפי שהתחייבנו, אנו מקדמים היום בניה לעוד אלפי יח"ד חדשות ביו"ש. תושבי יו"ש מפסיקים להיות אזרחים סוג ב' וההתפתחות הטבעית ביישובים מקבלת ביטוי בבניה והתרחבות" אמר.

נתיב האבות. תאושר בניה של 400 יחידות

נתיב האבות, ארכיון. צילום: Gershon Elinson/FLASH90

ראש המועצה המקומית בית אל, שי אלון: "זו החלטה שתייצר תנופת בנייה משמעותית באזור, תקל על תהליכי וזמני האישורים ותביא סוף סוף לפתרון ראוי עבור הזוגות הצעירים ומבקשי הדיור במרחב לאחר שנים רבות. כמי שפועל רבות כדי להביא להגדלת היצע הדירות במועצה הצמחת תוכנית בנייה נרחבות, אני מברך על ההחלטה שתביא להוספת בנייה והיצע רחב ובכך גם לירידת מחירי הדיור ולאיזון השוק כנדרש. ההתיישבות ביהודה ושומרון אינה החצר האחורית של המדינה כי אם חוד החנית הציונית והלאומית שלנו וכך מוכח מהחלטה משמעותית זו".